Skillnad på batterier. Syra, AGM, GEL...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2013 · 17 458 Inlägg

Vill veta vilospänning, lämplig laddspänning och hur man underhåller respektive batteri. Även hur man ser skillnaden på dessa.

Har ett syrabatteri hemma som en CTEK rekonditionerat i 2 dagar. Det visar fullt i några timmar sen går den igång igen... Vilospänning är 12,71 volt. Ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drönirettab
1 september 2013 · 21 761 Inlägg

Vilospänning på ca 12,7 V ska inte vara några bekymmer, men frågan är om spänningen sjunker tydligt efter några dagar i vila.

Vanliga batterier brukar ha omkring 12,8 V i vilospänning så vitt jag vet, lämplig laddspänning är 14,4-14,7 V. AGM och Gel brukar ha någon tiondel högre vilospänning, dessutom kan djupcyklingsmodeller ha ytterligare någon tiondel högre.

AGM kan enligt viss info gärna ha 14,7 V laddspänning, men 14,4 V ska funka ungefär lika bra som jag ser det. Här anger exempelvis Optima angående deras batterier att just vid djupcyklingsdrift så ska laddspänningen vara åtminstone 14,7 V för att batteriet ska bli fulladdat.

Gel är känsligare för fel laddspänning och man rekommenderar ofta 14,4 V för att inte gelén ska ta skada. Exakt vad som då händer inuti ett sånt batteri har jag lite dålig koll på, men det är ju lätt att hitta info på nätet.

Att se skillnaden mellan de olika batterierna är inte alltid helt lätt, även "vanliga" batterier är ju i dag mer eller mindre slutna och kan på utsidan se ut som ett AGM eller Gel. Man får läsa på batteriet vad det står.

I princip alla moderna bilbatterier har ganska låg självurladdning och liten syraförlust, man behöver inte kolla upp dem och underhållsladda lika ofta som för exempelvis 20 år sedan. Långtidsförvaring ska alltid göras i svala utrymmen och batteriet ska laddas fullt innan det ställs undan, en omgivningstemperatur på 0 grader minskar självurladdningen med 4 ggr och då finns heller ingen risk för det fryser sönder. smile

Vil man underhålla batteriet så går det bra med gitarr. wink

Evildan
1 september 2013 ·

Gitarr lol lol det var en klockren tvist på ett sådant utförligt svar.

Senast redigerat av Evildan (1 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang