Bilkamera för vindrutan (dash cam)

pompe90
21 oktober 2014 · 408 Inlägg

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Vad jag har fattat det som så är detta ENBART på fast installation med automatisk på/av så kameran sköter sig själv.

Så för att komma runt detta så behöver man bara dra ur laddaren när man stänger av bilen och stoppa i laddaren när man sätter sig i bilen. Jag har nämligen "typ" fast installation dock med cigguttags kontakt så man kan stänga av/sätta på den när man vill.

Detta har diskuterats tidigare ganska hårt. Finns även på flera forum ang. detta.
Tror även att detta diskuterats på media också när väl dashcams började dyka upp i svenssons bilar.


cool

Senast redigerat av pompe90 (21 oktober 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Maffia
21 oktober 2014 · 383 Inlägg

pompe90 skrev:

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Vad jag har fattat det som så är detta ENBART på fast installation med automatisk på/av så kameran sköter sig själv.

Så för att komma runt detta så behöver man bara dra ur laddaren när man stänger av bilen och stoppa i laddaren när man sätter sig i bilen. Jag har nämligen "typ" fast installation dock med cigguttags kontakt så man kan stänga av/sätta på den när man vill.

Detta har diskuterats tidigare ganska hårt. Finns även på flera forum ang. detta.
Tror även att detta diskuterats på media också när väl dashcams började dyka upp i svenssons bilar.


cool

Stämmer tyvärr inte.

http://www.datainspektionen.se/fragor-o … tekameror/

mercaa
21 oktober 2014 · 558 Inlägg

Lagligt att koppla kameror på bilens larm el liknande?  Tänkte så polisen får fast dom jävlarna som håller på ? Bilderna överförs direkt till telefon via internet ?

Cupra_
21 oktober 2014 ·

Fast å andra sidan, om du lägger en vanlig videokamera på instrumentbrädan medan du kör, alternativt åker runt i stan som turist och filmar, är även det olagligt?  Knappast troligt..

ekelund88
22 oktober 2014 · 2 656 Inlägg

Deception skrev:
Fast å andra sidan, om du lägger en vanlig videokamera på instrumentbrädan medan du kör, alternativt åker runt i stan som turist och filmar, är även det olagligt?  Knappast troligt..

nej det står ju det i texten smile

"Helt handhållna kameror, som man håller i sin hand, omfattas inte av kameraövervakningslagen. Men en kamera som exempelvis sätts fast via sugkopp på vindrutan räknas som uppsatt i lagens mening och då omfattas den av reglerna i kameraövervakningslagen"

läste du inte ? big_smile

Cupra_
22 oktober 2014 ·

ekelund88 skrev:

Deception skrev:
Fast å andra sidan, om du lägger en vanlig videokamera på instrumentbrädan medan du kör, alternativt åker runt i stan som turist och filmar, är även det olagligt?  Knappast troligt..

nej det står ju det i texten smile

"Helt handhållna kameror, som man håller i sin hand, omfattas inte av kameraövervakningslagen. Men en kamera som exempelvis sätts fast via sugkopp på vindrutan räknas som uppsatt i lagens mening och då omfattas den av reglerna i kameraövervakningslagen"

läste du inte ? big_smile

Helt ärligt, nej jag läste inte. Haha.. Finns det några rättsfall inom området? Jag tänker att monterar du en kamera på ett hus så sitter den ju fast, men eftersom ett fordon rör sig tänker jag? Kryphål "borde" finnas med tanke på hur journalister beter sig tongue

pompe90
23 oktober 2014 · 408 Inlägg

Maffia skrev:

pompe90 skrev:

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Vad jag har fattat det som så är detta ENBART på fast installation med automatisk på/av så kameran sköter sig själv.

Så för att komma runt detta så behöver man bara dra ur laddaren när man stänger av bilen och stoppa i laddaren när man sätter sig i bilen. Jag har nämligen "typ" fast installation dock med cigguttags kontakt så man kan stänga av/sätta på den när man vill.

Detta har diskuterats tidigare ganska hårt. Finns även på flera forum ang. detta.
Tror även att detta diskuterats på media också när väl dashcams började dyka upp i svenssons bilar.


cool

Stämmer tyvärr inte.

http://www.datainspektionen.se/fragor-o … tekameror/

Då har detta ändrats sen förra året smile
Chansen är ytterst liten ändå att bli skadeståndsskyldig. Tänker på att det är inte bara dashcams som räknas in utan även exempelvis GoPros osv. samt har jag inte varken hört eller läst något rättsfall ang. detta ämne, samtidigt sitter min farsa med ärenden dagligen men inte fått något sådant.
Men bra att du informerar ändå cool

Senast redigerat av pompe90 (23 oktober 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Schneeflocke
23 oktober 2014 · 239 Inlägg

Det stämmer inte riktigt, eftersom det ännu inte prövats rättsligt. Ett par olika personer har uttalat sig i media, i början av året, kring vad de tycker eller tror, men det är som sagt inte avgjort någonstans, eftersom lagen inte explicit nämner bilkameror, eller vad en sådan egentligen är. För att bergsäkert kunna hävda att bilkameror är antingen lagliga, eller olagliga, krävs det som sagt ett vägledande avgörande i svensk domstol. smile

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Always a better way - Toyota
Toyota RAV4 Plug-in-hybrid "Silverpilen" (2021)
Toyota Corolla TS Hybrid (E210) "Sportkombin" (2020)
Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2014 · 10 245 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Det stämmer inte riktigt, eftersom det ännu inte prövats rättsligt. Ett par olika personer har uttalat sig i media, i början av året, kring vad de tycker eller tror, men det är som sagt inte avgjort någonstans, eftersom lagen inte explicit nämner bilkameror, eller vad en sådan egentligen är. För att bergsäkert kunna hävda att bilkameror är antingen lagliga, eller olagliga, krävs det som sagt ett vägledande avgörande i svensk domstol. smile

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Även fast datainspektionen i klartext skriver att just bilkameror/dashcams är olagliga? (Se länk i tidigare inlägg!)

Jag menar, om en lag ändras/läggs till krävs ju inte att någon blir dömd för brottet den reglerar för att den ska börja gälla (förutsatt att ingen tveksamhet finns kring utformningen).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vita_Vargen
23 oktober 2014 · 1 281 Inlägg

Borde väl bero på hur kameran har monterats.
Ifall kameran sitter med sugpropp så räknas den inte som fastmonterad utrustning och vad är då egentligen skillnaden mot att filma själv med mobilen?

Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2014 · 10 245 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Borde väl bero på hur kameran har monterats.
Ifall kameran sitter med sugpropp så räknas den inte som fastmonterad utrustning och vad är då egentligen skillnaden mot att filma själv med mobilen?

Jo, just sugpropp nämns ju som exempel i länken från datainspektionen...

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (23 oktober 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maffia
23 oktober 2014 · 383 Inlägg

Brådhis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Borde väl bero på hur kameran har monterats.
Ifall kameran sitter med sugpropp så räknas den inte som fastmonterad utrustning och vad är då egentligen skillnaden mot att filma själv med mobilen?

Jo, just sugpropp nämns ju som exempel i länken från datainspektionen...

//Brådhis

Typiskt dagens ungdom... "Vaa näää inte pallar jag läsa all den text, kan inte ni göra det åt mig."

Vita_Vargen
23 oktober 2014 · 1 281 Inlägg

Maffia skrev:

Brådhis skrev:

Vita_Vargen skrev:
Borde väl bero på hur kameran har monterats.
Ifall kameran sitter med sugpropp så räknas den inte som fastmonterad utrustning och vad är då egentligen skillnaden mot att filma själv med mobilen?

Jo, just sugpropp nämns ju som exempel i länken från datainspektionen...

//Brådhis

Typiskt dagens ungdom... "Vaa näää inte pallar jag läsa all den text, kan inte ni göra det åt mig."

Precis, har ju annat för mig än att lusläsa varenda inlägg och länk i en tråd wink

Jag baserade det på att försäkringsbolagen ej anser att utrustning monterad med sugprop ses som fastmonterad.
Tydligen skiljer sig kameraövervakningslagen i det anseendet.

"Vad gäller för backkameror och night vision-kameror?
Backkameror och night vision-kameror som finns monterade på vissa bilar för
att underlätta förarens sikt kräver inte något tillstånd från länsstyrelsen för att
använda. I kameraövervakningslagen finns det ett undantag för den typen av kameror."

Källa: http://www.datainspektionen.se/Document … -14-03.pdf

Iom att många ebaykameror har inbyggda IR-leds kanske man kan hävda att dom används för förbättrat mörkerseende. Frågan är ju sen om dom tillåts spela in för de.

Maffia
24 oktober 2014 · 383 Inlägg

Det som gör att dom inte kräver tillstånd är att dom är monterade original och att dom INTE spelar in material.

När inte ens brandkåren i malmö fick tillstånd för att montera en kamera på en av sina brandbilar exakt vad är det som gör att ni tror att det är ok att spela in från en dashcam?

Caffe
25 oktober 2014 · 1 436 Inlägg

Maffia skrev:
Det som gör att dom inte kräver tillstånd är att dom är monterade original och att dom INTE spelar in material.

När inte ens brandkåren i malmö fick tillstånd för att montera en kamera på en av sina brandbilar exakt vad är det som gör att ni tror att det är ok att spela in från en dashcam?

Att det inte är rättsligt prövat, hur svårt är det att förstå hur rättssystemet i det här landet fungerar?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Maffia
25 oktober 2014 · 383 Inlägg

Så du tror på fullaste allvar att man inte kan ha en lag för att den är rättsligt prövad?? det du pratar om är när man gör något och det inte finns en lag som reglerar detta då kan det ske en rättslig prövning.

Peter_5565
25 oktober 2014 · 326 Inlägg

Jag tror att datainspektionen har tolkat lagen helt uppåt väggarna. Det är ju orimligt att det skulle fungera som dom tror. Enligt dom så kan du ju åka dit om du råkar lägga din systemkamera på instrumentbrädan t.ex. För att inte snacka om att du skulle råka lägga videokameran i köksfönstret riktat utåt gatan.
Tänk på alla hjälmkameror... Förbjudet.
Ser fram mot att dom blir krossade i första bästa rättegång, och det nu nånsin går så långt.

Dom har ju hänvisat till lagen om kameraövervakning, men tydligen inte lyckat läsa på ordentligt vad som räknas som övervakningskamera.

Schneeflocke
27 oktober 2014 · 239 Inlägg

Det är datainspektionens TOLKNING. Det är inte de som bestämmer lagarna eller innehållet. Datainspektionen är ett kontrollorgan som har till uppgift att se till att lagarna på detta område efterlevs. I förlängningen genom handräckning av polis och åklagare. Att som datainspektionen skriva något på det viset på sin hemsida, finner jag nästan anstötligt, då det de hävdar, definitivt inte finns upptaget i själva kameraövervakningslagen. En av anledningarna till att deras utsaga inte skulle hålla i domstol, är att lagen pratar om fast bevakning. Bevisligen rör sig ett fordon. Hur som helst kan vi alla spekulera hur mycket vi vill, till den dagen ett fall faktiskt (om det händer) når tingsrätten, och avgörs.

https://lagen.nu/2013:460


Brådhis skrev:

Schneeflocke skrev:
Det stämmer inte riktigt, eftersom det ännu inte prövats rättsligt. Ett par olika personer har uttalat sig i media, i början av året, kring vad de tycker eller tror, men det är som sagt inte avgjort någonstans, eftersom lagen inte explicit nämner bilkameror, eller vad en sådan egentligen är. För att bergsäkert kunna hävda att bilkameror är antingen lagliga, eller olagliga, krävs det som sagt ett vägledande avgörande i svensk domstol. smile

Maffia skrev:
Värt att tänka på är att dessa kameror är olagliga enligt datainspektionen och regleras av kameraövervakningslagen. Dom kräver ett tillstånd från länsstyrelsen och det är i princip omöjligt att få och hjälper inte i en rättegång om du inte har tillståndet.

Även fast datainspektionen i klartext skriver att just bilkameror/dashcams är olagliga? (Se länk i tidigare inlägg!)

Jag menar, om en lag ändras/läggs till krävs ju inte att någon blir dömd för brottet den reglerar för att den ska börja gälla (förutsatt att ingen tveksamhet finns kring utformningen).

//Brådhis

Always a better way - Toyota
Toyota RAV4 Plug-in-hybrid "Silverpilen" (2021)
Toyota Corolla TS Hybrid (E210) "Sportkombin" (2020)
Schneeflocke
27 oktober 2014 · 239 Inlägg

Så enkelt är det inte riktigt. Det finns en lag för kameraövervakning. Det finns ingen lag för kameraövervakning medelst bil, med dashcam. Just därför uppstår en gråzon, som lagen inte täcker. För att få vägledning, måste saken prövas, och därefter kan man använda en vägledande dom (eller frikännande för den delen) som riktmärke. Så som lagen ser ut idag, saknas egentligen erforderliga rekvisit för en fällande dom för dashcamanvändning, men som sagt, det återstår att se, om det någonsin prövas i domstol.

Maffia skrev:
Så du tror på fullaste allvar att man inte kan ha en lag för att den är rättsligt prövad?? det du pratar om är när man gör något och det inte finns en lag som reglerar detta då kan det ske en rättslig prövning.

Always a better way - Toyota
Toyota RAV4 Plug-in-hybrid "Silverpilen" (2021)
Toyota Corolla TS Hybrid (E210) "Sportkombin" (2020)
Maffia
27 oktober 2014 · 383 Inlägg

Du är helt fel ute, lagen finns och behövs ej prövas i domstol.

Om det hade varit lagligt tror du på fullaste allvar att malmö brandförsvar hade fått avslag när dom ville montera en kamera i bilen pga skadegörelse och stenkastningar i rosengård? Men du vill filma lite från din bil för att filma andra trafikanter...

Läs lagen igen sakta så kanske du med förstår. Man får inte montera en kamera så att man filmar platser dit allmänheten har tillträde. Läs under Tillsyn i bilagan 2013:460 (paragraf 38-43) så

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang