Lolloowh
Volvo entusiast
30 september 2013
· 229 Inlägg
Juli månad!
Denna månaden bestod mycket av semestrar och soliga dagar, men det fanns de dagar när jag tittade till bilen lite extra ambitiöst, kolla här!
I början utav månaden så började bilen krångla igen. Lambda lampan tändes och bilen gjorde precis samma sak som jag tidigare nämnt. Men körde man med lambda lampan tänd så gick den bra och drack ändå inte mer än kanske 1,5 liter/mil. Vi släckte felkoderna och körde sedan 40 mil på en helg utan problem.
Men sedan samma dag som jag och min pojkvän skulle åka till Gotland på lite semester så tvärdog bilen för mig. Värre än vanligt. Lambda lampan lös redan och så bara tvärdog den. Och den hoppade inte igång, så tillslut fick vi be om hjälp för att bogsera. Christoffer och hans vän kom och bogserade oss med en Fiat Panda - värsta förnedringen i mitt liv (typ)! Efter det fick vi snabbt packa över allt i mammas bil och åka ändå. 945:an fick stå hemma hos mamma och skämmas. Christoffer lovade att han skulle kolla på den under veckan vi var borta.
Christoffer hade sedan under veckan åkt bort till mamma, startat bilen utan problem och sedan kört 6 mil utan problem. Den vågade väl inte annat när Christoffer rev lös den på torrt underlag.
Sedan en dag tyckte jag att det såg förjävligt ut under huven. Eller ja, det har jag alltid tyckt, men nu tog jag faktiskt tag i saken.
Beställde ny gummiring till påfyllningslocket och en ventilkåpepackning. Sedan fick sig allt en rejäl omgång med avfettning och skurning, och avslutade med lite slipning på volvo-märket.
Lite skillnad, eller hur?
Sedan knackar min växellåda till och från beroende på underlaget, och vi kom fram till att det kanske var gummibussningen under växellådan som var kass, så en ny sådan beställdes och så plockade jag ner balken och bytte den, samt passade på att borsta bort lite skit.
Sedan insåg jag att Volvo hade snålat lite med att skydda dessa bilar i underredet och att vissa balkar var helt blottade för sveriges vägar. Detta tyckte inte jag om och åkte därför till biltema och köpte deras svarta rostskyddsmassa och en genomskinlig rostskyddare att spraya in i trösklar och balkar.
Dock fick jag ju börja med att ta en stålborste och skrapa bort 18 års smuts. Men resultatet blev bra!
Och balken som sitter under växellådan fick givetvis också rostskyddsmassa på sig.
Sedan gick jag under bilen och rekade och insåg att tvärbalken under vänster passagerare var sämre än jag förväntat mig, och att den som lagat den tidigare varit en tattare på att svetsa. Så nu när jag går svetskurs har jag fått lov att mäta ut biten, bocka till den här och borra dräneringshål så att jag sedan bara kan svetsa dit den hemma. Hoppas att resultatet blir bra.
Sedan insåg jag också varför bilen låtit så häftigt ett tag med. Avgasröret hade ett gulligt hål
Titta vad sött!
Direkt när jag kom hem beställde jag ett nytt avgasrör, och sedan hände ingenting förrän Augusti, vilket var cirka 3 dagar senare.
Håll ögonen öppna för Augusti!