Nybörjarhjälp med brytare till extraljus

SierraNovember
4 september 2013 · 9 Inlägg

Hej på er!

Jag har luskat lite här bland alla trådarna men blir inte helt övertygad om att jag fattat det hela rätt, så jag frågar själv.

Jag har i dagsläget 3 st "Narvik" Xenon-extraljus från Strands på min bil (Santa Fe -07) som fungerar precis som de ska, men nu när den mörka årstiden med nederbörd i alla dess former närmar sig (framförallt snö och dis/dimma) uppstår behovet av att kunna stänga av extraljusen och bara använda ordinare extraljus.

Så till mitt problem/min fundering:

Jag har en kontakt som liknar denna: http://www.oljebaren.se/xenon/kabel-och … re-led-12v (men med 10A/125 V)

Säg till om jag nu tänkt helt galet...
Denna monterar jag i kupén och sedan tänkte jag koppla in den på styrströmmen mellan ordinarie helljus och relät till extraljuset, och för att få dioden i brytaren att lysa så jordar jag på lämpligt ställe i kupén?

Jag har uppfattat att det finns både de som tycker att man ska avsäkra även denna kabel (efter ordinarie helljus) och de som tycker att det är onödigt - vad anser ni som kan detta?

Bil-el är inte min starka sida, men jag lär mig gärna...

/Andreas

Senast redigerat av SierraNovember (4 september 2013)

Specialraggarn
4 september 2013 · 512 Inlägg

Gö som du ha skrivit. Men lägg in en säkring oxå för åh va på säkra sidan. Ha gjort så Alla gånger jag kopplat in extraljus och de ha funkat tongue

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
mb_pucken
4 september 2013 · 5 087 Inlägg

Låter som du tänker rätt så gör så så blir det nog bra smile
Om du sätter en kabel till knappen som är tunnare än den till helljuset så ska den avsäkras efter sin grovlek smile
En tunn kabel brinner fortare än en grov smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SierraNovember
4 september 2013 · 9 Inlägg

Tack för snabba svar! big_smile

Tänkte nog köpa mig lite kabel i samma dimension - ingen som råkar veta vad som kan tänkas vara standard? (i den omfattning som det nu finns standard när det gäller sånt eftersom allt annat är olika på oilka bilar)

/Andreas

Brådhis * Voff voff *
4 september 2013 · 10 279 Inlägg

Se om du kan hitta styrström för helljuset inne i kupén så slipper du dra kabel åt två håll.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Trekmeister
4 september 2013 · 272 Inlägg

Ett alternativ till att leta styrström är att istället dra sladden som jordar reläets styrström. Bara en kabel genom torpeden och mycket lättare att hitta något ställe att koppla in sig bak instrumentbrädan.

SierraNovember
4 september 2013 · 9 Inlägg

Tack för svar!

Jag får se hur jag löser det, det blir helgens projekt.
Ju mer jag läser desto mer frågor dyker upp...

Har jag fattat det hela rätt:
- Kabeln med styrströmmen från ordinarie helljus drar cirkus 55 W/5 A, enligt en tabell jag hittade så klarar jag mig då med kabeldiameter 0.75-1.0 mm2?
- Säkringen bör ju då vara någonstans runt 7,5 A

/Andreas - glad amatör (klåpare kanske rent av)

Drönirettab
4 september 2013 · 21 761 Inlägg

Fast styrströmmen kommer bara att bli omkring 150 mA eftersom det är reläspolen som styrs av helljuskabeln, du kan använda 0,75 mm2 och 1-2 A säkring funkar fint. smile

SierraNovember
4 september 2013 · 9 Inlägg

Tack för snabbt svar!

Vill ju inte elda upp bilen på kuppen...

Brådhis * Voff voff *
5 september 2013 · 10 279 Inlägg

Trekmeister skrev:
Ett alternativ till att leta styrström är att istället dra sladden som jordar reläets styrström. Bara en kabel genom torpeden och mycket lättare att hitta något ställe att koppla in sig bak instrumentbrädan.

Bra tanke! Visst är det så. Klart enklare förstås! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SierraNovember
5 september 2013 · 9 Inlägg

Trekmeister skrev:
Ett alternativ till att leta styrström är att istället dra sladden som jordar reläets styrström. Bara en kabel genom torpeden och mycket lättare att hitta något ställe att koppla in sig bak instrumentbrädan.

För mig som är lätt dum i huvudet (eller svårt okunnig i alla fall) då - i mitt fall så är det jorden på stift 85 som vi pratar om då?
Infinner sig då inte ett litet problem med att få den fina lilla dioden i brytaren att lysa? (nu när jag har en brytare med diod så får den gärna lysa också)

Ha överseende med mina frågor...

Drönirettab
5 september 2013 · 21 761 Inlägg

Om det är en diod så blir det antagligen problem eftersom plusmatningen rimligtvis tas via utgående stift på brytaren, men om det är en vanlig liten lampa så går det att få till. smile

Trekmeister
6 september 2013 · 272 Inlägg

recis, skulle behöva veta vad det är för knapp och se schemat för den om vi ska kunna ge dig korrekta råd.

SierraNovember
6 september 2013 · 9 Inlägg

Tack för ert tålamod!

Det är en sådan här knapp http://www.stylingwebben.se/el-tillbeho … for-12v-dc

/andreas

Trekmeister
6 september 2013 · 272 Inlägg

Haha neon ja jo tjenare! Sitter högspänningsaggregatet inbyggt eller är det en extern låda? lol Så fruktansvärt mycket skitsnack från styling-sidor att man nästan blir mörkrädd. Elektronik-prylar verkar extra drabbade.

Om det nu är som det står att den blir lite varm så kan vi utgå från att det är en glödlampa och inte en lysdiod.

Lampan sitter troligtvis kopplad mellan det mässingsfärgade benet och det i mitten, medan kontakten bryter mellan det i mitten och det silvriga i kanten. Låt oss numrera dem 1 2 3 är 3 är det mässingfärgare.

Om du då vill göra som jag föreslog kopplar du 1 till den jordande ledaren från reläet (85/86 från reläet, beroende på var du kopplat styrströmmen). 2 kopplar du till jord och 3 kopplar du till någon +12V som styrs av tändningen. Lampan i knappen kommer nu att lysa när tändningen är på.

Om du inte tar från något ställe som redan är lagom avsäkrat är det lämpligt att säkra av sladden du tar från +12V.

SierraNovember
6 september 2013 · 9 Inlägg

Trekmeister skrev:
Haha neon ja jo tjenare! Sitter högspänningsaggregatet inbyggt eller är det en extern låda? lol Så fruktansvärt mycket skitsnack från styling-sidor att man nästan blir mörkrädd. Elektronik-prylar verkar extra drabbade.

Om det nu är som det står att den blir lite varm så kan vi utgå från att det är en glödlampa och inte en lysdiod.

Lampan sitter troligtvis kopplad mellan det mässingsfärgade benet och det i mitten, medan kontakten bryter mellan det i mitten och det silvriga i kanten. Låt oss numrera dem 1 2 3 är 3 är det mässingfärgare.

Om du då vill göra som jag föreslog kopplar du 1 till den jordande ledaren från reläet (85/86 från reläet, beroende på var du kopplat styrströmmen). 2 kopplar du till jord och 3 kopplar du till någon +12V som styrs av tändningen. Lampan i knappen kommer nu att lysa när tändningen är på.

Om du inte tar från något ställe som redan är lagom avsäkrat är det lämpligt att säkra av sladden du tar från +12V.

Tack!

Ja, jag är också skeptisk till att det är neon i den...inte så att det var därför jag valde den (bland de första som dök upp vid googling).

Jag ska se om jag hittar något fiffigt ställe att hämta "plus" ifrån - det är lördagens projekt. Återkommer i alla fall. Tack så länge!

/andreas

SierraNovember
7 september 2013 · 9 Inlägg

För den som bryr sig så kan jag meddela att det gick som planerat/avsett och knappen sitter där den ska och fungerar ypperligt. Jag hade lite strul när allt var inkopplat först, men det berodde på dålig jord.

Kabelgenomföringen gjordes längs med vajern för motorhuvslåset - så jag slapp borra i torpedväggen.
Passade även på att ordna till det bland alla kablar och ersätta det ensamma relät med två stycken för att minska belastningen på dem lite.

Det fick bli styrströmmen som brytaren hamnade på, jordade sedan i en mycket lämplig skruv som jag hittade (nästan så man kan tro att den satt där i det syftet). Säkrade av med en 5 A-säkring.

Lade upp några bilder i ett album om det nu är någon annan som har en Santa Fe och ska göra detsamma. Hur man får in bilder i tråden här har jag inte fattat.

Tack för hjälp/tips/råd

/Andreas

Senast redigerat av SierraNovember (7 september 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang