Nivåreglering strålkastare Passat lever sitt egna liv

Germax
4 juli 2013 · 12 086 Inlägg

Fick min bil besiktad häromdagen (av en vän), besiktningsmannen gjorde tydligen en justering av ena halvljuset.
Nu nyligen märkte jag att ljuset stod galet lågt, men slår jag på ljuset (alltså från halvljusautomatiken) så stiger ljusbilen till normal nivå?! Detta gäller bara vänster strålkastare. Alltså vid halvljusautomatik =i botten, med ljus på =normal nivå. Ganska säker att det inte va så innan.

Något som känns bekant? Bilen är en Passat -00

hangman
5 juli 2013 · 2 174 Inlägg

Du har automatisk nivåreglering, sitter givare oftast på länkarmarna, dom brukar strula....gick den igenom bes? Då är det bara ställa ner den eller koppla ur kabeln.. Min e46a va likadan fast dom funkade, men hade inte xenon men ändå automatisk reglerig.

Senast redigerat av hangman (5 juli 2013)

it_mutt Avstängd
5 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Vet inte hur det är på passaten, A4:orna (i samma årgång) har bara en givare till båda strålkastarna.

Rör sig bara ena sidan, eller det är bara ena sidan som står lågt på halvljusautomatiken?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Germax
6 juli 2013 · 12 086 Inlägg

Det är bara ena sidan som åker upp och ner. Den andra står stabilt i rätt nivå oavsätt position på ljusställaren.
Jag har inte automatisk reglering, utan jag har reglering i kupen. När man justerar den rör sig den bra sidan vid ljus "av" och båda rör sig vid ljus på. Märkligt..

När jag tänker efter, jag har för mig på BMWn att drog man ut kontakten på sniskan så dök ljuset. Kan ju va ett glapp, men känns fortf skumt iom att det funkar med ljuset på. Glappet kan jag ju kolla imorgon.

it_mutt Avstängd
6 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Germax skrev:
Det är bara ena sidan som åker upp och ner. Den andra står stabilt i rätt nivå oavsätt position på ljusställaren.
Jag har inte automatisk reglering, utan jag har reglering i kupen. När man justerar den rör sig den bra sidan vid ljus "av" och båda rör sig vid ljus på. Märkligt..

När jag tänker efter, jag har för mig på BMWn att drog man ut kontakten på sniskan så dök ljuset. Kan ju va ett glapp, men känns fortf skumt iom att det funkar med ljuset på. Glappet kan jag ju kolla imorgon.

Ah, hmm, det låter ju dock lite knepigt. Vet att jag haft någon kärra där ena motorn levt runt när man slagit på ljuset, men det har inte varit så stora skillnader. Men glapp låter kanske inte helt otänkbart. Spontant skulle jag nog även kunna tänka mig motorn, att något "stoppläge" där inte fungerar som det ska. De är ju tyvärr inte helt billiga dock om man ska köpa nya =/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang