Bilkamera för vindrutan (dash cam)

ekelund88
2 oktober 2014 · 2 656 Inlägg

var ni än köper kolla aliexpress och dealextreme först smile dom är billiga i kina

Cupra_
2 oktober 2014 ·

Någon som vet var man får tag i en kamera i Sverige, med sugkoppsfäste, okej bild och som går på cigguttaget? Gopro har ju allt utom sladden känns det som..

Mr_B
4 oktober 2014 · 330 Inlägg

Ser med andra ord svårt ut när det kommer till dashcam's för att föreviga resan. De är helt enkelt inte bra nog, vilket kanske är väntat, det är strikt talat inte deras avsedda funktion.

Nåja, tack för er visdom. Jag har skickat budskapet vidare, så får han göra lite hur han vill.
B!

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2014 · 10 276 Inlägg

Kan ju nämna att jag har en G1W i privatbilen och en G1WH i jobb-bilen. Både fungerar till 99% klanderfritt. Den i privatbilen har hängt med ~3000 mil/1 år och den i jobb-bilen ~1700 mil/½ år.

Enda negativa är, som någon skrev innan, att den ibland sparar(!) random klipp på eget bevåg, men den är väldigt lätt att då och då gå in och ta bort låsningen på dom så skrivs dom över.

Jag skulle lätt köpa samma kameror igen om nå´n av dom la av.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Extrazz En 5a är Livet.
7 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Brådhis skrev:
Kan ju nämna att jag har en G1W i privatbilen och en G1WH i jobb-bilen. Både fungerar till 99% klanderfritt. Den i privatbilen har hängt med ~3000 mil/1 år och den i jobb-bilen ~1700 mil/½ år.

Enda negativa är, som någon skrev innan, att den ibland sparar(!) random klipp på eget bevåg, men den är väldigt lätt att då och då gå in och ta bort låsningen på dom så skrivs dom över.

Jag skulle lätt köpa samma kameror igen om nå´n av dom la av.

//Brådhis

Skönt att inte bara jag märkt av det symtomet med randome klipp.
Jag skulle nog sett lite bättre vidvinkel annars så tycker jag att den är fullt tillräcklig på den mörka årstiden dessutom.

Jag skulle haft en i vintersläden häromdagen. Körde hem från affären och en bil vinglar från körfält till körfält. Lång tutsignal blev det. Rädd blev han iaf.
Kommer inte många meter därefter förens en gubbe drar rätt ut i en rondell utan ens att titta åt sidan.
vart två andra jag störde mig med på. Men vad det var kommer jag inte på nu iaf. tror jag fick bromsa för att ena personen bestämde sig för att svänga lite och sen ångra sig.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
frav
7 oktober 2014 · 23 Inlägg

Att de sparar klipp beror på "Gsensor" inställningen Low/Medium/High eller Off om man vill det. Den kan man få anpassa efter biltyp. Har man stum fjädring så reagerar det oftare iom att krafterna in i bilen blir större vid potthål, skarvar, brunnslock, m.m.. Då reagerar Gsensorn & låser filmsnutten.

Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2014 · 10 276 Inlägg

frav skrev:
Att de sparar klipp beror på "Gsensor" inställningen Low/Medium/High eller Off om man vill det. Den kan man få anpassa efter biltyp. Har man stum fjädring så reagerar det oftare iom att krafterna in i bilen blir större vid potthål, skarvar, brunnslock, m.m.. Då reagerar Gsensorn & låser filmsnutten.

Har G1W/G1WH så´n sensor? yikes

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Extrazz En 5a är Livet.
8 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Brådhis skrev:

frav skrev:
Att de sparar klipp beror på "Gsensor" inställningen Low/Medium/High eller Off om man vill det. Den kan man få anpassa efter biltyp. Har man stum fjädring så reagerar det oftare iom att krafterna in i bilen blir större vid potthål, skarvar, brunnslock, m.m.. Då reagerar Gsensorn & låser filmsnutten.

Har G1W/G1WH så´n sensor? yikes

//Brådhis

Min har det iaf. EJ GPS dock!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
frav
8 oktober 2014 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:
Har G1W/G1WH så´n sensor? yikes

//Brådhis

Ja, min G1WH har det. Kolla i din meny.

Den används ju bl.a. vid en krock för att låsa filmklippet så det inte blir överskrivet. Men potthål & annat kan även de göra att den reagerar om den är för "hårt" ställd.

sogat
8 oktober 2014 · 153 Inlägg

Brådhis skrev:

frav skrev:
Att de sparar klipp beror på "Gsensor" inställningen Low/Medium/High eller Off om man vill det. Den kan man få anpassa efter biltyp. Har man stum fjädring så reagerar det oftare iom att krafterna in i bilen blir större vid potthål, skarvar, brunnslock, m.m.. Då reagerar Gsensorn & låser filmsnutten.

Har G1W/G1WH så´n sensor? yikes

//Brådhis

Som de andra skriver så stämmer det mycket väl. Sen sparar väl kameran klipp om du trycker på någon knapp medans den är igång, vet inte om den funktionen är bunden till någon särskild knapp eller om det inte spelar någon roll vilken knapp man trycker på.

Cupra_
8 oktober 2014 ·

Jag köpte en kamera igår i alla fall. GS-3000 hette modellen. Den verkar rätt vanligt förekommande i Ryssland av Youtube att döma, så vi får väl se om det är något att ha eller gamla sovjetiska sopor tongue

sogat
12 oktober 2014 · 153 Inlägg

Deception skrev:
Jag köpte en kamera igår i alla fall. GS-3000 hette modellen. Den verkar rätt vanligt förekommande i Ryssland av Youtube att döma, så vi får väl se om det är något att ha eller gamla sovjetiska sopor tongue

Det är inget fel på den kameran, problemet är att du kan få vad som helst om du inte köper från en förtrodd säljare. Det är mängder med kopior som säljs och som presterar skitdåligt...

Brådhis * Voff voff *
12 oktober 2014 · 10 276 Inlägg

sogat skrev:

Brådhis skrev:

frav skrev:
Att de sparar klipp beror på "Gsensor" inställningen Low/Medium/High eller Off om man vill det. Den kan man få anpassa efter biltyp. Har man stum fjädring så reagerar det oftare iom att krafterna in i bilen blir större vid potthål, skarvar, brunnslock, m.m.. Då reagerar Gsensorn & låser filmsnutten.

Har G1W/G1WH så´n sensor? yikes

//Brådhis

Som de andra skriver så stämmer det mycket väl. Sen sparar väl kameran klipp om du trycker på någon knapp medans den är igång, vet inte om den funktionen är bunden till någon särskild knapp eller om det inte spelar någon roll vilken knapp man trycker på.

Där ser man! Bra att veta! smile

På min G1W sparar man med knappen uppepå längst till höger (Meny?) och på min G1WH sparar man med knappen längst ner till höger på baksidan (Mode?).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cupra_
12 oktober 2014 ·

sogat skrev:

Deception skrev:
Jag köpte en kamera igår i alla fall. GS-3000 hette modellen. Den verkar rätt vanligt förekommande i Ryssland av Youtube att döma, så vi får väl se om det är något att ha eller gamla sovjetiska sopor tongue

Det är inget fel på den kameran, problemet är att du kan få vad som helst om du inte köper från en förtrodd säljare. Det är mängder med kopior som säljs och som presterar skitdåligt...

Okej där ser man, får hoppas att det är "rätt" kamera jag får. Köpte den iaf från en svensk site.. Borde väl komma imorgon eller nåt..

Extrazz En 5a är Livet.
12 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

De fel man kan få med dessa kameror brukar bero på minneskortet.

  Vissa gillar bara några modeller på minneskort så att inte skriv/läst hastigheten är allt för långt ifrån det som står i spec eller vad folk säger funkar. Formatera kortet i kameran är i princip ett måste. Annars så funkar de flesta kameror likadant om man bortser från kvalitén då.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Cupra_
14 oktober 2014 ·

Idag kom min kamera! Ska pröva lite ikväll.


Såhär ser den ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-fee50a66dd2c529ca5f595e3d11ada70.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-6c321cdd5e81da74a0254914f67a5c7c.jpg

Modellen hette tydligen GS-3000 och kommer med en manual på engelska, ryska och kinesiska (tror jag).
595 spänn på fyndiq.se.

Har prövat filma lite inne på skoj och tagit ett par stillbilder. Blev rätt bra faktiskt.
Det enda negativa jag kan komma på än så länge är att man verkar få slå av och på IR-dioderna manuellt samt så var min hållare väldigt stabil och bra, förutom lite lös I sidled möjligtvis.

Extrazz En 5a är Livet.
14 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

IR-dioderna hjälper inte ett skit ändå.  50cm framför och det är ingen skillnad i bilen.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
frav
14 oktober 2014 · 23 Inlägg

IR dioderna kan man kanske använda för intern bevakning av bilens kupé. Men för extern användning är det bara att se till att de är avslagna.

Cupra_
14 oktober 2014 ·

frav skrev:
IR dioderna kan man kanske använda för intern bevakning av bilens kupé. Men för extern användning är det bara att se till att de är avslagna.

Jotack, märkte deras bristfälliga arbetsområde nyss tongue

Maffia
21 oktober 2014 · 383 Inlägg

Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang