Stora färddatorn, visar fel mängd bränsle.

backcome
26 juli 2013 · 42 Inlägg

Tjoho!

Har problem med min stora färddator på s40 t4 -98. Det är så att den visar fel mängd bränsle, ena stunden visar den fullt oftast direkt när jag tankat fullt vilket kan stämma haha tongue Men sen kör jag massa och den står fotfarande still där tills att när jag kört en massa mil till så åker tanken ner till halva kanske men aldrig under det.

Har bytt sjävla den lilla dosan man kan ändra till motorvärme,yttretempratur,Km/h osvosv men den gör ingen skillnad på bränslet vilket jag inte ens trodde men testade ändå. Men alla funktioner verkar funka på den utan just bränslet.

1. Kan det vara hela panelen jag måste byta ?? Och isåfall kan jag byta från den här http://piclair.com/kk5g8 till den här http://piclair.com/6t4ix ??

2. Kan det vara glapp i någon sladd bakom panelen ?? då vetifan hur man sak göra....

3. Kan det vara själva mätarn i tanken som hakar upp sig eller som bara är funktion ?

Vad mer finns det egentligen, kollade under sätena där mätarn i tanken sitter men får ju inte upp "korkjäveln" sitter som fan, men ska försöka lösa det sen. Såg också ut som någon hade varit där innan och försökt öppna upp han för var slitet.

Någon annan som haft problemet och löst detta ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2013 · 14 039 Inlägg

backcome skrev:
Tjoho!

Har problem med min stora färddator på s40 t4 -98. Det är så att den visar fel mängd bränsle, ena stunden visar den fullt oftast direkt när jag tankat fullt vilket kan stämma haha tongue Men sen kör jag massa och den står fotfarande still där tills att när jag kört en massa mil till så åker tanken ner till halva kanske men aldrig under det.

Har bytt sjävla den lilla dosan man kan ändra till motorvärme,yttretempratur,Km/h osvosv men den gör ingen skillnad på bränslet vilket jag inte ens trodde men testade ändå. Men alla funktioner verkar funka på den utan just bränslet.

1. Kan det vara hela panelen jag måste byta ?? Och isåfall kan jag byta från den här http://piclair.com/kk5g8 till den här http://piclair.com/6t4ix ??

2. Kan det vara glapp i någon sladd bakom panelen ?? då vetifan hur man sak göra....

3. Kan det vara själva mätarn i tanken som hakar upp sig eller som bara är funktion ?

Vad mer finns det egentligen, kollade under sätena där mätarn i tanken sitter men får ju inte upp "korkjäveln" sitter som fan, men ska försöka lösa det sen. Såg också ut som någon hade varit där innan och försökt öppna upp han för var slitet.

Någon annan som haft problemet och löst detta ?

Är det inte armaturen i tanken som spökar????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
backcome
26 juli 2013 · 42 Inlägg

Det är faktiskt känslan.. Med tanke på att resten funkar i färddatorn då borde det inte vara elen ?? tongue

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2013 · 14 039 Inlägg

backcome skrev:
Det är faktiskt känslan.. Med tanke på att resten funkar i färddatorn då borde det inte vara elen ?? tongue

Vi har ung. samma problem på vår gamla Volvo. Ibland så visar bensinmätaren rätt för att i nästa stund visa precis åt h*****e.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
26 juli 2013 · 6 568 Inlägg

Inte ovanligt att armaturen går sönder på x40, byt innan pumpen lägger av.

De/Dem
backcome
26 juli 2013 · 42 Inlägg

Malheus skrev:
Inte ovanligt att armaturen går sönder på x40, byt innan pumpen lägger av.

Ofansen, läste lite om armaturen det var dock på v70 är detta något svårt att byta ?? PÅ den verkade det vara ett helvete tongue Vad har armaturen med pumpen och göra? tongue är ingen vidare på detta ;P

xXSammy
26 juli 2013 · 6 568 Inlägg

Ta bort baksätet, lossa locket under. Bort med kablar och slangarna, sen BÖR du låna Volvos specialverktyg för det så slipper du knäcka något. Bort med pumpen, i med nya och montera tillbaka.

Klart!

De/Dem
backcome
26 juli 2013 · 42 Inlägg

haha tack för ditt svar haha men jag måste vara virrig i skallen. Sitter amaturen i pumpen? eller menar du att jag ska byta ut  pumpen till en ny ? alltså sitter amaturen i pumpen eller menar du att jag tar bort pumpen och tar bort armaturen från den och sedan sätter dit ny armatur i den gamla pumpen ? 

Hur ser jag att detta är problemet för övrigt haha ? .. Är de dyr skit o köpa ?tongue

xXSammy
26 juli 2013 · 6 568 Inlägg

Armaturen och bränslepumpen sitter ihop.

De/Dem
backcome
26 juli 2013 · 42 Inlägg

okej men det går sära på det så man bara behöver köpa armaturen ? smile Tack !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang