Ena extraljuset blinkar till och slocknar

fOrGG
31 augusti 2013 · 4 Inlägg

Hej, när jag ska tända extraljusen så blinkar det ena ljuset till snabbt och slocknar medan de andra två fungerar precis som de ska. Är sprillans nya 60W lampor och ballaster kopplade till ett 40A relä som tidigare använts till tre stycken 35W lampor med ballaster och funkat fint så relät ska vara rätt kopplat.

Har testat att koppla det ljuset som inte vill starta till en egen jord utan framgång. Vad kan felet vara?

Drönirettab
31 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Använder du ballasternas egna strömkontakter (AMP)?

Mät först vid relät att det kommer spänning till alla tre utgående pluskablar. Om det gör det så kan du testa att byta plats på kontakten till den ballast där lampan bara blinkar till och en annan ballast där lampan fungerar. smile

fOrGG
31 augusti 2013 · 4 Inlägg

Går en pluskabel från relät till fram till innan första ballasten där den delas i två där ena går in i ballasten och den andra går vidare och delar sig igen och gör likadant till de andra ballasterna. Det är första ljuset som strular så spänning finns det för annars skulle inte de andra ljusen fungera. Ska kolla om det är glapp i första delningen.

Använder ballasternas egna kontaker.

EDIT: Löste problemet! Måste vara glapp i nån av kablarna till själva lampan, testade att dra ut kablarna så att det blev mindre kabel i själva lamphållaren och då funkade det. Så jag knuffade självklart in kablarna igen och testade = lampan blinkade bara till och slocknade. Nu har jag dragit ut kablarna och det fungerar som det ska igen. Ifall det händer igen så vet jag ju var själva felet ligger nu. smile

EDIT 2: Fungerar inte riktigt som det ska fortfarande. Skillnaden är att nu startar det ibland och bara blinkar till ibland. Kan det vara fel på ballasten kanske? Ska kika på själva lampan imorgon igen och se om det är glapp också.

Senast redigerat av fOrGG (31 augusti 2013)

MammDiin
31 augusti 2013 · 2 019 Inlägg

Byt plats på den dåliga lampan och en som funkar, och se om problemet flyttar på sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang