Tjutande/vinande oljud bakvagn VW Passat TDI 170 4M DSG - 12

DaFaa
10 augusti 2013 · 1 Inlägg

Som rubriken säger så har jag en Passat som fått en ihållande ljud under bilen kring bakaxeln/däcken.
Ljudet presenterar sig redan då jag startar motorn och är alltså inte beroende av gaspådrag eller drivning.
Ljudet finns kvar även då man börjar köra och finns säkert kvar i högre hastigheter, men då tar vägljud över och dränker tjutandet.
Ljudet kan beskrivas som en tjutande fläkt eller som ljudet när man långsamt släpper ur luft ur en ballong.
Körning har inte påverkats (hittills).
Ljudet dök upp efter att jag kört på grusväg och en gissning är att det skulle ha slagits upp ett litet hål på avgasröret som ger missljudet, men borde det inte låta mer vid körning än vid tomgång?

Tacksam om någon har en tanke eller gissning, bilen ska in på service i oktober och frågan är om jag verkligen ska vänta så länge innan jag ber verkstaden kolla upp felet.

passat12
30 augusti 2013 · 1 Inlägg

Måste vara något standard fel har samma problem på min passat -12 kanske bränsle pumpen ?
Skriv gärna en rad om du får reda på vad det är smile

GusGrissom
22 augusti 2014 · 1 Inlägg

Jag har en VW Passat TDI -11 som detta ljud också börjat höras på. Precis samma karaktär på ljudet som trådstartarens bil har. Irriterande. Har någon något svar på detta?

Ralph99
1 mars 2015 · 2 Inlägg

Har samma problem med min VW Passat 2012 4M. Hade den inne på stora servicen nyligen och bad dem fixa felet. När jag hämtade bilen sa de att det inte fanns något missljud. De hade verkligen lyssnat! Tråkigt att höra, antar att jag måste leva med problemet. Berätta gärna om någon annan lyckats hitta felet? sad

explosiv
1 mars 2015 · 133 Inlägg

Om du tänker på det tjutande ljudet som är konstant och kommer från höger bak så är jag ganska säker på att det är hjälppumpen i bränsletankarna. Man hör en distinkt skillnad i ljudnivå på denna rackare om man har tom respektive full tank på min Passat 4m DSG6 170hk Tdi - 11. Enl mek en sk. Feature som inte betyder något fel, lösningen han rek. var asfaltmatta. Skall prova det till sommaren.

Ralph99
2 mars 2015 · 2 Inlägg

Asfaltmatta? Vad är det för något?

explosiv
2 mars 2015 · 133 Inlägg

en butylmassa med ett lager aluminiumfolie som du stryker på en plåt, verkar vibrations- (och även ljud i viss mån)dämpande

jemtegrannen
4 april 2016 · 215 Inlägg

Jag provade en 2.0 tdi 4m årsm 13 idag med ett vinande/tjutande ljud från höger bak precis som beskriver ovan.
Det är alltså ingen fara?
Hörs vid stillastående och motorn igång, slutar direkt när motorn stängs av.

Senast redigerat av jemtegrannen (4 april 2016)

explosiv
4 april 2016 · 133 Inlägg

Om det är någon fara eller ej låter jag vara osagt, men tror att det är en sk. feature på dessa med gnällande dieselpump. Ibland låter den ibland inte.

jemtegrannen
4 april 2016 · 215 Inlägg

explosiv skrev:
Om det är någon fara eller ej låter jag vara osagt, men tror att det är en sk. feature på dessa med gnällande dieselpump. Ibland låter den ibland inte.

Tack för snabbt svar!
Så det är inte ett ljud som uppstår när pumpen börjar bli sliten och dags att byta?

Meaganeowner
6 april 2016 · 2 250 Inlägg

I  en äldre passat jag hade, blev det knas på vacuumpumpen till centrallås.  Surrade hela tiden. Sitter under bagagemattan.  Till höger inuti en frigolitlåda.

Evildan
6 april 2016 ·

Gammal felpostad tråd så jag stänger inte utan flyttar den bara då mig veterligen motorn mycket sällan är monterad bak på passat, det slutade VW med samtidigt när dom slutade bygga för sin tid pålitliga bilar. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang