BMW E39 540iat konstigt elfel

Lewmpz
4 juli 2013 · 108 Inlägg

Tjena!

Har haft ett irriterande elfel ett tag på bilen nu och täntke kolla om någon kan hjälpa mig lite? Verkar vara något glappt med jordkabeln som går mellan batteriets minuspol och jordar i karrossen. Ibland när jag ska starta bilen så är den helt stendöd, alltså inte minsta lilla innerbelysning fungerar ens. Första gången det hände så blev jag helt paff men ruckade på minuspolen på batteriet och då hoppade allting igång igen. Tänkte inte mer på det men så började det hände fler gånger med tätare intervaller och nu är jag less på skiten! Bytte jordkabeln idag med tillhörande kabelsko till jordpunkten i karrossen och själva polen som fästs i batteriet, men det hjälpte inte. Kan det vara något med själva batteriet? Ska prova med ett annat batteri senare idag. Den går som en klocka när den väl startar.

Mvh Daniel

BMW 523i (2011)
Drönirettab
4 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Med multimeter skulle du kunna mäta dig fram till om batteriet är orsaken eller om felet ligger i tex någon annan kabel, kan ju vara pluskabeln som glappar och att du kanske råkade knuffa till den när du ruckade på minuskabeln.

Jag tror att det är ganska ovanligt, men en batteripol kan även glappa i själva infästningen till cellplattorna och då kan nog ett sånt här fel uppstå. Har dock inte varit med om just ett sånt fel. smile

fakkjo
4 juli 2013 · 13 Inlägg

vet inte hur det är på e39 men på en e34 jag hade satt där en säkring på på pluskabeln som i princip hade ärgat sönder totalt, var samma symptom på den.
Så kolla om de är liknande på e39!

Lewmpz
4 juli 2013 · 108 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med multimeter skulle du kunna mäta dig fram till om batteriet är orsaken eller om felet ligger i tex någon annan kabel, kan ju vara pluskabeln som glappar och att du kanske råkade knuffa till den när du ruckade på minuskabeln.

Jag tror att det är ganska ovanligt, men en batteripol kan även glappa i själva infästningen till cellplattorna och då kan nog ett sånt här fel uppstå. Har dock inte varit med om just ett sånt fel. smile

Tjena. Är helt säker på att jag inte varit i kontakt med plus kabeln nån av gångerna då jag rört minuskabeln men det där med infästningen till cellplattorna kan det vara då det är ett Biltema batteri i okänt skick. Ska prova med ett annat batteri senare och återkomma.

Mvh

BMW 523i (2011)
Lewmpz
5 juli 2013 · 108 Inlägg

Igårkväll efter jobbet så kastade jag i ett annat batteri jag hade hemma och felet har inte visat sig ännu! Så håller tummarna att det var batteriet som var kasst och att det inte var något annat!

Mvh

BMW 523i (2011)
Tranholmen
31 oktober 2013 · 1 Inlägg

Hej Lewmpz!

Precis ditt problem lever jag med just nu. Synnerligen jobbigt! Det är en e39 530 touring. Bilen börjar ibland tjuta, oftast slutar det med att jag får krypa bak till bakluckan för att rucka lite på minuskabeln; då hoppar allt igång som vanligt.

Hur har det gått för dig?

Tja!

Lewmpz
8 november 2013 · 108 Inlägg

Tranholmen skrev:
Hej Lewmpz!

Precis ditt problem lever jag med just nu. Synnerligen jobbigt! Det är en e39 530 touring. Bilen börjar ibland tjuta, oftast slutar det med att jag får krypa bak till bakluckan för att rucka lite på minuskabeln; då hoppar allt igång som vanligt.

Hur har det gått för dig?

Tja!

Tjena! Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så upphörde problemen direkt när jag bytte batteri. Bytte först jordflätan mellan batteriet och karossen längst bak men det blev ingen skillnad. Har sålt bilen sen ett tag men problemet har inte kommit tillbaka för den nyare ägaren så låna ett batteri av någon polare eller liknande så ser du ju om det upphör för dig med!

Mvh

BMW 523i (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang