Innebär det att jag får köra med raka rör om jag konverterar till E85?

Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Jag har en 318i som jag skulle vilja lägga in en M50B25 i. Dock får man max ha en 2L motor i en 318i (?) men man kan väl registrera den som en M50B20 och ändå ha i en M50B25?

Sedan tänkte jag konvertera den till E85 och köra med raka rör för att få det där underbara ljudet. Man borde väl få köra utan katalysator (förstör den det fina ljudet?) och ljuddämpare när man kör på E85 då man borde ligga under Co2-halten osv även fast man kör utan katalysator?

nixon89 klabbarpan
17 juli 2013 · 3 041 Inlägg

Nej. Kat skall sitta där oavsett om du kör e85 eller bensin. Sen har du en ljudnivå att tänka på med.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

nixon89 skrev:
Nej. Kat skall sitta där oavsett om du kör e85 eller bensin. Sen har du en ljudnivå att tänka på med.

Nog måste jag klara mig under ljudnivån med raka rör nog. Tänk på alla jänkare med V8:or, de låter ju betydligt mer.

Är det inte så att man slipper ha katalysator om bilen inte hade det original? Finns det E30 som tillverkades utan katalysator?

Förstör katalysatorn det fina ljudet?

Senast redigerat av Hurgorjag (17 juli 2013)

Evildan
17 juli 2013 ·

Ljudnivån mäts inte sällan väldigt subjektivt och bara för att det rullar bilar med raka rör innebär det inte att dom är lagliga eller borde ha passerat bilprovningens granskande öron.

Ja samtliga svensksålda e30 före hösten -88 (tror jag det var) saknar katalysator.

Katalysatorn slår sönder ljudet en del, det har du helt rätt i, vilket även ett grenrör gör, så provstarta med "tom topp" så hör du ljudet helt oförstört.

nixon89 klabbarpan
17 juli 2013 · 3 041 Inlägg

Om du skall regga om bilen med bytt motor skall nya motorn vara flrsedd med katalysator. Den kommer dåne en hel del och den kommer ej gå igenom.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Okej, får man köra raka rör, men kapa röret ungefär 1m före bakändan av bilen. Sedan slänger man på en katalysator där man kapat röret och kör igenom besiktningen. Sen tar man bort katten och sätter dit en 1m rörbit?

Hur mycket böter får man om polisen märker att man kör utan katalysator? En E85 utan katalysator borde ju ha mindre förorenande utsläpp än vad en bensinare med katalysator har...

Alex-s Bakhjulskrafs
17 juli 2013 · 1 479 Inlägg

Hurgorjag skrev:
Okej, får man köra raka rör, men kapa röret ungefär 1m före bakändan av bilen. Sedan slänger man på en katalysator där man kapat röret och kör igenom besiktningen. Sen tar man bort katten och sätter dit en 1m rörbit?

Hur mycket böter får man om polisen märker att man kör utan katalysator? En E85 utan katalysator borde ju ha mindre förorenande utsläpp än vad en bensinare med katalysator har...

får får du säkert men avgasvärdena kommer bli åt h-e då katalysatorn aldrig kommer upp i arbetstemperatur.
att köra utan katalysator har jag hört är ett miljöbrott och höga böter (5-10.000) men lovar inte att det är så.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Evildan
17 juli 2013 ·

Nej så får man inte göra, katten ska sitta där den gör original för att kunna tillgodogöra sig värmen som hjälper till i processen.
(hur du än vrider och vänder på det ur olika vinklingar så måste du enl lag ha katalysatorn kvar.)

Har ej bötesbelopppet i huvudet men eftersom det räknas som ett miljöbrott får du säkert livstid alternativt blir du avrättad wink

Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Ämen vafan, det kan väl inte räknas som ett miljöbrott med tanke på att man har mycket mindre farliga utsläpp med E85 än med en bensinare. Oavsett om man har katalysator eller ej. sad

Evildan
17 juli 2013 ·

Hurgorjag skrev:
Ämen vafan, det kan väl inte räknas som ett miljöbrott med tanke på att man har mycket mindre farliga utsläpp med E85 än med en bensinare. Oavsett om man har katalysator eller ej. sad

Jamenvadfan!?

Det sitter en kalystator originalmonterad på bilen, du får inte köra utan den då du då gjort ingrepp i bilens avgasreningsystem och det räknas som ett miljöbrott.
Så enkelt är det oavsett om du påstår att utsläppen blir lägre.
För att ytterligare styrka detta kan jag snabbt skriva om en händelse hos SBP för en tid sedan, jag körde in en Sierra med låga avgasvärden godkända med maginal, däremot fungerade inte EGRventilen, den kärvade så jag fick fixa denna och återkomma, då vid ombes fick jag högre avgasvärden men bilen blev då i sitt smutsigare tillstånd godkänd för nu funerade EGRventilen.

De regler som finns är dom som gäller, så enkelt är det.

Pendulum
17 juli 2013 · 1 298 Inlägg

Raka rör på en sugmotor är väl sällan speciellt skönt. tongue

Ang utsläppen för E85 gentemot vanlig bensin så har jag hört att själva utsläppen inte är mycket bättre utan den stora miljövinsten är att det framställs från förnyelsebar källa.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
CarpeDiem German Engineering
17 juli 2013 · 9 081 Inlägg

Tänk på att om man ska köra utan katalysator så behövs ett avgasintyg, vilket är i dagsläget omöjligt.
Inte ens SFRO rekommenderar det.

Senast redigerat av CarpeDiem (17 juli 2013)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Pendulum skrev:
Raka rör på en sugmotor är väl sällan speciellt skönt. tongue

Ang utsläppen för E85 gentemot vanlig bensin så har jag hört att själva utsläppen inte är mycket bättre utan den stora miljövinsten är att det framställs från förnyelsebar källa.

Varför skulle inte raka rör på en sugmotor vara skönt?

JFfoto
17 juli 2013 ·

Det är en myt om miljöbrott, blir ombesiktning bara.

Edit: Isåfall blir det väl samma böter som att ha xenonkonverterade halvljus t.e.x. Ett vanligt brott bara, men inte ett miljöbrott som man får böta en miljon kronor för.

Senast redigerat av Kalltkaffe (17 juli 2013)

Johan85 Avstängd
17 juli 2013 · 1 418 Inlägg

Hurgorjag skrev:

Pendulum skrev:
Raka rör på en sugmotor är väl sällan speciellt skönt. tongue

Ang utsläppen för E85 gentemot vanlig bensin så har jag hört att själva utsläppen inte är mycket bättre utan den stora miljövinsten är att det framställs från förnyelsebar källa.

Varför skulle inte raka rör på en sugmotor vara skönt?

för att det låter förjävligt

BDamberg
17 juli 2013 · 311 Inlägg

Varför vill du köra utan katt?! Jag tror du nöjer dig med det höga ljudet som blir av endast raka rör + katt.
Om du nu måste köra utan katt så kan du lika gärna vända på grenröret och dra det rätt upp igenom huven, då kommer han låta så mkt som du vill kanske? tongue Försök få till ett skönt ljud ist för ett stort BRÖÖÖÖÖÖÖL haha.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Peter_5565
17 juli 2013 · 326 Inlägg

Johan85 skrev:
för att det låter förjävligt

Det beror väl på vad det är för motor. En gammal amerikansk gjutjärns-V8 låter ju rätt cool utan ljuddämpare, medan en radfyra eller sexa låter bedrövligt, även om den har turbo.

Hurgorjag
17 juli 2013 · 68 Inlägg

Det låter ju skitskönt med raka rör på en M50B25 utan turbo!

http://www.youtube.com/watch?v=EqcU-Blvjpg

_XenoX_ Tekniker
17 juli 2013 · 221 Inlägg

Oavsett vad så kommer du inte igenom besiktningen om du skulle köra med E85. För det första så har du iof rätt om CO:n men HC halten skjuter i höjden med med E85, För det andra så tillåter inte SB att man konverterar motorer till E85. Hade det varit lagligt så hade nog merparten av oss strögat runt på E85 smile

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
17 juli 2013 · 839 Inlägg

Gör man det riktigt är det fullt lagligt.


Det finns en anledning till varför majoriteten av trimmade Saabar i Sverige går på e85.


(svar på ovanstående post)

Senast redigerat av UhrJr (17 juli 2013)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang