Ford Sierra med Volvo motor 16v Turbo!

Jag ville ha en rolig bil med mycket effekt så att man kan köra både bana och på väg med sidan före :) Så då fick de bli att börja bygga på sierran och pinto motorn rasade så jag ville ha något som tål mer effekt och är hyfsat billig att bygga på så de fick bli en b234f som låg i garaget! Bilen ska vara igång tills vintern så man kan köra på isen! Sen till våren blir de att plocka ur motorn och lägga i smidda grejer + fixa coilovers och bromsar!
  • 160 Följare
  • 135 448 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december 2015
Alexander92
6 december 2013 · 124 Inlägg

Erick skrev:

Alexander92 skrev:
Tackar smile Tanken är ju att jag ska kunna ha huven + trunken öppen på träffar / bandagar då man ej kör utan att skämmas så mycket smile Alu svetsningarna gör jag dock inte! Har inte vågat svetsa något i alu på bilen då jag inte har testat på det så mycket ännu! Har iofs inte tiggat svartstål eller rostfritt mycket heller men de är lättare iallafall smile Man börjar bli taggad på att få igång och provköra allt snart smile Sen ska de bli intressant att försöka bygga nya justerbara framvagnsgrejer så att man kan få mer styrvinkel och camber mm smile

Nä alu håller jag mej också ifrån även om det ligger på listan med saker jag vill lära mej smile

Men tänkte på grenrör och downpipe osv smile

Jo jag ska nog försöka lära mig det också bara man har tid att sätta sig ner och leka lite med svetsen smile Men nu går all tid åt till bilen när man håller på.

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
6 december 2013 · 4 767 Inlägg

Ok ok smile Då e ju den böjen safe iaf smile

Kompisen mer eller mindre stummonterade en rb25 i en s13 och det fungerade oväntat bra, vi trodde man skulle skaka sönder men det var inte alls så farligt som man kunde tro smile

Uniballs är mys, har bytt ut en hel del på min skylines hjulupphängning till sådant med uniballs smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Alexander92
7 december 2013 · 124 Inlägg

Erick skrev:
Ok ok smile Då e ju den böjen safe iaf smile

Kompisen mer eller mindre stummonterade en rb25 i en s13 och det fungerade oväntat bra, vi trodde man skulle skaka sönder men det var inte alls så farligt som man kunde tro smile

Uniballs är mys, har bytt ut en hel del på min skylines hjulupphängning till sådant med uniballs smile

Jo jag tror nog dom flästa tror att de är mycket värre med stum monterad motor än vad det egenteligen är!
Uniballs är nog riktigt fint som sagt! Men kostar en del också smile Sen skulle jag behöva ha tips på hur man ska bygga för att få paralell styrning! Men man får väl testa sig fram lite, mer vinkel kommer det iallafall bli cool
När det ej finns något färdigt kitt till sierra så får man testa sig fram själv istället! Men det är roligt att göra så mycket som möjligt på bilen själv när man får allt att funka sen!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
8 december 2013 · 124 Inlägg

En del fick man gjort i helgen iallafall! Tryckrörena är klart ihop punktade så dom ska helsvetsas till.
Coiloverserna är monterade dock är dom ställda ganska högt nu för när bilen kommer igång ska jag förhoppningsvis få köra lite på isen med den och då är de bra om den är lite högre så inte man kör slut isdäcken i skärmkanterna!
Skruvade även ur motorn idag så att jag kan byta trågpackning och förstärka upp ena motorfäste lite till och borra för oljeretur i blocket mm! Och så att man kan helsvetsa mellanaxeln, spakställ mm och måla upp allt!

Nere på marken med coilovers :)Ska sänkas mycket när de blir sommar smile
http://i42.tinypic.com/ofy91c.jpg

http://i41.tinypic.com/156zcht.jpg
Så här sitter min intercooler fast mot kylarn, (Dom tar ej i varandra) och så kommer det ett fäste uppe i karossen när det sitter monterat!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
8 december 2013 · 687 Inlägg

Fint projekt smile följer glatt, var i Finland kan man se denna vackra skapelse? big_smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Alexander92
8 december 2013 · 124 Inlägg

Tack smile Jag bor på Åland så du måste nog ta färjan över om du vill se på de här projektet smile Lär nog inte fara till Finland dock så lär den nog synnas i sverige i sommar smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
8 december 2013 · 687 Inlägg

Alexander92 skrev:
Tack smile Jag bor på Åland så du måste nog ta färjan över om du vill se på de här projektet smile Lär nog inte fara till Finland dock så lär den nog synnas i sverige i sommar smile

Jasså de va på Åland smile Kanske du dyker upp på Gatebil Rudskogen i juli då? tongue Skulle gärna ta en titt på denna

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Alexander92
8 december 2013 · 124 Inlägg

Gatebil mantorp skulle jag vilja fara på iallafall men sen får jag se vilka fler de blir smile Är ekonomin som bestämmer!

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
10 december 2013 · 124 Inlägg

Ska jag köra 17" plåtfälgar runt om på sierran i sommar eller ska man fortstätta leta efter några fetare Alu fälgar? men är så jävla svårt att hitta rätt mått på Alu fälgar! sku vilja ha 7,5 fram pgd styrvinkel som förhoppningsvis ska komma snart! och 10" bak!

Får 4st splitternya 17x7,5" plåtfälgar för ca 2000kr! Och då skulle de bara vara att bredda bak till 10" och flytta centurmet fram för exakt et! Vad tycker ni?

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Erick
10 december 2013 · 4 767 Inlägg

Kör på plåt!

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Nickeboii
10 december 2013 · 762 Inlägg

Jag tycker generellt sett att det är lite snyggare med ett par fräcka alu-fälgar, men det blir mer sleeperstuk på bilen om man kör med plåtfälgar. Så det är lite upp till dig vilekt stuk du är ute efter?

Men ett par Rota Grid eller GTR hade inte suttit fel wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Alexander92
10 december 2013 · 124 Inlägg

Jo rota är riktigt fint! de blir helt klart snyggare med alu fälgar! men får man 17" plåt med lite bredd på så kan de bli bra! Som sagt 7,5-8" fram och 10" bak är jobbigt att hitta! Isåfall brukar alltid fram vara utan kant/helt raka ekrar!

Men eftersom jag också tänkt försöka satsa på lite drifting finns en stor chans att fälgarna åker in i en kant elr något sånt och går slut! Så ett par 17" plåt som är 7,5" och 10" bak för just över 2000kr är riktigt billigt! Måste ta en liten funderare! Får jag mina 15" breddade sålda blir de iallafall 17" plåt smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Nickeboii
10 december 2013 · 762 Inlägg

Det är fräckt med breda plåtisar också, helt klart. smile

Men jag tycker såhär: köp plåtfälgarna först och om du inte blir nöjd med dom så använd dom till drifting, och köp ett par andra fälgar och ha på gatan smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
showit Bilmek
10 december 2013 · 70 Inlägg

jävligt ballt och välbyggt projekt!! gillar din stil att göra saker själv istället för att leta reda på något färdigt, och kan man inte så lär man sig!!

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
Alexander92
10 december 2013 · 124 Inlägg

Lutar nog åt 17" plåt till en början och sen så får man se om de dyker upp något bra alternativ på Alu smile Men får jag inte mina 15" breddade sålda så väntar jag med att beställa 17" plåt också! så kanske de dyker upp något fint till våren smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
10 december 2013 · 124 Inlägg

Tackar smile Är ju roligast när man kan säga att man gjort allt själv istället för att stå där och ljuga eller att någon annan byggt bilen åt en! Men som sagt så står jag ej för Alu svetsningen ännu! Men man måste väl lära sig det också men har inte haft tid att öva ännu smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Nickeboii
10 december 2013 · 762 Inlägg

Jag skulle nästan tro att det är under vintersäsongen man ska köpa fälgar, de är ju då de flesta vill byta ut de gamla mot andra. Så kolla blocket och sådana sidor smile

Ett par Ronal Teddy skulle sitta fint också wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
showit Bilmek
10 december 2013 · 70 Inlägg

18" Rota GTR röstar jag påwink

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
Alexander92
10 december 2013 · 124 Inlägg

Jag har tittat på blocket, savarturbo, fordclubsweden mm sen oktober på fälgar och har inte hittat något som skulle passa mig ännu hmm

18" blir tyvärr för stort då jag måste få rum med däcket i hjulhuset när de ska svängas smile Funkar ju bra till original styrvinkel men som sagt ska de byggas om smile

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Alexander92
13 december 2013 · 124 Inlägg

Nu börjar alla grejer finnas hemma så nu är de väl iprincip bara mig det hänger på när den kommer igång smile

Ett fint paket som kom hem idag smile MS3X V3.0
Och sen 4 st Siemens 875cc spridare som får räcka i vinter! sen blir det 1280-1700cc smile

http://i44.tinypic.com/iyq713.jpg

Och så köpte jag även cosworth skivor och ok fram så att man får lite bättre bromsar!

http://i41.tinypic.com/iqylch.jpg

Har även blästrat och målat det mesta nu! En del av grejerna fick jag på bild iallafall smile

http://i39.tinypic.com/160oq3n.jpg

Så nu blir det att vara i garaget hela helgen iallafall och försöka få så mycket som möjligt gjort smile

Senast redigerat av Alexander92 (13 december 2013)

Ford Sierra Turbo "B234f Turbo" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang