ELM327 Wifi till Android. Någon som har det fungerandes?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
10 augusti 2013 · 835 Inlägg

Köpte nyligen två ELM327:or Wifi, en till mig och en till en kollega med tanken att kunna använda de både privat och på jobbet med både IPhone 4 och Sony tablet z.
Anledningen till att jag valde Wifi-utförandet var att de enligt säljaren skulle funka till Windows, Mac och Android.
Varken jag eller min kollega får den att fungera till Android, säljaren hävdar att den är 'dubbeltestad' och fungerar.
De få trådar om just Wifi-versionen tenderar till att det endast fungerar om man 'rootar' Androidenheten, vilket är ointressant.
Installationsskivan innehåller inga filer som är körbara i Androidmiljön.
Säljaren vill gärna lösa problemet och jag får returnera eller byta dessa om jag vill, men tar jag blåtandsvarianten så fungerar inte Iphone:n istället vilket kan kännas som pest eller kolera.

Nån som vet en lösning på problemet utöver ovanstående?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
blaobaer
11 augusti 2013 · 68 Inlägg

Det känns som att root är ett måste för att få tillgång till ad-hoc nätverk som elm327 använder.
Har du testat att söka på xda-developers?
Dom brukar ha lösningar till det mesta, men jag har som sagt väldigt svårt att tro att det går uta  rootning :-)

varför laga något som inte är trasigt?
Runn WS7 Avstängd
11 augusti 2013 · 1 031 Inlägg

Elm wifi till iphone, Elm blåtand till android är vad jag brukar rekommendera. Wifi funkar på android men inte på alla appar eller mobiler. S4:an brukar det funka fint med wifi.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
11 augusti 2013 · 835 Inlägg

Mmm det verkar onekligen vara det enda sättet.
Ja efter ditt tips så kikade jag runt där och det pekar åt samma håll som tidigare tyvärr.

blaobaer skrev:
Det känns som att root är ett måste för att få tillgång till ad-hoc nätverk som elm327 använder.
Har du testat att söka på xda-developers?
Dom brukar ha lösningar till det mesta, men jag har som sagt väldigt svårt att tro att det går uta  rootning :-)

Ja det verkar vara så man får tänka, jag får nog byta ut dessa till BT-modellen för det är lite roligare att köra applikationen i surfplattan än i Iphonen.

Runn WS7 skrev:
Elm wifi till iphone, Elm blåtand till android är vad jag brukar rekommendera. Wifi funkar på android men inte på alla appar eller mobiler. S4:an brukar det funka fint med wifi.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
11 augusti 2013 · 835 Inlägg

Finns det någon annan produkt som är likvärdig ELM327 men som fungerar i 'alla' olika operativsystem och med t.ex Torque?
Annars köper jag väl ELM327 med blåtand också.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang