Låsringen kvar i drivaxeluttaget?!

DanneH2
21 juli 2013 · 6 Inlägg

Hej
Hade en aningens otur idag, har bytt hjullager fram på min peugeot 407 -06 Manuell.
Upptäckte att drivaxeln inte satt fast utan att den gick att dra ur växellådan väldigt lätt, utan minsta lilla motstånd.

Så jag tänkte att jag kollar vad som är fel när jag ändå var i farten.
Låsringen som borde sitta innanför splinesen på drivaxeln ser ut att sitta kvar i spåret inne i växellådan...den sticker inte ut någonting så det är väldigt svårt att få tag i den med någon typ av verktyg.

Hjälp! Vad gör jag?
Har prövat med en liknande tandläkarpinne och får väl lite tag i den men orkar inte lyfta ur den, den är ju fjädrande.

Någon som har råkat ut för samma eller bara har goda råd??

Meaganeowner
22 juli 2013 · 2 250 Inlägg

Hej

Du tror inte det ska vara så då? Någon bil jag rotat i har haft låsringen sittande i "hålet". När man sen puttar in drivaxeln tillräckligt långt, så snäpper ringen ned i urtaget på drivaxeln....  Ett baklängestänk - så där tvärtom.

DanneH2
22 juli 2013 · 6 Inlägg

Jo det ska vara så. Tror inte att den ringen som jag såg där inne låser på något.vis, det klickade iaf inte något när jag tryckte in axeln igen.
Axeln kan inte röra sig utåt så långt att det läcker olja eller att den hoppar ur splinesen så att säga.
Blev nog mest rädd att det blir dyrt om jag inte får ut den... :-S

Menmen, fått svar på annat håll och det ska vara så, har dock inte fått svar på vad för uppgift ringen där inne har för funktion, men det kam ju mycket möjligt vara som du säger..men det känns ändå inte så.
Allt är iaf hopskruvat och funkar som det ska.

Kanske någon med erfarenhet av franska bilar kan förklara?

Rille0
22 juli 2013 · 2 021 Inlägg

drivaxeln sitter löst inne i växellådan, ska vara så smile

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
RaggarVargen
24 november 2015 · 210 Inlägg

hej ska byta drivaxel på min nu. sitter stödlagret med 2 skruv som en hållare runt eller är det bara att dra ut och lagret följer med. har redan tagit bort den från skivan och "dammskyddet" på lagret sett utifrån satt med 2 skruv.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang