Laddning och underhållsladda bilbatteri

nakti
9 augusti 2013 · 249 Inlägg

Har en smartladdare med automatiskt underhållsbatteri.
Kan man koppla plus och minus direkt på batteriet i bilen och sen koppla in strömmen i uttaget (detta bara för underhållsladdning)
Eller måste (eller bäst) att koppla minus till chassit ändå ?

Ska bara ha underhåll i någon timme.

henke_99 Offroad Racing
9 augusti 2013 · 3 122 Inlägg

Anledningen till att man ska koppla minusklämman i chassit är för att man ska ta bort risken för gnistbildning vid batteripolerna. (när ett batteri laddas både via laddare och bilens generator kan det bildas vätgas, blir det gnistor när man sätter dit eller tar bort en batteriklämma kan hela batteriet explodera)

För laddningens skull spelar det ingen roll var man sätter klämmorna, ingen av dom behöver sitta på batteriet bara den ena sitter kopplad till plus och den andra till minus.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
nakti
9 augusti 2013 · 249 Inlägg

Funderar på fixa ny laddare.
Vilken är bra: http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter … 8-A-37745/
Eller http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/e … -pa26469sv
Ctek går koppla direkt utan gnister.

Ska mest har till för Remappa bilen då den kräver underhållning i volten.

Kan man ha tändningen på 2 medans bilen laddar eller underhåller ?

Senast redigerat av nakti (9 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang