Passat VW 99 elfel

Johansin
3 september 2013 · 33 Inlägg

Tja!
Har problem med diverse saker i min Passat. Centrallåset, innerbelysningen, fönsterhissarna och tanklocket är ur funktion.
Har läst nånstans att det kan vara komfortmodulen under mattan som bråkar eller kablaget. Tog en titt och såg genast grönt på kablaget.MEN...såg färemot 3 kablar med kontakter som inte var kopplade. Dessa var brun/blå, brun/grön och brun/svart, vad går dessatill? Sen hittade jag dessutom 3 lösa kablar till, blå, grön och lila och vad kan dessa gå till?

Senast redigerat av Johansin (3 september 2013)

RannerKing www.LynxTalk.se
3 september 2013 · 420 Inlägg

Kolla under gummidamaskerna vid dörrgångjärnen. Säkert har du kablar som är av där. Brukar se ut som att nån klippt av dom.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
3 september 2013 · 835 Inlägg

Låter som att du haft ett larm monterat som blivit bortplockat. Cargard 950S2000 eller ett T70.
De tre första låter som kablar från dörrkontakterna och de tre sista låter som larmkablage.
Bilder?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Johansin
3 september 2013 · 33 Inlägg

Nu när du nämnde larm så kommer jag ihåg att förra ägaren plockade bort larmet p.g.a att den gick igång då och då.
Ska kolla imorgon dörr kablaget och ta bilder.

Senast redigerat av Johansin (3 september 2013)

Johansin
3 september 2013 · 33 Inlägg

På förardörren så är ju förresten kontrollen till fönstrerna och låsen. Lyfte bort den också och kollade så allt såg ok, men fick se en kabel med kontakt som inte var ikopplad. Kabeln är brun och jag har verkligen sökt vars den skulle kunna gå, men har inte hittat nåt uttag.

Johansin
4 september 2013 · 33 Inlägg

Kablaget
http://imageshack.us/scaled/landing/32/61a3.jpg

Johansin
4 september 2013 · 33 Inlägg

3 kontakter som är fast i varsin kabel som är brun/svart, brun/blå och brun/grön

http://imageshack.us/scaled/landing/33/nh5e.jpg

Johansin
4 september 2013 · 33 Inlägg

3 lösa avklippta kablar

http://imageshack.us/scaled/landing/96/dgul.jpg

Johansin
4 september 2013 · 33 Inlägg

Börjar tro att det är första bilden som visar roten till allt elände. Kollade kablarna i dörren och dom var hela och fina.
Är det "bara" att klippa av det dåliga och skarva ihop, eller?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
4 september 2013 · 835 Inlägg

Jag skulle börja med kablaget i inlägg 7, kablarna är troligtvis sönderärgade där 'strömtjuvarna' sitter och dessa (originalkablarna) går ut till dörrkontakterna.
Sedan måste du kolla kontaktstyckena in i komfortmodulen, det är skitvanligt med fuktskador i dessa.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Johansin
9 september 2013 · 33 Inlägg

http://img6.imageshack.us/img6/2091/kngh.jpg
Fick av farsan dessa två kopplingslister. Går det att skarva ihop dom erjade kablarna med dessa, som en lite snabb tillfällig lösning?

Senast redigerat av Johansin (9 september 2013)

Swedenrockers Living life on two wheels.....
9 september 2013 · 835 Inlägg

Det är inte att rekommendera av flera orsaker:
Kablarna är väldigt klena i jämförelse till vad kopplingslisten är avpassad till.
Kopplingslist är inte bra nånstans i ett fordon bl.a för att de inte hanterar vibrationer särskilt bra,
och att det är känsliga för fukt.
Det är väldigt vanligt med glapp när dessa används.
Visst kan du säkert använda de tillfälligtvis men se till att få bort allt ärg på kablarna i så fall.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Johansin
11 september 2013 · 33 Inlägg

Ok.
Såg dessutom när jag kollade den stora kablaget att under den fanns det ytterligare kablar och alla var röda och såg ut att vara avklippta. Det var säkert 5 - 6st avklippta röda kablar. Vet du/nån vars dessa går till.
Man skulle nästan behöva ett elschema på alla kablar.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
11 september 2013 · 835 Inlägg

Ligger de röda intejpade i stammen eller ligger de för sig?
Bilder?
Vill du ha elschema på bilen eller på larmet?

Johansin skrev:
Ok.
Såg dessutom när jag kollade den stora kablaget att under den fanns det ytterligare kablar och alla var röda och såg ut att vara avklippta. Det var säkert 5 - 6st avklippta röda kablar. Vet du/nån vars dessa går till.
Man skulle nästan behöva ett elschema på alla kablar.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Johansin
17 september 2013 · 33 Inlägg

http://img96.imageshack.us/img96/6761/vs8l.jpg

Johansin
17 september 2013 · 33 Inlägg

http://imageshack.us/scaled/landing/209/q3ua.jpg

Johansin
17 september 2013 · 33 Inlägg

Dom grövre röd/blåa och dom grövre vit/blåa kablarna har ju totalt erjat sönder och måste skarvas ihop på nytt, men som man ser i bilderna som jag la ut idag så ser man dem mindre röd/svarta kablarna som är intejpade i själva kabelstammen, men som ser ut att vara avklippta/avslitna. Dom rackarna hittar jag ingen annan ända på.

Johansin
17 september 2013 · 33 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ligger de röda intejpade i stammen eller ligger de för sig?
Bilder?
Vill du ha elschema på bilen eller på larmet?

Johansin skrev:
Ok.
Såg dessutom när jag kollade den stora kablaget att under den fanns det ytterligare kablar och alla var röda och såg ut att vara avklippta. Det var säkert 5 - 6st avklippta röda kablar. Vet du/nån vars dessa går till.
Man skulle nästan behöva ett elschema på alla kablar.

Har du nåt elschema på kabelstammen så vore det väldigt bra?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
20 september 2013 · 835 Inlägg

Jag ska leta lite.....

Johansin skrev:
Har du nåt elschema på kabelstammen så vore det väldigt bra?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Johansin
3 oktober 2013 · 33 Inlägg

Efter en massa skarvningar av söndererjade kablar så funkar nu elhissarna och c-låset,
men innebelysningen funkar inte än. Funderar om dom 5 eller 6 små svart/röda kablarna går till belysningen.
Såg dessutom en grövre svart/röd kabel som var av. Kan den ha varit ihopkopplad med dom mindre svart/röda
kablarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang