Bmw M5 E39, går dåligt när den är varm. (snabba svar, ska kanske köpa bilen)

dawwe ...has left the building...
4 september 2013 · 4 474 Inlägg

Klent bottenvrid kan vara trilskande Vanos (tex soleoniderna, du har väl 8 st om jag inte missminner mig...). Att fixa dessa behöver inte bli dyrt, ofta är det lödningarna som blir kassa, de är lätta att bättra på. Även o-ringarna till solenoniderna kan vara bra att byta... Sen har du "några" o-ringar inne i Vanos-enheterna men då börjar vi snacka seriöst mekande...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2013 · 17 478 Inlägg

dawwe skrev:
Motorn har alltid 400 kusar, i bästa fall. Sportläge innebär bara att spjällen öppnas mer/snabbare när du nuddar vid gasen (bilen har elektroniskt styrda spjäll, dvs du har ingen gasvajer...). Så sport eller komfort, 400 kusar i båda lägena, om bilen är helfrisk.

Att den slöar ner sig låter mindre bra. Byt alla givare och håll tummarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sv3nss0n
4 september 2013 · 264 Inlägg

hur var det med lmm? var dessa bytta, mina var så dåliga att bilen gick in i felsäkert läge när man drog den. antagligen gick den så sattans snålt. annars låter det som dåliga lödningar till solenioderna i vanos, och somsagt så byter man även o-ringarna när man är där och pillar, dessa vittrar bort helt enkelt som sitter original. fick förövrigt även felkoder på kamaxelgivare , men de var lmm som var boven, dock byttes givarna endån.

Dodge B250 van "Nomad" (1989)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 320D "Sportline" (2013)
enblabil
4 september 2013 · 93 Inlägg

dawwe skrev:
Motorn har alltid 400 kusar, i bästa fall. Sportläge innebär bara att spjällen öppnas mer/snabbare när du nuddar vid gasen (bilen har elektroniskt styrda spjäll, dvs du har ingen gasvajer...). Så sport eller komfort, 400 kusar i båda lägena, om bilen är helfrisk.

Det är jag medveten om.

dawwe skrev:
Klent bottenvrid kan vara trilskande Vanos (tex soleoniderna, du har väl 8 st om jag inte missminner mig...). Att fixa dessa behöver inte bli dyrt, ofta är det lödningarna som blir kassa, de är lätta att bättra på. Även o-ringarna till solenoniderna kan vara bra att byta... Sen har du "några" o-ringar inne i Vanos-enheterna men då börjar vi snacka seriöst mekande...

Är det någon som sitter på någon bra guide till denna operation? Har bra lödegenskaper så det är inga problem.

Dieselsmurfen skrev:

dawwe skrev:
Motorn har alltid 400 kusar, i bästa fall. Sportläge innebär bara att spjällen öppnas mer/snabbare när du nuddar vid gasen (bilen har elektroniskt styrda spjäll, dvs du har ingen gasvajer...). Så sport eller komfort, 400 kusar i båda lägena, om bilen är helfrisk.

Att den slöar ner sig låter mindre bra. Byt alla givare och håll tummarna.

Blir till att testa det först och se hur den reagerar sen.

sv3nss0n skrev:
hur var det med lmm? var dessa bytta, mina var så dåliga att bilen gick in i felsäkert läge när man drog den. antagligen gick den så sattans snålt. annars låter det som dåliga lödningar till solenioderna i vanos, och somsagt så byter man även o-ringarna när man är där och pillar, dessa vittrar bort helt enkelt som sitter original. fick förövrigt även felkoder på kamaxelgivare , men de var lmm som var boven, dock byttes givarna endån.

De ska vara bytta för inte allt för länge sedan, ska prova med en kompis lmm i helgen och se om det blir någon skillnad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 september 2013 · 17 478 Inlägg

Att rycka ut kablar till LMM bör resultera i att bilen "går dåligt" hela tiden utan variationer. Går den på tomgång och man rycker ut dessa ska den "hicka till lite" Motorlampa kommer att tändas.

Tänds inte motorlampa undrar jag lite. Tänds den när du vrider på tändningen? Du sa väl att alla lampor är släckta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brydiginte
29 juli 2014 · 1 Inlägg

Hej, får jag fråga hur det gick till slut? jag har liknande problem med min M5 men den varnade för en kamaxelgivare, bytte den och felkoden försvann men bilen går precis som innan men nu varnar den för kylvätsketemperaturgivare. bytte även den men felkoden går inte bort...

Hälsningar Alex

sv3nss0n
29 juli 2014 · 264 Inlägg

Brydiginte skrev:
Hej, får jag fråga hur det gick till slut? jag har liknande problem med min M5 men den varnade för en kamaxelgivare, bytte den och felkoden försvann men bilen går precis som innan men nu varnar den för kylvätsketemperaturgivare. bytte även den men felkoden går inte bort...

Hälsningar Alex

luftmassemätarna, fick koder på kamaxelgivarna också när det igentligen var dom smile då blir bilen sävlig och känns orkeslös på vissa varvtal eller dylikt.

BMW 320D "Sportline" (2013)
Pontiac Trans AM "471cui" (1975)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang