Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 250 533 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
20 maj 2016 · 283 Inlägg

Tack till er som svarat på min lilla ''enkät''....
Summan av det verkar ju vara att ni liksom mig är delade när det gäller färgen. Men om jag räknade ihop det o tar de som gillar den färg som jag gillar, så blir det 3 - 3. Det gjorde det ju inte lättare....
Men jag är inne på att göra original spåret fullt ut. Så det väger definitivt över till GUL = Sunfire Yellow.
Den kommer i alla fall att synas....
O defekter i plasten kanske inte står ut lika mycket som på en mörk bil... puh....
tack för visat intresse !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
mopar300
20 maj 2016 ·

lättast är att ta en org färg så behåller du värdet ngt bättre.....

chris_gson
22 maj 2016 · 283 Inlägg

Det är riktigt. Det har varit en faktor att ta hänsyn till....
tack !

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
22 maj 2016 · 283 Inlägg

Jaha, nu har jag kommit fram till ett lite mer intrikat problem att lösa....
Jag har ju tidigare visat en 2-delad kolfiber huv. Har låtit att proffs ta fram en 2 modeller (avgjutningar) o sen gjort avgjutning av dessa i kolfiber. Nu när kaross jobbet börjar närma sig färdigstatus, o SB-huven passar riktigt bra, är det dags att ta fram dessa kolfiber detaljer o passa in och limma ihop....
Trodde jag...
När vi började titta mer i detalj så var underdelen (ramen) den som har styrkan, inte i linje med frontens ''välvning''. Den var på tok för ''platt''. o behöver masseras för att få rätt passform. Dessutom så skall ''scoopet'' så högt som möjligt, för att få plats med en BB-motor, med luftrenare. O i mitt fall så har jag en Tri-Power org. luftrenare, o efter en del jämförande mätning, så har jag kommit fram till att -67-huven för BB (med scoopet) är 1/2 tum högre än 65-66 BB huven.
Så, när vi började mäta in allting, så inser vi att huven måste komma upp ca. 20mm, från det läge den hade ut gjutformen.
Bild 1 : Underdel, med limmade huvfästen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-77d2d7ba68565bf71d68f77d84c6c96c.jpg
kolfiber underdel med limmade huv fästen.
.
så här mycket låg ramen under skärmen, i utgångsläget. = -15mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-db80c1cfae41040f214ff798b1f3cddf.jpg
.
uppstaging av ram/underdel. o undertill början till bygge av ''mothåll''.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-6a82b72902a61ad4672140e28b99a2da.jpg
.
Så, efter en del konsulterande med proffset som gjutit kolfibern, så har vi kommit fram till :
Epoxi är värme upplösande. så med försiktig värmning, under uppspånning, så kan man modellera fram rätt ''välvning'', samt justera upp höjden på ramdelen. Det går åt ett antal försök, innan man hittar rätt.




https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-db80c1cfae41040f214ff798b1f3cddf.jpg
underdel under skärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-6a82b72902a61ad4672140e28b99a2da.jpg
underdel fixerad o på plats.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
24 maj 2016 · 283 Inlägg

Det blev till att kontrollmäta huv höjd, o räkna ut hur mycket som behövdes ''justeras upp''.
Gick till en annan -66 coupe GUL, med en --67 BB huv monterad (mycket välkänd bil i dessa sammanhang.....)
med den byggda ''mallen, så kom vi fram till ca. 23mm frigångshöjd. Då har han haft plats med en BB med luftrenare under denna.
Min -66 BB huv låg på ca.35mm, innan vi började ''massera upp....



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-85e1bca764cd02752347ada6f0065be0.jpg
-66 med -67 BB huv.....
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-77d2d1622dda7efbf1733f80a5bfc9c2.jpg
-66 BB huv innan justering.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
25 maj 2016 · 4 628 Inlägg

Det händer ordentligt med grejjer minsann! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
26 maj 2016 · 283 Inlägg

nu rullar det på !!
Ramdelen måste sättas i ''spänning''. Så den las upp mot detta byggda mothåll. Bra med Silvertape.... passar överallt....



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-805ebf0e4c9cdebf2bcf74c2a584f760.jpg
mothåll.

Sen på med lite ''uppjusteringsmått'', o på med motvikt, för att tynga ner o o få spänning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-574b7d4d5ec83b33b3792ba20f29ea4e.jpg
mothåll applicerat.
.
Sen blir det att värma försiktigt på de delar man vill ''mjuka upp'' och få ändrat läge på. alltså inte ytan som är i felaktigt läge, utan den del som är bärande o behöver i det här fallet ''sänkas''. Det tog ett antal försök med värmning, avsvalning o ny värmning. sen börjar det komma på plats.
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a05179eeba567c19cefd527a0a1b8fcc.jpg
.
o då blev det så här efter ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7feed5d7b0977541a9cf2eb1b161c7f3.jpg
nedspänt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a05179eeba567c19cefd527a0a1b8fcc.jpg
nedspänd ram i samband med värmning.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
tommyhjortasen
26 maj 2016 · 1 049 Inlägg

Pröva gärna med lite "överspänning", även glasfiber strävar efter värmning att återgå till ursprungs gjutform.

chris_gson
27 maj 2016 · 283 Inlägg

Jo,vi har använt överspänning. Det behövs för att få ''rätt form'', till rätt läge.
Det är Kolfiber, men Epoxy-plast, så den kan värmebehandlas.
.
Så här blev det till slut, efter kanske 10st omvärmningar o justerande med mothåll och tyngder.
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-920600367d4dbe93a47faa56425310cc.jpg
kolfiber BB-huv med rätt form....
.
På mm... 23mm, men efter limning kommer den upp till 20mm. Det var måttet att uppnå.
så då är jag hemma....


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-9dfe12bb2ba2aa0fddb069b9c9ab0974.jpg
mått efter jsteringar = 23mm. innan limning.
.
och i uppfällt läge.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-65d335df6e9bbdb5ccfe048c59e91727.jpg
x

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
1 juni 2016 · 4 628 Inlägg

Läckert!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
5 juni 2016 · 283 Inlägg

nu har karosslagarn lite små jobb kvar att göra. smiter emellan med ett ''problem'' vi visste skulle uppstå....
När dörrarna monterades med nya lister, aj aj aj.... fy rackarns.... det blir ju till att börja om... inget stämde längre. och blev tvunget att slänga igen dörrarna för att de skulle stängas...uuuuhhhhhh....
Ja ja, efter att listerna suttit i kläm några veckor, o lite småjusteringar, så är det väl inte helt omöjligt på vänstersidan. ni kan gå tillbaka till gamla bilder o se hur det var utan list... det blir mer justering, o att byga upp med mer plast, smat att slipa ner på vissa ställen....
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-d2d0b7ce0233be8190be481e986c3f6c.jpg
vänster med list monterad.
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3ffc3fff094be5ed8d28369859b0f0f8.jpg
taklist monterad..
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-53377f465c1c0c9943a5b87a20e0fefe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-53377f465c1c0c9943a5b87a20e0fefe.jpg
vänster fram

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
7 juni 2016 · 283 Inlägg

osså va de högerdörren... suck.....
Den har blir svårare.... mer utanför, större spalet, ojämnt... uh....
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f46c62f208e8171c8bb07095e847751b.jpg
hö dörr med list innan slutjustering...
.
bakifrån o ovandel...


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-646e5ca8c51b9fc5e7f77d44811fbc91.jpg
uppifrån o bakåt..
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b15c8ad452e8d10be34b61e0069f5b04.jpg
med list före just.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
4 juli 2016 · 283 Inlägg

MMMmmmmmm...... äntligen.... Efter 10 års leatnade... På hemlig plats i kunga riket Svea.
Nytt garage. dags att börja fylla på med ''vettar''.
Hur många tror forumet får plats här ?
nu skall det byggas bilar.....



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-ce78348add18ac91f62622fa3772627d.jpg
nytt garage...
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f80177e50b413dbde68c4f8c8f4fe690.jpg
xxx

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
8 juli 2016 · 283 Inlägg

tillbaka till karossarbetet. efter lite övervägningar vad göra med lister o dörrspringa, o koll på andra bilar, kom vi fram till att bäst, för oss, är att bygga på med material för att minska springan, sen slipa upp den till nominellt mått. här är det påbörjat. ser bra ut o stolpen börjar nu närma sig det som den skall vara.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2fb9b6a827c732c0f417172553ffa2db.jpg
dörrspringa epoxilimmad o uppbyggd.
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-66b039a99e03f67fd8dfbb620ecc57ea.jpg
hö dörr bakkant.
.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Baldrik
8 juli 2016 · 295 Inlägg

Vilket mastodontjobb!
Kul med nytt garage!

chris_gson
16 augusti 2016 · 283 Inlägg

Då så, sommaren är slut.......
Garagesäsongen börjar. Nu är det på sluttampen vad det gäller karossen. BB-huv limmad på plats. spännande att se hur det blir när limmet härdat....... Blev till att lägga in en hel del mothåll, o trycka ner för rätt profil.
Dörr på rätt plats. med list på plast. Lite me rjobb med sista justeringar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-536143043fd2eac3dfa4e4a8790d0232.jpg
BB-huv, limmad på plats.
.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
jarleb
17 augusti 2016 · 914 Inlägg

Sykt fin bil og bra jobbet smile   dette blir veldig bra

Tumbleweed
18 augusti 2016 · 1 711 Inlägg

chris_gson skrev:
Tack till er som svarat på min lilla ''enkät''....
Summan av det verkar ju vara att ni liksom mig är delade när det gäller färgen. Men om jag räknade ihop det o tar de som gillar den färg som jag gillar, så blir det 3 - 3. Det gjorde det ju inte lättare....
Men jag är inne på att göra original spåret fullt ut. Så det väger definitivt över till GUL = Sunfire Yellow.
Den kommer i alla fall att synas....
O defekter i plasten kanske inte står ut lika mycket som på en mörk bil... puh....
tack för visat intresse !

Definitivt orginal färg hade jag kört på den bilen, hur läckert som helst!
Och i åtanke med värdet på bilen,  så är orginal oslagbart.
Keep up the good work :-)

chris_gson
18 augusti 2016 · 283 Inlägg

Thank you for the support !! (det behövs för att komma i mål) o jag säger detsamma. med glada tillrop så skall vi nog få till det.
.

Jag fick inte ladda upp fler bilder i min projektmapp. så nu börjar jag fylla på med fler i en ny mapp.
Här är nu vänsterdörren på rätt plats, med list, o springan/glipan lagd väldigt tight. nu skall den bara slipas upp till rätt mått. ca. 5mm. Även hö dörren börjar närma sig. en kväll till, så är den på plats. bild på den kommer snart...



https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-477d0ad588e4d3558fa662d0fcdc4dfa.jpg
hö dörr med list o nominell placering.
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-855e01f51ef5bf0526165c54314ce1e1.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
19 augusti 2016 · 283 Inlägg

Äntligen, til slut sitter även den krockskadade höger dörren på rätt plats, med list. återstår sista slutjusteringen. nominellt vill vi lägga den på 5,0mm. det gick !!
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-73629fb89963014816a43e42eecb28ee.jpg
hö dörr. monterad med list.
.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-e0543998965c085d135b5c1d0c60c603.jpg
hö dörr innan slutslipning.

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang