Volvo 940 drar tjuvström.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 september 2013 · 14 054 Inlägg

ErsdaHL skrev:
Det fattar ju en rem på din är var det till servon eller generatorn? kolla om remmen är spän

???????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Flangstrom
13 september 2013 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:
Var någonstans mäter du spänningen, på batteripolerna eller nere på generatorn?

Jag mäter på batteripolerna.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
13 september 2013 · 109 Inlägg

Bamzefan skrev:
Har du dragkrok på bilen?

Det har jag, hurså.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
13 september 2013 · 109 Inlägg

Vettemannen skrev:

ErsdaHL skrev:
Det fattar ju en rem på din är var det till servon eller generatorn? kolla om remmen är spän

???????

/Benny

Remen som fattas går till servon och generatorremmen är spänd.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
ErsdaHL
13 september 2013 · 600 Inlägg

Flangstrom skrev:

Bamzefan skrev:
Har du dragkrok på bilen?

Det har jag, hurså.

mät på kontakttodsan om den dra nå streeet

Bamzefan Bondmeckare
13 september 2013 · 246 Inlägg

Flangstrom skrev:

Bamzefan skrev:
Har du dragkrok på bilen?

Det har jag, hurså.

Om de är direktdragen plus till den från batteriet (t.ex för att ladda batteriet i en husvagn eller så) så kan de ärja sönder i kontaktstycket och ligga och dra tjuvström, så var det på min 740.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Flangstrom
29 oktober 2013 · 109 Inlägg

Kolen på laddregulatorn är cirkus 3-4mm långa, så jag antar att det är det som är felet. Vet inte hur långa kolen ska vara, men det står 32mm på regulatorn.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
ErsdaHL
29 oktober 2013 · 600 Inlägg

Mycket att spekulera i byt om det är dåligt!

Flangstrom
5 november 2013 · 109 Inlägg

Köpte ny regulator på biltema, det stog att den var till 940, så köpte den och bytte. Körde hem från kvinnan i mitt liv (ca 4mil) och det verkade funka som det skulle, men när jag var ca 2 mil hemifrån så kunde man inte ha så högt man ville på stereon utan den började stänga av sig själv när man höjde. Och cirkus 2-3 km hemifrån så började instrumenteringen slockna och stereon la av, så tänkte att jag skulle köra hem och kolla upp vad som va fel, testade gamla regulatorn och startade bilen och vred upp stereon och det funkade och allt lyste, jämförde gamla och nya regulatorn och ser att det står 12V på den nya och 14V på den gamla. Så det sket sig ju (kostade bara 109kr så skit samma). Men tycker det verkar underligt när den kan vara ståendes i flera dagar ibland och starta och sen när den står i typ 1 dag så kan den vara stendöd nästa dag. Har kollat felkoderna och det blinkar 1-1-1. Börjar bli skapligt less.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Drönirettab
5 november 2013 · 21 761 Inlägg

Att det står 12 V på nya regulatorn spelar ingen roll, voltsiffran på regulatorerna verkar inte ha något med laddspänningen att göra enligt vad jag har märkt. På vissa regulatorer står det 12 V och på vissa står det 14 V, varför det är så vet jag inte.

Du skrev förut att du mätte spänningen på batteripolerna, men vad visar det för spänning när du mäter nere på generatorn (med nya regulatorn alltså)?

Kolla även så att batterilampan lyser med tändningen påslagen. smile

Flangstrom
5 november 2013 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att det står 12 V på nya regulatorn spelar ingen roll, voltsiffran på regulatorerna verkar inte ha något med laddspänningen att göra enligt vad jag har märkt. På vissa regulatorer står det 12 V och på vissa står det 14 V, varför det är så vet jag inte.

Du skrev förut att du mätte spänningen på batteripolerna, men vad visar det för spänning när du mäter nere på generatorn (med nya regulatorn alltså)?

Kolla även så att batterilampan lyser med tändningen påslagen. smile

Vart på generatorn ska man mäta? Vart är ström och jord så att säga? :p

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Drönirettab
5 november 2013 · 21 761 Inlägg

B+ och generatorns chassi. smile

Flangstrom
5 november 2013 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:
B+ och generatorns chassi. smile

Med nya regulatorn mäter den 12,2 volt och det är bara lamda lampan som lyser, och med gamla så mäter den 14,1 volt och alla lampor lyser och på batteriet blir det 13,9 volt när bilen är igång.

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Drönirettab
5 november 2013 · 21 761 Inlägg

Då verkar det vara knas med nya regulatorn. Att spänningen bara blir 12,2 V innebär att generatorn inte laddar alls och det hänger dessutom ihop med att inte batterilampan lyser. Den gamla regulatorn fungerar bevisligen, men kolen var ju ganska korta så det skulle ändå vara bra med ny regulator.

Kolla hur kolen ser ut på nya regulatorn så att inte något av dem har gått av. Ser allting okej ut på regulatorn så kan du höra med Biltema vad de säger med tanke på att den inte verkar fungera.

Nu verkar det iaf komma spänning på batteriet, vid tidigare mätningar fick du ju bara runt 13 V. Jag vill nog ändå rekommendera att du på något sätt mäter laddspänningen vid körning, då ser du om spänningen helt plötsligt sjunker utan anledning. smile

En till sak är att du förut hade någonting som drog tjuvström, är det fortfarande så?
I så fall hur mycket?

Senast redigerat av Drönirettab (5 november 2013)

Flangstrom
5 november 2013 · 109 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då verkar det vara knas med nya regulatorn. Att spänningen bara blir 12,2 V innebär att generatorn inte laddar alls och det hänger dessutom ihop med att inte batterilampan lyser. Den gamla regulatorn fungerar bevisligen, men kolen var ju ganska korta så det skulle ändå vara bra med ny regulator.

Kolla hur kolen ser ut på nya regulatorn så att inte något av dem har gått av. Ser allting okej ut på regulatorn så kan du höra med Biltema vad de säger med tanke på att den inte verkar fungera.

Nu verkar det iaf komma spänning på batteriet, vid tidigare mätningar fick du ju bara runt 13 V. Jag vill nog ändå rekommendera att du på något sätt mäter laddspänningen vid körning, då ser du om spänningen helt plötsligt sjunker utan anledning. smile

En till sak är att du förut hade någonting som drog tjuvström, är det fortfarande så?
I så fall hur mycket?

Ser inga skador på kolen men får väl ringa biltema nån dag i veckan, gör det nog samtidigt som jag kollar tjuvström då det börjar bli så mörkt smile

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Flangstrom
6 november 2013 · 109 Inlägg

Kan mycket väl vara så att vi (mest Ersdahl) har fixat det! Mätte ampere mellan minuspolen och minuskabeln och det stog 0,70 cirkus, röck ur säkringar och kom fram till att det var 5e säkringen som drog ström. Till den var radio, klocka och i princip alla lampor inne i bilen, då gick herr Eric till bagaget och vred på lampan där och plopp så stog det 0,00! Får väl se om strömmen håller sig kvar!

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang