S60R/V70R brommsar till en S90?

DZA89
24 juli 2013 · 467 Inlägg

Tja var o pratade lite med en kille på Volvo igår. Han sa att S90s delar var plockade från olika bilar. S90s bak axel o så var från tidig v70 AWD modellerna då tänkte jag om S60R/V70R bromsarna passar bak elelr är det något jag kan byta ut för att få dit dom lätt? Sen sa han att styrning so så var från 850. förslag och tips på hur man ska få dit dom på ett bra sätt smile MVH Daniel

Brådhis * Voff voff *
24 juli 2013 · 10 244 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
Tja var o pratade lite med en kille på Volvo igår. Han sa att S90s delar var plockade från olika bilar. S90s bak axel o så var från tidig v70 AWD modellerna då tänkte jag om S60R/V70R bromsarna passar bak elelr är det något jag kan byta ut för att få dit dom lätt? Sen sa han att styrning so så var från 850. förslag och tips på hur man ska få dit dom på ett bra sätt smile MVH Daniel

Rent logiskt skulle man nog snarare kunna säga att AWD-axeln är utvecklad ur multilink-axeln på S/V90 eftersom den kom på 760 -88 (och uppdaterades på 960 1995)... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2013 · 14 007 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
Tja var o pratade lite med en kille på Volvo igår. Han sa att S90s delar var plockade från olika bilar. S90s bak axel o så var från tidig v70 AWD modellerna då tänkte jag om S60R/V70R bromsarna passar bak elelr är det något jag kan byta ut för att få dit dom lätt? Sen sa han att styrning so så var från 850. förslag och tips på hur man ska få dit dom på ett bra sätt smile MVH Daniel

Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DZA89
24 juli 2013 · 467 Inlägg

Vettemannen skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
Tja var o pratade lite med en kille på Volvo igår. Han sa att S90s delar var plockade från olika bilar. S90s bak axel o så var från tidig v70 AWD modellerna då tänkte jag om S60R/V70R bromsarna passar bak elelr är det något jag kan byta ut för att få dit dom lätt? Sen sa han att styrning so så var från 850. förslag och tips på hur man ska få dit dom på ett bra sätt smile MVH Daniel

Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

/Benny

jag ska dit idag med och då tänkte jag kolla det. men vill fråga här med smile

DZA89
24 juli 2013 · 467 Inlägg

Brådhis skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
Tja var o pratade lite med en kille på Volvo igår. Han sa att S90s delar var plockade från olika bilar. S90s bak axel o så var från tidig v70 AWD modellerna då tänkte jag om S60R/V70R bromsarna passar bak elelr är det något jag kan byta ut för att få dit dom lätt? Sen sa han att styrning so så var från 850. förslag och tips på hur man ska få dit dom på ett bra sätt smile MVH Daniel

Rent logiskt skulle man nog snarare kunna säga att AWD-axeln är utvecklad ur multilink-axeln på S/V90 eftersom den kom på 760 -88 (och uppdaterades på 960 1995)... smile

//Brådhis

okej smile men du vet inget om bromsarna back på den då? smile

DZA89
24 juli 2013 · 467 Inlägg

jag tänkte går det inte att byta spindel från s60r/v70r varm på s90 smile

DZA89
24 juli 2013 · 467 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
jag tänkte går det inte att byta spindel från s60r/v70r varm på s90 smile

kollade vidare lite och det går inte

Christian S
24 juli 2013 · 4 815 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

/Benny

kanske för att dom som jobbar med reservdelar på volvo inte har en aning om vad som passar imellan dom olika modellerna utan står det att grejen är till tex en 940 så tror dom att den bara passar på just 940

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DZA89
25 juli 2013 · 467 Inlägg

Christian S skrev:

Vettemannen skrev:
Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

/Benny

kanske för att dom som jobbar med reservdelar på volvo inte har en aning om vad som passar imellan dom olika modellerna utan står det att grejen är till tex en 940 så tror dom att den bara passar på just 940

ja typ så är det. så jag struntade i att fråga tongue

DZA89
25 juli 2013 · 467 Inlägg

Men det är ju så att jag måste regga om min s90 som ombyggt fordon för att far att kunna besiktiga den med den motorn jag vill ha i den. då är ju frågan lite vad man måste byta för att kunna regga den som ombyggt fordon. det som jag vet som måste bytas är motor, bromsar runt om, bak axel och drivlina. är det något mer eller er det något av det jag nämnt som inte behöver bytas? smile

Knugcab
25 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Ett tips är att ta kontakt med din närmsta SFRO-besiktningsman på ett tidigt stadium för att komma överrens om hur det är "okej" att bygga.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
DZA89
25 juli 2013 · 467 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Ett tips är att ta kontakt med din närmsta SFRO-besiktningsman på ett tidigt stadium för att komma överrens om hur det är "okej" att bygga.

okej för ta o göra det tror jag smile

H3dlund Med lem
26 juli 2013 · 1 127 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

Det har dom inte den blekaste aning om kan jag lova..

R-bromsarna passar på bakaxen, skivan går dit, men för att kunna skruva dit R-oket måste man svarva ner diametern på skivan lite. R-oket passar i multilinkens vanliga ok-fäste.

Hur det är fram har jag inte koll på, krävs säkert adapter där för att få dit oket.

DZA89
27 juli 2013 · 467 Inlägg

H3dlund skrev:

Vettemannen skrev:
Varför frågade du inte på Volvo om bromsarna när du var där?

Det har dom inte den blekaste aning om kan jag lova..

R-bromsarna passar på bakaxen, skivan går dit, men för att kunna skruva dit R-oket måste man svarva ner diametern på skivan lite. R-oket passar i multilinkens vanliga ok-fäste.

Hur det är fram har jag inte koll på, krävs säkert adapter där för att få dit oket.

okej tack för ett bra svar smile

Karlsson_83
15 augusti 2014 · 7 Inlägg

Hej. Hur gick det med å få på R bromsarna på s90? Har också en s90 och funderar på å göra samma sak.

Volvo S90 T6 twinturbo "Ice blue" (1997)
DZA89
16 augusti 2014 · 467 Inlägg

Karlsson_83 skrev:
Hej. Hur gick det med å få på R bromsarna på s90? Har också en s90 och funderar på å göra samma sak.

jag har inte satt dit dom en. men bak passar dom direkt i fästet och fram har jag faktiskt inte kollat tongue

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (16 augusti 2014)

VD-Design
16 augusti 2014 · 1 324 Inlägg

Fram är väl likt 850? Så bör ju inte krångla krångla så mycket smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
DZA89
16 augusti 2014 · 467 Inlägg

VD-Design skrev:
Fram är väl likt 850? Så bör ju inte krångla krångla så mycket smile

ja det ska var likt 850 jag tänkte att jag kanske kan prova idag om det inte regnar tongue

Karlsson_83
18 augusti 2014 · 7 Inlägg

Ingen som har några begagnade ok till salu?

Volvo S90 T6 twinturbo "Ice blue" (1997)
DZA89
18 augusti 2014 · 467 Inlägg

Karlsson_83 skrev:
Ingen som har några begagnade ok till salu?

tyvärr har bara mina som jag ska använda

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang