Blinker död? volvo 142

MaxxeT
3 september 2013 · 243 Inlägg

Hejsan, har någe lustigt problem o håller på o bli idiot påt.
Besiktade den idag o självklart hade ju då blinkersen lagt av, funkade här om dagen.

Varningblinkers funkar jämnt o ständigt.
Blinkers funkar ibland o ibland inte, just nu funkar de inte..

Har testat relät i annan bil och fungerar, försäkerhetsskull o testade jag hans relä med. - Misslyckades
Bytt hazardknapp, tänkte gammalt skit man vet aldrig - Misslyckad

Vip armen / blinkersspaken fungerar testad.
Konstant spänning på typ 0,4v - 0,7v

Testat o ge ny jord te spak, ge ström direkt på blinkersena för o se lampor osv o de var helt.

Förstår inte vad felet är håller på o bli sten idiot påt. Hade nämligen monterat det o blinkersen funkade o de tog 5 min så slutade det funka. O nu vill de inte alls med mig, måste fixa innan ombes..

Några idéer? Tack för all hjälp! smile

Mvh Max

MaxxeT
3 september 2013 · 243 Inlägg

Update:
Har mätt lite grann o kollat upp vad lite kablar går till.
Vid blinkersarmen så går de in 4st kablar
1 grå = jord eller liknande till helljus.
Mitten = gul = liten spänning konstant
Grön = vänster sida blinkers
Blå = höger sida blinkers.

När jag har den i mitten läge neutral så är spänningen på 0,69
flyttar jag över den till något läge så får jag drop till 0,53

Då mäter jag strax innan relät.
De går 5 kablar till relät, 4st egentligen två sitter i samma uttag.

Vit kabel mäte jag på o fick ström fall till 0,53. på uttag 49 - HELLF

Har två kablar so inte finns nånspäning alls på, ena är jord och den andra är en kabel som skickar tillbaka pulserande ström (vid varningsblinkers, annars inget).

Har nu lite olika funderingar vad är uttag 49a, 31, C? tongue

Har ni några gissningar vad som kan vara felet? Mvh Max

Drönirettab
3 september 2013 · 21 761 Inlägg

Det ser ut som att du inte får fram någon spänning till blinkersen. Att varningsblinkersen fungerar beror antagligen på att den funktionen får försörjning (konstant spänning) via säkring nr 6, den vanliga blinkersfunktionen får försörjning (spänning vid tändningsläge) via säkring nr 5.

Mät på säkring nr 5 om det kommer bra spänning där med tändningen påslagen. En blå/röd kabel ska gå från den säkringen till stift nr 15 på varningsblinkersknappen, mät att spänningen kommer fram till det stiftet.

Från stift nr 49 på knappen ska det gå en vit kabel till stift nr 49 på blinkersrelät, mät att spänningen fortsätter till det relästiftet. Från stift C på relät ska det gå en blå/röd kabel upp till blinkerslamporna i instrumenthuset. Stift nr 31 på relät är jord.

Detta är utifrån elschemat i en gammal rephandbok till 140. smile

MaxxeT
3 september 2013 · 243 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det ser ut som att du inte får fram någon spänning till blinkersen. Att varningsblinkersen fungerar beror antagligen på att den funktionen får försörjning (konstant spänning) via säkring nr 6, den vanliga blinkersfunktionen får försörjning (spänning vid tändningsläge) via säkring nr 5.

Mät på säkring nr 5 om det kommer bra spänning där med tändningen påslagen. En blå/röd kabel ska gå från den säkringen till stift nr 15 på varningsblinkersknappen, mät att spänningen kommer fram till det stiftet.

Från stift nr 49 på knappen ska det gå en vit kabel till stift nr 49 på blinkersrelät, mät att spänningen fortsätter till det relästiftet. Från stift C på relät ska det gå en blå/röd kabel upp till blinkerslamporna i instrumenthuset. Stift nr 31 på relät är jord.

Detta är utifrån elschemat i en gammal rephandbok till 140. smile

Tack så hemskt mycket för svaret! big_smile
Hade 10,5v vid säkringen och ett spänningsfall till 9,5v ner till relät.
Men utan relät ikopplad har jag en spänning på 9,5v och när jag kopplar i relät så sjunker det rejällt. 0,7v slutar de på då.. Ska de vara så här? o.O
Polarn testade relät i sin 240 och fungerade alldeles utmärkt, jag testade hans relä o de funka inte heller för mig..

Drönirettab
3 september 2013 · 21 761 Inlägg

Är det fortfarande ungefär 10,5 V vid säkringen när du kopplar in kabeln till relät?

När inte kabeln sitter ansluten till relät så ska det ju inte bli något spänningsfall alls, du får kolla upp kabeln och alla kontaktytor. smile

scorpan6662
3 september 2013 · 177 Inlägg

Hade 10,5v vid säkringen och ett spänningsfall till 9,5v ner till relät.
Men utan relät ikopplad har jag en spänning på 9,5v och när jag kopplar i relät så sjunker det rejällt. 0,7v slutar de på då.. Ska de vara så här? o.O

Hej!
Du har späningsfall på plusmatningen från säkrningen. Dra en ny kabel eller följ kabeln hela vägen så bör du hitta ett avbrott/skada som oxiderat.

MaxxeT
3 september 2013 · 243 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det fortfarande ungefär 10,5 V vid säkringen när du kopplar in kabeln till relät?
När inte kabeln sitter ansluten till relät så ska det ju inte bli något spänningsfall alls, du får kolla upp kabeln och alla kontaktytor. smile

Spänningsfall på nästan 1 volt innan relät o.O
När jag kopplar in relät så får jag världens spänningsfall till 0,7 volt liksom från 10,5v till 0,7v de är något som inte riktigt står rätt te då.. smile

Du råkar inte veta om denna röd/blåa kabel från säkring 5 går hela vägen fram till hazardknappen utan avbrott? Eller delas den nånstans? Måste skaffa mig en sån där bok som allt står i xD

scorpan6662 skrev:
Hej!
Du har späningsfall på plusmatningen från säkrningen. Dra en ny kabel eller följ kabeln hela vägen så bör du hitta ett avbrott/skada som oxiderat.

Ska titta lite o se hur de ser ut, får klippa upp desa jävla "kabelskydden" så jag kan följa kablarna noga.
El o jag går inte riktigt ihop, iallafall färdigkoplatt. Ska vara koplatt på mitt sätt för då vet jag ju hur allt ska vara o enkelt o hitta felet haha big_smile

MaxxeT
3 september 2013 · 243 Inlägg

Problemet ordnat!
Ett tips, ha aldrig gamla säkringar se till o byta ut dem.
Dessa säkringar har la nästan suttit sedan bilen var ny såg de ut som. Den var ju halv paj, vilket medgav världens resistans och spänningsfall. Tittade man på säkringen såg man inte felet alls, bara jag som tröttnade på allt o fick en idiot ide o bara testa byta säkring. Ohh jo fan funkade det. Men visst nu har man rotat igenom hela biljäveln o upptäcker att de är en säkring som är halvt gången. Gillar inte gamla säkringar... sad

Drönirettab
4 september 2013 · 21 761 Inlägg

Kul att du hittade felet. Såna där saker är en av flera orsaker till att man även bör mäta spänningen när det belastas, då får man snabbt reda på om exempelvis säkringen verkligen är hel och om det ger bra kontakt i hållaren. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang