Laddningsregulator med en resistor - varför?

RggC
11 juli 2013 · 48 Inlägg

Hallådär! smile

Startade upp Volvo B280in (PRV V6an) efter en lång tid och generatorn hade då slutat ladda, det visade sig vara massor rost på laddningsregulatorns kontakter så jag for till mekonomen för att köpa en ny. Såg när jag kom hem att på den nya regulatorn sitter det en resistor, men inte på den gamla?


Så mina frågor är:

1. Vad är motståndets/resistorns funktion?

Och en fråga som slog mig senare..
2. Då motorn sitter i en ambulans är generatorn på 140 ampere. Spelar det någon roll för regulatorns del eller funkar regulatorn till olika generatorer?

Bild på nya och gamla regulatorerna (den gröna är resistorn):
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165837/165837-fd985432333f1cda696c62c2381e93d9_large.jpg

Bild på generatorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165837/165837-d4f35dbcf5730328a918c5d5595484d6_large.jpg

MikkoHansen
11 juli 2013 · 265 Inlägg

skulle mera tippa på att de är en diod smile

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Drönirettab
11 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Enligt vad jag får fram via nätet så är motståndet bara till för att laddlampan ska kunna lysa ifall kolen blir slitna eller tar slut. På regulatorer utan motstånd så får man nämligen ingen "varning" via laddlampan ifall kolen tar slut eftersom kolen måste ha kontakt för att lampan ska kunna lysa.

Då bör det alltså inte vara några bekymmer med funktionen på den nya regulatorn när den sätts i generatorn tycker jag. smile

RggC
11 juli 2013 · 48 Inlägg

MikkoHansen skrev:
skulle mera tippa på att de är en diod smile

Naj det är en resistor smile

Drönirettab skrev:
Enligt vad jag får fram via nätet så är motståndet bara till för att laddlampan ska kunna lysa ifall kolen blir slitna eller tar slut. På regulatorer utan motstånd så får man nämligen ingen "varning" via laddlampan ifall kolen tar slut eftersom kolen måste ha kontakt för att lampan ska kunna lysa.

Då bör det alltså inte vara några bekymmer med funktionen på den nya regulatorn när den sätts i generatorn tycker jag. smile

Det läste jag nåt om! Men jag tänkte "laddlampan lös ju nu även fast där inte satt någon resistor" så jag trodde inte att det var resistorns funktion. Nu förstår jag ju dock när du förklarar det! smile

Då har jag fått svar på den frågan! Ingen som vet om generatorns amperetal spelar någon roll för laddregulatorns del?

MikkoHansen
12 juli 2013 · 265 Inlägg

vart finns färgkombinationen om vilket motstånd det är i resitorn? va jag ser på bilderna så saknar den det? tongue
brukar tyda på att de är en diod smile

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Expoze
12 juli 2013 · 2 024 Inlägg

MikkoHansen skrev:
vart finns färgkombinationen om vilket motstånd det är i resitorn? va jag ser på bilderna så saknar den det? tongue
brukar tyda på att de är en diod smile

Då kan man även ifrågasätta var ringen är som indikerar vilken sida som är anod/katod?

Det finns många exempel där värden inte anges tyvärr, just i detta fallet skulle jag dock som föregående talare tro att det är ett motstånd då jag inte ser vad en diod skulle göra för nytta mellan just de två stiften.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
12 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Jag törs nog garantera att det är ett motstånd, har också sett regulatorer med ett sånt monterat. En del motstånd har inga ringar, istället står det siffror skrivna på ytan. På såna där gröna motstånd har jag sett silverfärgade siffror, men om just det där har så vet jag ju inte. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 juli 2013)

RggC
12 juli 2013 · 48 Inlägg

Jag tyckte också att det var lustigt att det inte var ringar på (var det på mekonomens bild), men är fortfarande säker på att det är ett motstånd då det som sagt inte finns någon anledning att ha en diod där. Om man googlar om regulatorer med motstånd så märker man att det tydligen är väldigt vanligt med motstånd där, men inga förklaringar till varför...

Om jag kikar ner genom ett hål i regulatorns plast, så kan jag på "baksidan" av motståndet ana att det är silvriga siffror men jag kan inte tyda dom (jag mätte med en multimeter igår, tror det var runt 60-70 Ohm) smile

RggC
13 juli 2013 · 48 Inlägg

Ifall någon mer skulle undra över detta så kan jag iallafall meddela att jag nu har plockat ihop generatorn igen, och den laddar och funkar som den ska igen så jag antar att det som sagt bara är för att laddlampan ska tändas när kolen börjar ta slut smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang