Startspärr DEFA Billarm 500x

Sundberg_01
23 juli 2013 · 74 Inlägg

Hej"!
Har ett defa 500x larm på min saab 9000 -93. Som nu har börjat strula.
Kan låsa och låsa upp bilen med larmdosan utan problem. Larmet går att larma av, men startspärren ligger kvar och hindrar starten.

Frågan är då om någon sitter på ett elschema för denna modell eller om någon vänligt själ sitter inne med lite tips för att kringå detta.

Volvo 245 (1993)
valle22 Smidd i rostigt stål
23 juli 2013 · 933 Inlägg

svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Sundberg_01
23 juli 2013 · 74 Inlägg

valle22 skrev:
svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta

mvh
Valle

Blev tyvärr ingen skillnad, finns det något annat vis?

Volvo 245 (1993)
Erick
23 juli 2013 · 4 767 Inlägg

På vissa modeller används bara den inbyggda startspärren med två kablar som nämns ovan, men sen finns det en tillsats med immobilizer som bryter på 3 ställen. Den är gjord med 6 svarta identiska kablar ut som bryter på 3 separata icke förutbestämda ställen (bara montören vet var typ). Är dock osäker på om det var såhär "man gjorde" 1993.
Du har inte kvar några koder till larmet eller? Alltså PIN-koder till larmet och ev immobilizer?
Har du hittat själva larmenheten? Följ kablar till en ev ytterligare liten låda isåfall smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Var det rätt ändar du kopplade ihop?
Det är de två kabeländar som vetter mot bilen när du klippt kablarna som ska kopplas ihop, inte de två som sitter i kontakten.
Vill bara förtydliga detta.

Sundberg_01 skrev:

valle22 skrev:
svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta

mvh
Valle

Blev tyvärr ingen skillnad, finns det något annat vis?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Defa 500 och 700 mer kända som Patriot hade endast en startspärr och startspärrsmodulen kom först med 800-serien.

Erick skrev:
På vissa modeller används bara den inbyggda startspärren med två kablar som nämns ovan, men sen finns det en tillsats med immobilizer som bryter på 3 ställen. Den är gjord med 6 svarta identiska kablar ut som bryter på 3 separata icke förutbestämda ställen (bara montören vet var typ). Är dock osäker på om det var såhär "man gjorde" 1993.
Du har inte kvar några koder till larmet eller? Alltså PIN-koder till larmet och ev immobilizer?
Har du hittat själva larmenheten? Följ kablar till en ev ytterligare liten låda isåfall smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Sundberg_01
24 juli 2013 · 74 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Var det rätt ändar du kopplade ihop?
Det är de två kabeländar som vetter mot bilen när du klippt kablarna som ska kopplas ihop, inte de två som sitter i kontakten.
Vill bara förtydliga detta.

Sundberg_01 skrev:

valle22 skrev:
svart/röd och vit/grön i kontaktstycket kopplar du ihopa så skall den gå och starta

mvh
Valle

Blev tyvärr ingen skillnad, finns det något annat vis?

Hej!
Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat.
vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det.
Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme?
Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.


Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.

Volvo 245 (1993)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info.
Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid.
Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln.
Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.

När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till.
Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till.
Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen.
De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.

Sundberg_01 skrev:
Hej!
Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat.
vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det.
Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme?
Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.


Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Sundberg_01
24 juli 2013 · 74 Inlägg

Antilock lyser när man slår på tändningen men slocknar efter ett par sekunder, det knäpper till nere från larmenheten låter det som men ingen vilja alls från någon startmotor. Har prövat att koppla på ström direkt på den vit/gröna kabeln men utan resultat. Har dock inte mätt på något ännu då multimetern fått fötter och gömt sig nånstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85595/85595-d5d2a7568ed7310ecbfa0637d9da7976.jpg

Swedenrockers skrev:
Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info.
Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid.
Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln.
Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.

När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till.
Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till.
Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen.
De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.

Sundberg_01 skrev:
Hej!
Rätt ändar klippta o tillfälligt surrade tillsammans men fortfarande inget resultat.
vissa sladdar är redan klippta men skiten har fungerat tidigare trots det.
Ligger det något längs a-stolpen vidare bakåt till skuffen på dessa modeller eller är allt framme?
Har funnit 6st svarta kablar som kommer ner till larmenheten.


Kan tillägga att bilen stått dryga 2månader utan batteri och har fungerat bra innan.

Volvo 245 (1993)
Sundberg_01
24 juli 2013 · 74 Inlägg

och det är en automatlåda på bilen kan man även tillägga

Volvo 245 (1993)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du kan alltid mäta lite med en multimeter för att få mer info.
Röd/svart kabel kopplades vanligtvis till tändningslåsets 50+ (startmotortillslag) och vit/grön kabel vidare till startmotorns solenoid.
Mät att du har 12 Volt till den röd/svarta kabeln när du vrider på nyckeln till startläget och sedan kan du ta startkabeln och 'dutta' den till den vit/gröna kabeln.
Har du 12 Volt på den röd/svarta kabeln så kan man nästan säga att kretsen från tändningslåset är ok. Det man sedan får göra är samma mätning fast med en inkopplad last. Det kan jag förklara senare om det behövs.

När du duttar startkabeln på den vit/gröna kabeln så ska startmotorn slå till.
Är det en automat så kan det vara P/N-givaren som strular ifall startmotorn inte slår till.
Tittar man på t.ex Cargards monteringsanvisning av 850S på en 9000 -93 så är allt inkopplat framme i bilen.
De sex svarta kablarna är än så länge ett frågetecken för mig.

Edit: Tillägg, se det fetade.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 juli 2013 · 835 Inlägg

Då ruckar du på växelväljaren medans du försöker trigga startmotorn.

Sundberg_01 skrev:
och det är en automatlåda på bilen kan man även tillägga

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Sundberg_01
25 juli 2013 · 74 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Då ruckar du på växelväljaren medans du försöker trigga startmotorn.

Sundberg_01 skrev:
och det är en automatlåda på bilen kan man även tillägga

Kopplade på ström på bara den vit/gröna kabeln och startmotorn hoppa genast till. Vred snabbt på tändningen oså var bilen äntligen igång. Underbart, stort tack för hjälpen!

Volvo 245 (1993)
Erick
25 juli 2013 · 4 767 Inlägg

Gött att du fick igång den smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Sundberg_01
25 juli 2013 · 74 Inlägg

Anledningen till att den inte ville hoppa igång första gången var att batteriet var aningen urladdat. Räckte till lampor & dyligt men ej till start. Nu med friskt batteri till vit/gröna kabeln så gick det på en gång!

Volvo 245 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang