Kass radiomottagning, S70 -99

Teho
28 augusti 2013 · 237 Inlägg

Köpte för tre veckor sedan en S70 där radiomottagningen är dålig, knastrar och sprakar i bakgrunden nästan hela tiden, varierar beroende på plats och radiokanal. Huvudenheten som sitter i bilen är en SC-805.

Det jag undrar nu är vad som finns att göra åt detta? Bilen är utrustad med el-antenn, d.v.s. en sådan som åker upp när radion startas och ned när radion stängs av. Denna antenn är dock inte ordentligt smord (Ska göras inom någon vecka), den för ett himla oväsen vid start av radion samt går inte ända ner.
Någon som har en aning varför mottagningen på radion är så pass dålig; kan det ha något med just antennen att göra, d.v.s. att den blivit kass då bilen stått still sedan 2007 fram tills nu, och aldrig blivit smord innan den åter togs i bruk?

Har även en följdfråga; fungerar det att smörja en kärvande antenn med 5-56, och hur går man då till väga?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
28 augusti 2013 · 835 Inlägg

Pröva med en annan radio först sedan testar du med en annan antenn (med sladd och anslutning).
Ligger felet i stereon - byt.
Ligger felet i antennkretsen - leta vidare efter avbrott och kortslutningar.
Antennsladden kan vara skadad/klämd eller ärgad i anslutningarna, antennen kan vara sönderärgad inuti eller i anslutningarna.

Antennsprötet kan man få fart på om man är envis och det inte är för långt gånget.
Dra eltejp strax under det nedersta synbara skarven på sprötet och tejpa så du får en trattliknande grej och spraya ner i den så att maximal dos kryper ner i skarven.
Kör antennen upp och ner så att sprayen tränger ner ordentligt.
Går det väldigt tungt så spraya och låt verka innan (upp till ett par dagar t.o.m).
Sedan så får du spraya mer för det inte bara smörjer det sköljer undan smuts och liknande.
När du kör upp antennen så torkar du av smutsen och sprayar på ny 5-56, sedan kör du ner den igen och
sedan upp igen, torka av och upprepa många gånger.
Vi motionerade igång ett antal antenner på Brl och det gick ganska bra, vi snittade nog 9/10.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Teho
29 augusti 2013 · 237 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Pröva med en annan radio först sedan testar du med en annan antenn (med sladd och anslutning).
Ligger felet i stereon - byt.
Ligger felet i antennkretsen - leta vidare efter avbrott och kortslutningar.
Antennsladden kan vara skadad/klämd eller ärgad i anslutningarna, antennen kan vara sönderärgad inuti eller i anslutningarna.

Antennsprötet kan man få fart på om man är envis och det inte är för långt gånget.
Dra eltejp strax under det nedersta synbara skarven på sprötet och tejpa så du får en trattliknande grej och spraya ner i den så att maximal dos kryper ner i skarven.
Kör antennen upp och ner så att sprayen tränger ner ordentligt.
Går det väldigt tungt så spraya och låt verka innan (upp till ett par dagar t.o.m).
Sedan så får du spraya mer för det inte bara smörjer det sköljer undan smuts och liknande.
När du kör upp antennen så torkar du av smutsen och sprayar på ny 5-56, sedan kör du ner den igen och
sedan upp igen, torka av och upprepa många gånger.
Vi motionerade igång ett antal antenner på Brl och det gick ganska bra, vi snittade nog 9/10.

Stereon kan vi nog utesluta - provade med FM-sändare idag och där var det inte mer störningar än i min förra bil.
Dessutom fungerar Mix Megapol samt Rix FM utan problem när man kör inne i centrum. Men problemet kvarstår, SR:s kanaler har alltid störningar, samt även övriga kanaler när man är utanför stadskärnan.

Antennsprötet fungerar numera som det ska - lite handkraft och 5-56 så gick han igång. big_smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
29 augusti 2013 · 835 Inlägg

Då är det väl tre val, skit i det, felsök vidare, eller byt ut antennen med sladd fram till stereon. smile

Teho skrev:
Stereon kan vi nog utesluta - provade med FM-sändare idag och där var det inte mer störningar än i min förra bil.
Dessutom fungerar Mix Megapol samt Rix FM utan problem när man kör inne i centrum. Men problemet kvarstår, SR:s kanaler har alltid störningar, samt även övriga kanaler när man är utanför stadskärnan.

Antennsprötet fungerar numera som det ska - lite handkraft och 5-56 så gick han igång. big_smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Slash Saabifierad
30 augusti 2013 · 2 026 Inlägg

Hade riktigt usel radiomottagning i min CRX, testade att ta en titt på antennsladden bakom stereon, visade sig att i vissa lägen beroende på hur antennsladden låg så blev det störningar, löste det med att montera en antennadapter.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang