Audi Quattro -RS "Timeattack"

The making of a Timeattack competition car
  • 128 Följare
  • 60 823 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 januari 2015
Juvakka
25 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Skulle tro att trä uppskattas av dina vänner på banan annars, inte lika stor risk att flisor flyger ur även om det går sönder. En kolfiberslice i däcket lär inte vara uppskattat av bakomvarande. Vet att det har diskuterats lite om kolfiber på bilens undersida på rejsa.

Saab 900 "T16" (1992)
Wildstlye
25 februari 2014 · 185 Inlägg

Juvakka skrev:
Skulle tro att trä uppskattas av dina vänner på banan annars, inte lika stor risk att flisor flyger ur även om det går sönder. En kolfiberslice i däcket lär inte vara uppskattat av bakomvarande. Vet att det har diskuterats lite om kolfiber på bilens undersida på rejsa.

bra input , hade jag inte ens tänkt på , dock så är det väl lika för alla , de flesta som åkte förra året i TA.NU serien hade kolfiber splitters , de känns ju lite som att de problemet ligger hos dom som skriver reglementet , vill man vinna så finns det ju inte så stora utrymmen för att bygga "snällt" åt dom andra smile

men plywood är ju å andra sidan slitstarkt och billigt smile

Juvakka
25 februari 2014 · 1 697 Inlägg

Kör man inte en och en i time attack? Isf är det ju inte samma bekymmer, men kör man i fält så blir det ju ett problem.

Sen är ju den vikten på "rätt" ställe dessutom. Hur är det med vikter osv, får man bygga hur lätt som helst? Annars kan det ju vara en sån sak man tar beslut om i slutet om man inte har problem med för mycket vikt smile

Saab 900 "T16" (1992)
Wildstlye
15 mars 2014 · 185 Inlägg

sådär , har varit lite halv mycket jobb senaste så inte hunnit så mycket i garaget , men nu har de tagit lite fart igen , Beställt motor delar och block och topp ska in på måndag till Engson Motor , lämnar nog över hela ansvaret över motorn denna gång , jag bygger iaf för 1000whp tänkte kanske köra på runt 700whp i Timeattack sen.

köpte på mig ett bättre beggat insug modell CP - SERVICE med 80mm spjäll , dessa insug leverar bra med mos och en skaplig botten ihop med ett par fina kamaxlar smile
http://forumbilder.se/DC6KO/20140315-122052.jpg

sen har fortsatt med att slipa alla skarvar på bilen och fortsatt med svetsningar .

http://forumbilder.se/DC6KO/20140315-122006.jpg

bagage utrymmet är typ klart , ska in lite fästen för tank och kylare mm , sen ska diffusorn sitta mellan balkarna

åå ja just , sista röret ska svetsas fast också smile

http://forumbilder.se/DC6KO/20140315-122028.jpg

nu börjar jag bli lite sugen på kolfiber och glasfiber delar , vingfästen är på G , fick skrota planen med att bygga egna det var för dyrt om jag bara skulle ha till min bil

Stay Tuned !

Wildstlye
28 augusti 2014 · 185 Inlägg

Oj nu va de länge sedan en uppdatering , tyvärr så har jag inte fått gjort så mycket som jag vill .

Jag har fått klart hjulupphängningar nu , dags att göra klart breddningen och modda dit nya pedalstället och växelspaken.

mycket kolfiber detaljer jobbas det med , just nu är vingen gjuten och klart håller på med plugg för fästen, bakluckan blir också kolfiber även här gjuts pluggar just nu .

när jag har lite mera kött på benen så kommer massa fina bilder på allt , bilen är tänkt att vara klar till påsk så de är dags att lägga i 6an nu och få lite mer gjort smile

jacobsson96
28 augusti 2014 · 100 Inlägg

upp med mer bilder ! smile

Audi s2 (1993)
Audi A4 (2013)
Wildstlye
27 oktober 2014 · 185 Inlägg

Ska försöka börja uppdatera lite mera nu smile , det rullar på ganska bra faktist mycket runtomkring bilen som fixas med , karossen ska göras klart denna veckan är tanken då jag fått lite semester.

Tänkte dra lite historia om Vingen till bilen , första tanken var att köpa en Porsche vinge samma som sitter på carrera cup bilarna , dock så va det inte så lätt att få tag i som jag hade hoppats på men tillslut kom jag i kontakt med en bekant som visste hur man fick tag på en , dock så va prislappen 150 000 SEK !! helt sjukt så den planen sprack.

då fanns det lite andra alternativ och jag börja titta på APR vingar , dock så ska dom beställas från USA och frakten över atlanten på skrymmande paket är inte gratis , så jakten fortsätter.

Jag började diskutera med min vän från stockholm (Golfmannen) som också behövde vinge till sin Golf som just nu byggs om till timeattack bil, han har en nära vän som är riktigt grym på kolfiber så vi kontaktade honom. Han hade en nästan identisk vinge som sitter på Porsche Carrera Cup (dock i nått skitmaterial tunnt glasfiber) , men den skulle funka bra som utgångsobjekt så efter massa testande och måttande så blev en plugg klar och nu är första vingen klar.

här är en bild när den är monterad på golfen , Denna vinge mäter 176x31 CM!

mitt exemplar till audin mäter 185x31 !

http://forumbilder.se/DEC5V/golfvinge.jpg

Senast redigerat av Wildstlye (27 oktober 2014)

Timpeh
27 oktober 2014 · 23 Inlägg

Grym vinge!! vill oxå ha en sån till mitt time attack bygge!! wink

Porsche 924 (1978)
Volkswagen Passat R36 "Beast" (2010)
Wildstlye
28 oktober 2014 · 185 Inlägg

Timpeh skrev:
Grym vinge!! vill oxå ha en sån till mitt time attack bygge!! wink

Tack ! , de kan nog bli svårt finns bara 2 ex av denna vinge wink

Wildstlye
28 oktober 2014 · 185 Inlägg

När jag hade klurat ut allt till hjulupphängningen så va de dags att ta tag i bromsarna ! Detta är ju väldigt svårt område tycker jag vad ska man ha ? vad har jag råd med ? finns ju bromsystem från 10 000 till 500 000 ! , den senare summan var ju utesluten som ni kanske förstår tyvärr så har man inte flera miljoner att bygga bil för , så jag pratade med en massa folk och försökte få mig en uppfattning , på golfen hade jag ju porsche fromsar fram och original bak , tyvärr så blev bromsbalansen urkass och utan en bromsvåg ganska okörbart , så ett riktigt pedalställ med bromsvåg skulle jag köpa ! , jag letade lite och hitta ett från streetperformace ringde och snacka med en snubbe på firman och efter hans lovord slog jag till. Jag blev tillsagd att de enda som skilde detta pedalställ från de dyrare var finishen. efter någon vecka kom det på posten och jag packar upp paketet såg ju helt ok ut tänkte jag så drog iväg till garaget för att testa, när pedalerna satt i bilen så insåg jag ganska snabbt vilket rappel jag köpt så de åkte i bingen direkt orkade inte ens ringa och klaga. då bestämde jag mig för att sluta va dumsnål och slog till på ett riktigt , det blev ett Tilton smile

http://forumbilder.se/DEC8P/pedalstall.jpg

Nästa steg va fram bromsar , 330 mm visste jag att jag skulle ha eftersom jag kör med 17" hjul går nog att få in lite till i mina teamdynamics fälgar men 330 borde räcka på en lätt bil. de finns ju en uppsjö av märken , de flesta är ju kina som d2 och k-sport , efter lite rådgörande med min sponsor Japtuning så insåg jag att jag inte ville ha något kina märke så vi kom fram till att det fick bli AP Racing , sagt och gjort slog till på ett kitt , efter 2 månader landa de i brevlådan smile

http://forumbilder.se/DEC8P/bromsar.jpg

Timpeh
28 oktober 2014 · 23 Inlägg

Attans vill oxå köra med en fet vinge wink Goa bromsar! planerar lite bromsar till min med men vet inte helt hundra om ja ska köra med original pedalställ eller inte än smile

Porsche 924 (1978)
Volkswagen Passat R36 "Beast" (2010)
Wildstlye
28 oktober 2014 · 185 Inlägg

Timpeh skrev:
Attans vill oxå köra med en fet vinge wink Goa bromsar! planerar lite bromsar till min med men vet inte helt hundra om ja ska köra med original pedalställ eller inte än smile

original pedalställ är ju inte något problem ,de man får göra är att ta bort bromscylinder och servo och ersätta med en annan som har inbyggd bromsvåg , sellholm säljer såna

Timpeh
28 oktober 2014 · 23 Inlägg

OKej då e ja me wink får kolla me dem! smile tack smile

Porsche 924 (1978)
Volkswagen Passat R36 "Beast" (2010)
Wildstlye
28 oktober 2014 · 185 Inlägg

Nu när motor börjar ta form har jag kommit till valet av turbo , hade från början tänkt köra med en precision men just nu överväger jag att köra en borg warner efr series , Ja va är de undrar väl alla ? smile , borg warner har utvecklat en ny turbo serie med inbyggda dumpventiler och wastegates, dessa turbo agg har även massa andra fördelar, tex är dom mycket snabbspolade och klarar leverera sjukt mycket mos , mitt mål är ca 900 whp och då ligger en 9180 närmast. just nu förs diskussioner med Turbodynamics i England och om allt går bra så har jag min turbo om ca 1 vecka.

http://forumbilder.se/DEC94/borgwarner-efr-9180-turbo-2.jpg

här är en bild på en 9180 efr med t3 undivided hus altså Singel entry.

den turbo som jag funderar på att åka med har t4 twin scroll hus , denna har tyvärr ingen inbyggd wastegate.

http://forumbilder.se/DEC94/dyno-efr-9180.jpg

här är ett dyno papper på en evo 2,3L omräknat i motorn levererar denna bil ca 1000 hk

någon som har invändningar på turbo valet ?

Wildstlye
29 oktober 2014 · 185 Inlägg

Ingen som hade något att säga om turbos ? smile

Köpte en sparco pro 2000 stol i våras , men vart inte helt nöjd så va och köpte en ny igår smile

funkar bra att kolla på tv i denna smile

http://forumbilder.se/DECC0/sparco-stol.jpg

Wildstlye
31 oktober 2014 · 185 Inlägg

Nu lagom innan jag åker och svetsar på karossen så hoppar vi lite till motor igen !

motorn är som sagt under uppbyggnad just nu hos Dahlbäck Racing kan dra lite om vad som sitter i den till att börja med.

2.5L Diesel Block inklusive Vevaxel
H-Profil vevstakar
Wössner kolvar (special med komp på ca 9:1)
Acl Vev och ramlager
Stödgördel
Arp bult (såklart)

Topplock portat mirafräst omsvetsat osv osv
Oversize ventilar RF
Norskt ventilfjäderkitt med lite special
kamaxlar Intake 275 graders och exhaust 258 grader

________________________________________________________________________________

ungefär så ser de ut i motorn , har säkert glömt saker med i stora drag målet med motorn är 900 whp med de viktiga är körbarhet varvstopp räknar jag med ska ligga på 9000 varv.

Detta är ju som sagt en rätt roligt motor setup men jag ska ju åka snabbt på banan så det är inte effekten som är avgörande för hur fort de kommer gå, nu till problemet ...

Jag hoppas ju på skapliga G-krafter så smörjningen på motorn kommer ju bli A och O , en vanlig oljepump kommer inte klara hålla liv i motorn särskilt länge , så jag började titta på accusump detta verkar bra tänkte jag till en början , men nu när allt annat spårar ur så tänkte jag gå all in även här ! , efter lite snack me diverse kunnigt folk så blir de torrsump , blir en 3 stegs pump egendesign olje tråg och peterson oljetank.

ungefär såhär kommer pumpen se ut

http://forumbilder.se/DECI7/torrsump.jpg

om det är någon som är duktig på torrsump så får ni gärna bidra med tips och erfarenheter! smile

skickar även med en bonus bild på mitt nya kärl wink någon som sett detta innan ?

http://forumbilder.se/DECI7/tilton.jpg

Sparky_s2
1 november 2014 · 248 Inlägg

Oj oj oj kommer bli en brutal bil smile

Audi S2 (1992)
Audi S2 "RACEBILEN" (1991)
Wildstlye
1 november 2014 · 185 Inlägg

Tack kul att du gillar bilen smile

Wildstlye
1 november 2014 · 185 Inlägg

Jag gjorde om mina förstärkningar i rambenen fram , de blev för trångt med turbon, detta blev mycket bättre


http://forumbilder.se/DEJD2/ror.jpg

Wildstlye
1 november 2014 · 185 Inlägg

Provade en framskärm för att se att jag inte byggt bort mig igen smile

verkar fint , breddar ganska bra också !

http://forumbilder.se/DEJD5/skarm1.jpg
http://forumbilder.se/DEJD5/skarm2.jpg
http://forumbilder.se/DEJD5/skarm2.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang