Byte av styrenhet Volvo 945 - 97'a.

J0akim
14 augusti 2013 · 27 Inlägg

Hej. Har en Volvo 945 från '97 med lättrycksturbo. Jag håller på att förbereda motorn för att flyttas över till min 242 -83'a. Just för tillfället har jag en 984 bränslebox i 945'an. Tyvärr har denna startspärr och jag hade tänkt att byta till en 962 bränslebox (som jag förstått är utan startspärr, rätt ifall jag har fel) eftersom att senare när motorn ska ner i 242'an underlätta arbetet och slippa startspärren i 984 boxen.

Nu till min fråga: Eftersom 945'an har startspärr i nuläget i 984 boxen, om jag då byter till en 962 box i den och ska sedan starta och kunna köra med den, kommer då tändningslåset, nyckel m.m. ha någon inverkan efter att startspärren är bortkopplad i och med bytet? Som nämnt tidigare är det ultimatare för mig att ha 962 boxen till 242'an, men vill kunna tuta och köra ett tag till med 945'an. Vill även kunna testa motorn i 945'an efter lite modifieringar, så jag hoppas att inte startspärrs-tändningslåset+nyckeln har någon inverkan när väl boxen är bytt? Hoppas någon kan svara på detta! Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning: Joakim.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 augusti 2013 · 13 736 Inlägg

blir som om du hade din orginal box i  så det är bara att köra nyckeln påverkar enbart din 984 box.

så det är bara att köra.  ibland kan det bli problem med att den ger felkod på egr osv men jag har själv aldrig märkt det. då det sitter egr på 96:orna men inte på 97-98. jag kör själv 962 boxen i min 91:ans 740turbo och det fungerar fin fint

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
J0akim
14 augusti 2013 · 27 Inlägg

Growe skrev:
blir som om du hade din orginal box i  så det är bara att köra nyckeln påverkar enbart din 984 box.

så det är bara att köra.  ibland kan det bli problem med att den ger felkod på egr osv men jag har själv aldrig märkt det. då det sitter egr på 96:orna men inte på 97-98. jag kör själv 962 boxen i min 91:ans 740turbo och det fungerar fin fint

Det är ju jäkligt bra. Okej, så man kan få felkod på EGR ventilen? - Det är ju lite störande om jag skulle ha det när jag väl föröver motorn till 242'an dock, inte sant? - Går den att nolla på nåt sätt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2013 · 13 736 Inlägg

J0akim skrev:

Growe skrev:
blir som om du hade din orginal box i  så det är bara att köra nyckeln påverkar enbart din 984 box.

så det är bara att köra.  ibland kan det bli problem med att den ger felkod på egr osv men jag har själv aldrig märkt det. då det sitter egr på 96:orna men inte på 97-98. jag kör själv 962 boxen i min 91:ans 740turbo och det fungerar fin fint

Det är ju jäkligt bra. Okej, så man kan få felkod på EGR ventilen? - Det är ju lite störande om jag skulle ha det när jag väl föröver motorn till 242'an dock, inte sant? - Går den att nolla på nåt sätt?

har aldrig märkt det problemet på någon turbo bil men på sugmotorer har jag varit med om felkoder. men betvivlar att du får problem. då är du den fösta på just 962 boxen. men är det så finns det nog lösningar på problemet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang