h

fredric1482
28 augusti 2013 · 2 Inlägg

fghd

Senast redigerat av fredric1482 (21 september 2019)

Mack Forum- och sitemoderator
28 augusti 2013 · 26 136 Inlägg

fredric1482 skrev:
Tjena, jag och några polare hade tänkt att bygga varsin lådbil som projektarbete!(Går 3 året på el).

Vi har tänkt oss att använda oss av en gräsklipparmotor som driver bilen.
Vi har även tänkt att ha nån slags ljudanläggning av nåt slag.

Det jag behöver veta är.

1. Kan man koppla batteriet till gräsklipparmotorn så det laddas medan man kör?
2. Kablarna från batteriet, ska man koppla dom till nån slags elfördelare som man sedan drar till lampor, stereo etc?
3. Behöver man några säkringar till detta? Eller bara en huvudströmbrytare som slår av allt?

Tack på förhand smile

Ehm..en gräsklipparmotor drivs ju normalt sett av bensin - en antändningsbar vätska - så hur tänkte du där?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
fredric1482
28 augusti 2013 · 2 Inlägg

Är inte så insatt i detta, jag menar ett vanligt bilbatteri laddas ju på nåt sett via motorn. Hur funkar det?

Senast redigerat av fredric1482 (28 augusti 2013)

Holmstrom1
28 augusti 2013 · 193 Inlägg

Motor>generator>batteri.. går du 3e året på el borde du väl veta de:P

fredric1482 skrev:
Är inte så insatt i detta, jag menar ett vanligt bilbatteri laddas ju på nåt sett via motorn. Hur funkar det?

Mercedes 190e 2.3 "Feten" (1991)
Mercedes 300ce "Direktören" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2013 · 7 229 Inlägg

fredric1482 skrev:
Är inte så insatt i detta, jag menar ett vanligt bilbatteri laddas ju på nåt sett via motorn. Hur funkar det?

verkar ju vara en bra utbildning ni går ... fråga er lärare hur man kopplar in lite lampor mm det bör ingå i er utbildning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
it_mutt Avstängd
28 augusti 2013 · 10 388 Inlägg

För enkelhetens skull hade jag nog använt en motor från något som redan har ett "elsystem". Moped/atv/liknande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Zzoink
28 augusti 2013 · 1 229 Inlägg

Tredje året på el och vet inte ens om man behöver säkringar osv!? :o skrämmande.. Aja jag skulle göra som nån mer nämnde att använda en moppemotor med elsystem! smile dessutom får du en snabbare och tystare bil wink

SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2013 · 7 229 Inlägg

Zzoink skrev:
Tredje året på el och vet inte ens om man behöver säkringar osv!? :o skrämmande.. Aja jag skulle göra som nån mer nämnde att använda en moppemotor med elsystem! smile dessutom får du en snabbare och tystare bil wink

då kan man även bygga en trehjuling med endast ett hjulbak... så kan man använda variatordriften enkelt. Vill man få fart på den är det ju fördelaktigt att välja en populär 2 takts motor

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
horbybonnen
28 augusti 2013 · 1 160 Inlägg

du inbjuder verkligen till pajkastning.
eller måste dagens utbildning vara ett skämt

Walleandersson En såndär Multitasker
28 augusti 2013 · 152 Inlägg

beror på vart man går !

men ja detta är fan skamligt att gå 3 år utan att kunna veta detta

bilar har en generator med ett tänsystem som laddar batteriet samtidigt

om du tänker gräsklippar motor då haru en rotor tändning o där får du inga extra volt ur


hade hellre tat en moppe eller en cross maskin med fungerande elsystem o då kanske du får ut nästan ..4 ampere i systemet kanske ?
resten kommer att gå till tändningen

alt är att modda på en generator så ett batteri på det men då tapaar du effrkt på motorn ist


så allra lättast för er är att leta upp en redan färdig motor !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Expoze
28 augusti 2013 · 2 024 Inlägg

fredric1482 skrev:
Tjena, jag och några polare hade tänkt att bygga varsin lådbil som projektarbete!(Går 3 året på el).

Vi har tänkt oss att använda oss av en gräsklipparmotor som driver bilen.
Vi har även tänkt att ha nån slags ljudanläggning av nåt slag.

Det jag behöver veta är.

1. Kan man koppla batteriet till gräsklipparmotorn så det laddas medan man kör?
2. Kablarna från batteriet, ska man koppla dom till nån slags elfördelare som man sedan drar till lampor, stereo etc?
3. Behöver man några säkringar till detta? Eller bara en huvudströmbrytare som slår av allt?

Tack på förhand smile

fredric1482 skrev:
Är inte så insatt i detta, jag menar ett vanligt bilbatteri laddas ju på nåt sett via motorn. Hur funkar det?

Seriöst? Tredje året el? Sånt här var självklart när jag hade gått första terminen på första året. sad

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 augusti 2013 · 7 229 Inlägg

Expoze skrev:

fredric1482 skrev:
Tjena, jag och några polare hade tänkt att bygga varsin lådbil som projektarbete!(Går 3 året på el).

Vi har tänkt oss att använda oss av en gräsklipparmotor som driver bilen.
Vi har även tänkt att ha nån slags ljudanläggning av nåt slag.

Det jag behöver veta är.

1. Kan man koppla batteriet till gräsklipparmotorn så det laddas medan man kör?
2. Kablarna från batteriet, ska man koppla dom till nån slags elfördelare som man sedan drar till lampor, stereo etc?
3. Behöver man några säkringar till detta? Eller bara en huvudströmbrytare som slår av allt?

Tack på förhand smile

fredric1482 skrev:
Är inte så insatt i detta, jag menar ett vanligt bilbatteri laddas ju på nåt sett via motorn. Hur funkar det?

Seriöst? Tredje året el? Sånt här var självklart när jag hade gått första terminen på första året. sad

man lärde sig mycket sånt här under fysik timmarna i grundskolan också ... skandal att de inte kan detta här efter 3 år på gymnasiet

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang