Volvo v70 glt 98a tomgångsproblem 11-1800rpm konstant och lysande motorlampa felkod p0505

Mange_86
21 juli 2013 · 40 Inlägg

hej vet att det finns många trådar om detta men har provat allt som står och får inte rätt på min bil.
har som sagt en volvo v70 glt 98a med 32.500 mil på mätaren och har fått en felkod p0505 idle air control
tomgångsmotorn, den ligger på ca 1600 varv utan motstånd.ac inkopplad 11-1300varv.
har bytt tomgångsmotor till en annan raderat koden men kommer tillbaka, samma varvtal hela tiden.
rengjort spjället samma sak. provat annan lmm ändå samma sak,rengjort/sköljt båda tomgångsmotorerna utan framgång. vad kan det vara ? funderar på om spjället är dåligt men tycker det stänger som det ska. och tomgångsmotorn durrar det i och tycker den stänger även den ? sitter ju även en givare på själlhuset kan den ha nåt med det att göra ? vet på gamla 7-940 klickar det i den när man rör på gas rullen här låter det inget ? kom gärna med tips och ideer. har även sprejat överallt på alla vacum slangar samt insug spjällhus mm ingen förändring.

Volvo V90 (2019)
jh-hindersson OVERBOOSTED
21 juli 2013 · 852 Inlägg

volvo_fjant skrev:
hej vet att det finns många trådar om detta men har provat allt som står och får inte rätt på min bil.
har som sagt en volvo v70 glt 98a med 32.500 mil på mätaren och har fått en felkod p0505 idle air control
tomgångsmotorn, den ligger på ca 1600 varv utan motstånd.ac inkopplad 11-1300varv.
har bytt tomgångsmotor till en annan raderat koden men kommer tillbaka, samma varvtal hela tiden.
rengjort spjället samma sak. provat annan lmm ändå samma sak,rengjort/sköljt båda tomgångsmotorerna utan framgång. vad kan det vara ? funderar på om spjället är dåligt men tycker det stänger som det ska. och tomgångsmotorn durrar det i och tycker den stänger även den ? sitter ju även en givare på själlhuset kan den ha nåt med det att göra ? vet på gamla 7-940 klickar det i den när man rör på gas rullen här låter det inget ? kom gärna med tips och ideer. har även sprejat överallt på alla vacum slangar samt insug spjällhus mm ingen förändring.

enligt autodata är de den givaren som sitter vid gasspjället ialf. så prova o byt den smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Mange_86
22 juli 2013 · 40 Inlägg

Det ska jag prova smile var inne på den förut och funderade på om det kan vara den. Är det bara och byta inga omkodningar av något eller så. Tack så länge smile

Volvo V90 (2019)
Mange_86
22 juli 2013 · 40 Inlägg

Hej. Har beställt ny givare får den imorgon. Men idag när provade och dra bort kabeln med motorn igång så steg varvtalet ganska mkt? Kan de vara den som är boven iaf eller ? Nu har jag ju beställt så ska ju byta ändå men lite fundersam:/ om det visar sig att det inte är den vad kan det då vara. Börjar bli ännu värre nu med varvtal på 2700 ibland. Varvar man upp den så stannar det kvar en stund för att sen sjunka mkt sakta. Med vänlig hälsning,

Volvo V90 (2019)
Mange_86
23 juli 2013 · 40 Inlägg

Har nu bytt tps spjällgivaren. Samma sak ännu ca 2000 varv på tomgång. Kan dock tillägga att när jag tar isär slangen efter lmm så sjunker det och dör om jag tar bort den helt som ska vara men varför är tomgången så hög. HJÄLP sad

Volvo V90 (2019)
jh-hindersson OVERBOOSTED
23 juli 2013 · 852 Inlägg

prova o byt tomgångsmotorn måste ju va den som är problemet då. men ta en begagnad från skroten o prova med först, så slipper du köpa en ny om inte de är felet. smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893
Volvo 940 "15900mil" (1992)
Toyota Supra mkiv "OVERBOOST v2" (1996)
Mange_86
23 juli 2013 · 40 Inlägg

Har bytt den redan. Tänker prova byta spjällhuset. Tkr det kärvar lite. Är det någon dom vet om man måste ta från en glt eller det funkar från vanliga också?varvtalet blev värre sen jag rengjorde spjällhuset så måste ju vara att det inte stänger tillräckligt:/ ??

Senast redigerat av volvo_fjant (23 juli 2013)

Volvo V90 (2019)
Mange_86
23 juli 2013 · 40 Inlägg

Nu går bilen som en klocka igen efter byte av spjällhus. Spjället var så skeft så glipade säkert 5mm. Ett sånt enkelt fel kan göra en så nollställd smile men tack för hjälp och idéer big_smile

Volvo V90 (2019)
volvotomas
28 februari 2015 · 3 Inlägg

volvo_fjant skrev:
Nu går bilen som en klocka igen efter byte av spjällhus. Spjället var så skeft så glipade säkert 5mm. Ett sånt enkelt fel kan göra en så nollställd smile men tack för hjälp och idéer big_smile

Hej jag har samma problem på min v70-98 efter rengjort vevhusventilationen och spjällhuset, ska man kunna se igenom spjällhuset när det är stängt jag kan se runt om lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang