Volvo 740 gle 88 går dåligt vid gaspådrag

FredrikBr
13 november 2013 · 111 Inlägg

Provat med annan lmm? smile

millekrafft
13 november 2013 · 66 Inlägg

FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Audi A6 (2003)
Volvo 744 "GL" "Onkels vrålåk" (1988)
Volvo 744 GL turbo "Oljade blixten" (1990)
Danne8331
13 november 2013 · 649 Inlägg

Mycket möjligt soppan.

I värsta fall kan det vara topplockspackningen, du skulle ha provtryckt cylindrarna samt soppatrycket smile

Öppna expansionskärlet när bilen är igång, bubblar det där i när den är kall så är det mycket möjligt trasig topplockspackning

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
M_G Mårre
13 november 2013 · 246 Inlägg

Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

"Dream it, build it, drive it!"
Danne8331
13 november 2013 · 649 Inlägg

millekrafft skrev:

FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Nickeboii
13 november 2013 · 762 Inlägg

Danne8331 skrev:

millekrafft skrev:

FredrikBr skrev:
Provat med annan lmm? smile

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Fredde321
14 november 2013 · 32 Inlägg

Danne8331 skrev:
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.

Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn tongue

Volvo v70 (1997)
millekrafft
14 november 2013 · 66 Inlägg

Fredde321 skrev:

Danne8331 skrev:
Kan vara soppapump, men det förklarar ju inte vrf den går bättre kall dock.

Har testat att byta soppapumpen, då försvann det tidigare felet jag hade, men som sagt så går den inte bra när den är varm. Det är dock svårt just nu att prova olika metoder att laga den eftersom jag var ut och körde i söndags och då kom aldrig motorn upp i den temperatur där det krånglar (alltså den kommer inte upp till mitten på temperaturmätaren), så får avvakta till sommarn tongue

Bytt pump i min också, dock bara i tanken. kanske kan vara någon koppling där som busar?

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
millekrafft
15 november 2013 · 66 Inlägg

Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
Fredde321
15 november 2013 · 32 Inlägg

millekrafft skrev:
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

Nice! Hoppas att den går till sig! smile

Volvo v70 (1997)
Danne8331
16 november 2013 · 649 Inlägg

millekrafft skrev:
Har nu köpt nytt och bytt följande : fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift + ett beg. batteri på skroten,
den går bättre men finns fortfarande lite ryck/hopp mellan 2000-25000 rpm, men det verkar vara på bättringsvägen, dessutom har jag tankat bilen med 3%olja för att lirka upp spridarana som kanske strular smile

Kan förstå om den går dåligt i dom varven roll

Mycket möjligt att det kan ha vart fördelarlocket som vart sprucket

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Knugcab
16 november 2013 · 5 111 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Danne8331 skrev:

millekrafft skrev:

Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

M_G skrev:
Har du kollat så din LMM är hel? Min gamla 740 GL bluddrade vid gaspådrag och då var det luftmassemätaren som hade gett upp. Gav 200 för en hel på skroten och han gick som han skulle igen!

Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile

B230E har K-jetronic med mekanisk luftvåg....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Nickeboii
16 november 2013 · 762 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Garagemuppen skrev:

Danne8331 skrev:

millekrafft skrev:
Det finns ingen luftmassemätare om det var det du menade, tänkte också det innan men efter lite research så fick jag reda på att min modell inte har någon?:hmmyikes

Jag har för mig att B230E har en Luftmängdmätare och inte en Luftmassemätare som sitter F motorerna? Så det skulle eventuellt kunna vara den? smile

B230E har K-jetronic med mekanisk luftvåg....

Vilken motor är det som har luftmängdmätare då?

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
millekrafft
19 november 2013 · 66 Inlägg

Antar att min 745 88 gle har luftmängdmätare,.?
Har gott bra för mig, köpte injector-cleaner på macken å hällde i en halv flaska å visst fan går den bättre! hoppar knappt någonting längre big_smile

I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
ckp91 Ni ser nog mig mer i backspegeln!
16 december 2014 · 11 Inlägg

Kom ni fram till något på vad felet kunde va? På min 744gle så går den hackigt redan vid 2500v.

Ford Transit 100 "Trannsan" (1971)
Fredde321
21 december 2014 · 32 Inlägg

För mig var felet att den bränslepump som satt i hörde till en 740 med Bosch-system, vilket är ett system som använder två bränslepumpar som hjälps åt. Men eftersom den 740 jag/vi har var en från -91, så har den ett Regina Rex-system, vilket är ett system som använder endast 1 bränslepump.

Felet var alltså att den pump som satt i orkade inte leverera tillräckligt med bensin vid högre varv. Lösningen var att byta till en pump som ensam orkade leverera tillräckligt med bränsle (alltså en tillverkad för 740 årsmodellerna 91-92).

Volvo v70 (1997)
ckp91 Ni ser nog mig mer i backspegeln!
28 december 2014 · 11 Inlägg

Shit... min är från 88 med mekaninsprut... har bytt det mästa. Bla tändelar och filter. Men kanske borde pröva å byta pumpen?

Ford Transit 100 "Trannsan" (1971)
Fredde321
28 december 2014 · 32 Inlägg

ckp91 skrev:
Shit... min är från 88 med mekaninsprut... har bytt det mästa. Bla tändelar och filter. Men kanske borde pröva å byta pumpen?

Det skulle du kunna testa att göra i så fall!

Volvo v70 (1997)
Freddeh
8 januari 2015 · 4 Inlägg

Hejsan!har en Volvo 740 b230 E motorn med samma fel, bluddrar när man kommer upp på 2-3000 varv har bytt tändspole,stift,tändkablar,tändmodul,och tändspolen, har även kollat de färgade vakuum slangarna dem är hela vore tacksam för svar mvh Fredrik:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang