Bilkamera för vindrutan (dash cam)

daem0n Dr
25 juli 2015 · 15 Inlägg

Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
sogat
8 oktober 2015 · 153 Inlägg

Nu har man beställt en ny kamera då den gamla som trots allt fungerade bra tog för stor plats i nya bilen vilket ledde till att den skymde sikten. Blev en 0806, den mig veterligen minsta och bäst fungerande kameran på marknaden. Betalat 850 - 900kr så jag hoppas att jag blir nöjd. https://www.youtube.com/watch?v=MG7kU0rwEwU

PLindblom
11 oktober 2015 · 1 200 Inlägg

daem0n skrev:
Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Jag har en A118C och är helnöjd med den. Den sabbade ett minneskort i somras, när det var som varmast, men förutom detta har den alltid startat, spelat in, och stängt av sig precis som den ska.

http://enabilfoto.se/content/Projekt/lexus_is_250/DSC_8331_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/lexus_is_250/DSC_8353_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/lexus_is_250/DSC_8354_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/lexus_is_250/DSC_8358_fix.jpg

granadadr
12 oktober 2015 · 7 286 Inlägg

PLindblom skrev:

daem0n skrev:
Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Jag har en A118C och är helnöjd med den. Den sabbade ett minneskort i somras, när det var som varmast, men förutom detta har den alltid startat, spelat in, och stängt av sig precis som den ska.

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 31_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 53_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 54_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 58_fix.jpg

aaa så smidig,, kostar?? har den GPS?

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
PLindblom
12 oktober 2015 · 1 200 Inlägg

granadadr skrev:
aaa så smidig,, kostar?? har den GPS?

Den har inte inbyggd GPS, men du kan köpa till en mottagare.

565kr för kameran: http://www.ebay.co.uk/itm/281579892624
75kr för GPS-modul: http://www.ebay.co.uk/itm/311446154616

Extrazz En 5a är Livet.
12 oktober 2015 · 2 005 Inlägg

PLindblom skrev:

daem0n skrev:
Provade jag några dash-kameror, men tyvärr dem billiga alternativet från eBay är oftast dåliga. Den som funkar bra för mig är A118/B40. Se mer info i http://www.techmoan.com/blog/2014/10/26 … eview.html

Liten och nästan osynlig bakom bakspegel. Kanske kan posta bilder hur man gömmer kabel bakom panelerna i Outlander III. Kamera kan konfigureras så att på och avstängning är helt automatisk när man startar/stoppar motorn.

Jag har en A118C och är helnöjd med den. Den sabbade ett minneskort i somras, när det var som varmast, men förutom detta har den alltid startat, spelat in, och stängt av sig precis som den ska.

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 31_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 53_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 54_fix.jpg

http://enabilfoto.se/content/Projekt/le … 58_fix.jpg

Lust att slänga upp en film ifrån somras och nu i höstmökret?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
team_larsson
8 december 2015 · 239 Inlägg

har kört med dashcam, men den där skiten jag köpte spelade ju inte in jämt, utan lite när den tyckte själv. länge velat köpa en ny nu, men efter att jag köpte mig en gopro so känns de inte som att man behöver en dashcam. eller det kanske är bra att ha om man vill ha en sådan med hastighet eller gps osv. Det jag har i bilen är gopro (ganska sällan men ska bli bättre på det) och en bobrik (fartkameravanare).

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
frav
8 december 2015 · 23 Inlägg

team_larsson skrev:
... och en bobrik (fartkameravanare).

Bobrik+ är grym. Har en sådan i varje bil. En beroende framkallande mackapär.

team_larsson
9 december 2015 · 239 Inlägg

frav skrev:

team_larsson skrev:
... och en bobrik (fartkameravanare).

Bobrik+ är grym. Har en sådan i varje bil. En beroende framkallande mackapär.

jodu jävlar, det är det bästa som finns i den bilen jag kör just nu + farthållaren wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
sogat
13 december 2015 · 153 Inlägg

Dyrt, över 1000kr(?) för något som egentligen finns att tillgå gratis i mobiltelefonen. Är det verkligen värt pengarna, kollat på en sådan tidigare.

frav
29 december 2015 · 23 Inlägg

sogat skrev:
Dyrt, över 1000kr(?) för något som egentligen finns att tillgå gratis i mobiltelefonen. Är det verkligen värt pengarna, kollat på en sådan tidigare.

Dyrt, beror på vad man jämför med. Nu är Bobrik betydligt billigare än vad jag betalat för de jag har, pga att royaltyn till Trafikverket nu tagits bort. Så, Dyrt? Nej inte om man förstår nyttan med apparaten.

Mobiltelefon? Skulle inte tro det. Bobrik finns alltid på plats & sitter där passivt, men fungerar aktivt. Går inte att jämföra med mobiltelefon som skall laddas, som ringer & som behöver ha appar som skall startas + allt annat den kan användas till. Det blir man bara trött på tillslut & då uteblir användandet. Ej jämförbart. ( Samma som med en dashcam. Går inte att ha mobiltelefonen som dashcam på ett vettigt sätt. ) Tänk även på att uppdateringarna är gratis till Bobrik, inga abonnemang som till vissa andra motsvarande produkter.

Senast redigerat av frav (29 december 2015)

team_larsson
29 december 2015 · 239 Inlägg

frav skrev:

sogat skrev:
Dyrt, över 1000kr(?) för något som egentligen finns att tillgå gratis i mobiltelefonen. Är det verkligen värt pengarna, kollat på en sådan tidigare.

Dyrt, beror på vad man jämför med. Nu är Bobik betydligt billigare än vad jag betalat för de jag har, pga att royaltyn till Trafikverket nu tagits bort. Så, Dyrt? Nej inte om man förstår nyttan med apparaten.

Mobiltelefon? Skulle inte tro det. Bobrik finns alltid på plats & sitter där passivt, men fungerar aktivt. Går inte att jämföra med mobiltelefon som skall laddas, som ringer & som behöver ha appar som skall startas + allt annat den kan användas till. Det blir man bara trött på tillslut & då uteblir användandet. Ej jämförbart. ( Samma som med en dashcam. Går inte att ha mobiltelefonen som dashcam på ett vettigt sätt. ) Tänk även på att uppdateringarna är gratis till Bobrik, inga abonnemang som till vissa andra motsvarande produkter.

+1

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
sogat
2 januari 2016 · 153 Inlägg

frav skrev:

sogat skrev:
Dyrt, över 1000kr(?) för något som egentligen finns att tillgå gratis i mobiltelefonen. Är det verkligen värt pengarna, kollat på en sådan tidigare.

Dyrt, beror på vad man jämför med. Nu är Bobrik betydligt billigare än vad jag betalat för de jag har, pga att royaltyn till Trafikverket nu tagits bort. Så, Dyrt? Nej inte om man förstår nyttan med apparaten.

Mobiltelefon? Skulle inte tro det. Bobrik finns alltid på plats & sitter där passivt, men fungerar aktivt. Går inte att jämföra med mobiltelefon som skall laddas, som ringer & som behöver ha appar som skall startas + allt annat den kan användas till. Det blir man bara trött på tillslut & då uteblir användandet. Ej jämförbart. ( Samma som med en dashcam. Går inte att ha mobiltelefonen som dashcam på ett vettigt sätt. ) Tänk även på att uppdateringarna är gratis till Bobrik, inga abonnemang som till vissa andra motsvarande produkter.

Jo jag förstår absolut att den sitter där passivt och är på så vis lika bra som en bilkamera som till skillnad mot en mobiltelefon startar och sköter resten själv utan att man behöver röra den. För mig som däremot inte reser runt med bilen och rör mig särskilt mycket utanför länsgränsen i privata bilen kan jag tycka att det är lite dyrt, men det är bara för att mitt behov inte får anses som särskilt stort. Hade förstås kunnat ha denna i firmabilen men eftersom jag ibland hoppar mellan olika bilar så är det något av en överdrift.

Har någon en film på hur varningsljud och dylikt låter från denna, hittar inte ett dyft på nätet.

frav
3 januari 2016 · 23 Inlägg

Ja, behoven är såklart olika. För min del handlar det inte om att jag kör lite eller mycket. Det handlar om det mervärde denna apparat hela tiden tillför oavsett var jag kör. Därför har jag en i varje av mina privatabilar, precis som dashcam. När jag kör jobbets poolbilar eller hyrbilar känner man sig "naken". Så vid vissa tjänsteresor med dessa bilar tar jag med mig en Bobrik.

Men man måste nog ha använt den själv för att förstå detta. För det är svårt att förmedla. (Jag har haft passagerare så som kompisar, kollegor, släktingar, m.m. som beställt efter de åkt med mig. Min gamla mamma som inte ens kör 500mil om året ville ha en. Det första min syster sade till mig när hon köpt sin första egna bil, "fixar du en Bobrik åt mig".)

Vad gäller olika varningsljud så finns det några att välja emellan & detta gör man i Loader programvaran via dator. Inga avancerade ljud, men ljud signalering så som pip, visslingar, sirener som gör en uppmärksam på de händelser man konfigurerat skall ge signalering. Så inget störande, bara funktionellt. Less is more.

sogat
3 januari 2016 · 153 Inlägg

frav skrev:
Ja, behoven är såklart olika. För min del handlar det inte om att jag kör lite eller mycket. Det handlar om det mervärde denna apparat hela tiden tillför oavsett var jag kör. Därför har jag en i varje av mina privatabilar, precis som dashcam. När jag kör jobbets poolbilar eller hyrbilar känner man sig "naken". Så vid vissa tjänsteresor med dessa bilar tar jag med mig en Bobrik.

Men man måste nog ha använt den själv för att förstå detta. För det är svårt att förmedla. (Jag har haft passagerare så som kompisar, kollegor, släktingar, m.m. som beställt efter de åkt med mig. Min gamla mamma som inte ens kör 500mil om året ville ha en. Det första min syster sade till mig när hon köpt sin första egna bil, "fixar du en Bobrik åt mig".)

Vad gäller olika varningsljud så finns det några att välja emellan & detta gör man i Loader programvaran via dator. Inga avancerade ljud, men ljud signalering så som pip, visslingar, sirener som gör en uppmärksam på de händelser man konfigurerat skall ge signalering. Så inget störande, bara funktionellt. Less is more.

Nu har du nästan lyckats övertala mig till att köpa en, jag har oftast gått i tankarna på att köpa en laservarnare eftersom bekanta till mig använder sig av detta och tycker att det fungerar bra - Hur som helst så är det så dyrt att bli stoppad med en sån och det har väl gjort mig tveksam. Det positiva med en sådan pryl antar jag är att den inte åldras, fartkamerorna kommer ju inte att försvinna på en överskådlig tid och dessa kommer således att fungera en lång tid framöver. Det kan ju förstås hända att funktionen vid senare tillfälle implanteras i bilars navigationssystem redan från standard, men det är en annan dag.

Nu kliar det i fingrarna, jag kanske råkar trycka på köp lite senare i eftermiddag. smile

frav
3 januari 2016 · 23 Inlägg

Laser & Radar-varnare är ju tyvärr olagligt i Sverige. (om det nu spelar någon roll?) Våra ATK-kameraskåp använder radar & K-frekvensbandet. Men de verkar vara väl intrimmade & ha en ganska smal radar korridor & låg effekt. Så varningen brukar inte komma "en kilometer i förväg", utan snarare 50-100m innan, när man antagligen börjar blir kontrollerad av skåpet. Så då kan det nog vara för sent, om man har otur. Men det kan kanske skilja mellan olika radarvarnare, hur känsliga dem är.

Laservarnarfunktionen är ju än knepigare, för en lasermätpistol skickar ut inte ut något laserljus mer än när pickadollmannen gör en mätning. Så då är det nog ändå oftast försent. Laserstrålen är ju hyfsat smal, så risken för reflektioner & att "bilen bakom" med laservarnare skall snappa upp denna är nog dåliga odds på. Men nu spekulerar jag bara då jag inte själv har någon erfarenhet av just lasermätning & hur en varnare fungerar ihop med detta. Men det hade varit intressant att ta del av andas erfarenhet vad gäller detta.

sogat
3 januari 2016 · 153 Inlägg

frav skrev:
Laser & Radar-varnare är ju tyvärr olagligt i Sverige. (om det nu spelar någon roll?) Våra ATK-kameraskåp använder radar & K-frekvensbandet. Men de verkar vara väl intrimmade & ha en ganska smal radar korridor & låg effekt. Så varningen brukar inte komma "en kilometer i förväg", utan snarare 50-100m innan, när man antagligen börjar blir kontrollerad av skåpet. Så då kan det nog vara för sent, om man har otur. Men det kan kanske skilja mellan olika radarvarnare, hur känsliga dem är.

Laservarnarfunktionen är ju än knepigare, för en lasermätpistol skickar ut inte ut något laserljus mer än när pickadollmannen gör en mätning. Så då är det nog ändå oftast försent. Laserstrålen är ju hyfsat smal, så risken för reflektioner & att "bilen bakom" med laservarnare skall snappa upp denna är nog dåliga odds på. Men nu spekulerar jag bara då jag inte själv har någon erfarenhet av just lasermätning & hur en varnare fungerar ihop med detta. Men det hade varit intressant att ta del av andas erfarenhet vad gäller detta.

Absolut att de är, därav jag nämnde eventuella bötesbeloppen - Dessutom får man ju kameran beslagtagen vilket är yttligare några tusenlappar.

Min eller mina bekanta som kör med laservarnare har gjort det i flera år och det fungerar klockrent. Min personliga erfarenhet från dessa är att de ljuder långt innan kamerorna om de är aktiva, om de däremot är inaktiva så ljuder det precis innan man passerar kameran. Vad gäller lasern så måste väl polisen skjuta på en ett visst antal meter eller under ett visst antal sekunder för att resultatet skall godkännas, det betyder i sin tur att om dom skjuter på dig i 120 och du pallnitar ned till 100-110 så är inte deras resultat inte godkänt eller tillförlitligt. Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det. Så fort lasern träffar din bil eller bilen framför så tjuter det oavbrutet från laservarnaren. Inflikar också att laservarnaren absolut kan känna av lasern även om Polisen skjuter på någon av bilarna framför, det behövs så otroligt lite för att det skall ljuda. I USA kör man väl med laserstörare, problemet är bara att polisen förstår att man har en sådan när deras lasrar inte kan uppskatta hastigheten, det är en ännu dummare lösning i min mening eftersom man inte åker dit för fortkörning men gör sig skyldig till andra brott.

Mr_B
3 januari 2016 · 330 Inlägg

sogat skrev:
Vad gäller lasern så måste väl polisen skjuta på en ett visst antal meter eller under ett visst antal sekunder för att resultatet skall godkännas, det betyder i sin tur att om dom skjuter på dig i 120 och du pallnitar ned till 100-110 så är inte deras resultat inte godkänt eller tillförlitligt. Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det.

Det beteendet borde ju inte vara svårt för snuten att känna igen, och börja vinka in bilar för, och sen bötfälla för laservarnaren. Jag hade inte vågat köra runt med en grunka i fönstret i alla fall, det hade varit alldeles för uppenbart.
Finns det delade enheter, där man monterar sensorn typ i grillen, och ljudvarningen inne i bilen? Kombinerat med en diskret strömbytare som stänger av innerdelen och smart montering borde det bli mer... osynligt.
Laser-poliser är ju inte speciellt vanliga längre, det är fartkameror som gäller i huvudsak. Poliserna ägnar sig hellre åt andningskontroller...
B!

team_larsson
4 januari 2016 · 239 Inlägg

Jag blev visad en gps som man kan stoppa i ett sim-kort i. Då kommer det upp röda pluttar där polisen står och kollar farten. Känns som ett bra mycket bättre alternativ än laservanare. Hur funkar det här då frågade jag honom. Jo den söker efter någon  slags "server" av något slag. Där poliserna måste slå in sin position innan de gör sina fartkontroller. Så en sånn gps och bobrik så borde man klara sig galant smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Xoff Volvo tönt... =)
4 januari 2016 · 2 344 Inlägg

Har själv kört med laser/radar varnare i många år, kör med Cobra och är sjukt näjd, att det skulle vara 50-100m innan är riktig BS, i bra väder kan man nästan snacka om kilometer... men aldrig sämre än att du har gott om tid på dig att normalt sakta in...

Det störande med radar biten är att de är så sjukt känsliga så den piper för dörröppnaren på ica när man är runt 100m från entren... (vilket gör de mer eller mindre värdelösa i en stad... även riktigt jobbigt är dessa vildsvinsåtlar i skogarna (ja, den snappar upp dem med) och som tidigare nämnt så ligger nästan alla dessa frekvenser på samma band...

När det gäller laser så vet jag inte riktigt hur bra de är, den räddade mitt körkort vid ett tillfälle, började tjuta jag pallnita och i diket står en nöff-nöff med hakan i marken... men om det va ren tur eller ej vill jag inte svära på... (jag va ensam på vägen)

men även här börjar det bli lite problem i dagens vagnpark, många bilars adaptiva farthållare mm använder laser... så den kan också tjuta lite hejkon bacon ibland...

nu skall det tydligen finnas varnare med DSP som kan lära sig skillnaden på äkta å falskt, men den prislappen är det inte riktigt värt...

och har aldrig varit rädd för att ha den i fönstret, för den går ganska snabbt att klicka bort, (samma tid som vissa sliter på sig bältet inför en kontroll) och jag har glömt den sittandes vid flera kontroller, de har aldrig påpekat den, och om de nu skulle göra det, "men vadå? det är min GPS" (du skall inte tro att de vet exakt hur alla modeller ser ut)

så trots alla dessa minus så skulle jag aldrig byta den mot något annat, för det är endast en riktig varnare med sensor som kan vara fullt "uppdaterad" hela tiden...

(för om du med bobriken råkar vara den första som susar förbi det tillfälliga kamera släpet som monterades i natt så har du böter på posten snart, jag blir varnad minst 500 meter innan)

Och även om jag nu skulle bli av med den i en kontroll så är ändå både varnare och böteslappen sedan länge betalda...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang