Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.
  • 160 Följare
  • 251 596 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 juli 2019
chris_gson
21 oktober 2016 · 283 Inlägg

Tackar till föregående inlägg !
.
Nu så var det dags att göra en provmontering av karossen på det nya chassit.
För detta konstruerade jag en egen lyftanordning. Efter att studerat många olika beskrivningar på karosslyft, så kom jag fram till ett lyftok där man kan justera i alla leder, för att göra lätta justeringar. Tyngdpunkten på denna hamnar rakt över vindrutan, nästan i höjd med övre ramen. nu är det ingenting i, bara kaross, o den är uppskattad till mellan 250-300kg.
fabriken har innan man monterat rutor, 4 fästpunkter som jag använt, fram där Z-baren infästs, o bakom dörren finns lyftögle hål. dessa funkade bra, o det gick lätt att lyfta upp den, med balans.
sen gick det sämre.....
Den motorlyft vi använde räckte inte till, så jag fick inte upp karossen tillräckligt högt, o det nya chassit med motor o bränsletank tog i.
Det blir till att göra en högre infästning för en talja i taket.....
får återkomma med det...
Jag behöver provmontera, då många punkter är modifierade i det nya chassit. infästningar för störtbåge, 6 punkter.
frigång för stötdämparinfästning. rambredd vid kick up, förstärning vid kick-up. o samtliga karossfästen som är flyttade. kom ihåg att detta ursprungligen är en C3 ram som använts.
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-8be28fc51b77609e2c4a8c08d873bea7.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-336fcede41e1e64f511b6ac9a477ee67.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-1ea7b1302dd1b6f52b26fed58bc02a02.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
24 oktober 2016 · 4 628 Inlägg

Vilken anordning! Finns det inga vettiga motorlyftar som lyfter högre då?
Börjar se riktigt bra ut som sagts tidigare smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
24 oktober 2016 · 283 Inlägg

hej !
nja... visst finns det, men då får man lägga ut några tusen till.... vill prioritera anant... den här ''Kina-tillverkade'', vågar vi inte riktigt överbelasta..... men vi har några olika lösningar attt ta till. återkommer under veckan med några nya förslag....
men det var ju inte på det här jag skulle lägga tanke mödan o tiden....
åter på uppallning.. då kom man i alla fall åt lite ställen där det satt en massa rostiga fästen som skulle bort. samt kapa upp utrymme för störtbur och förstärkningar....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-589576546c07fae15e9b5e8e532c9863.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
25 oktober 2016 · 4 628 Inlägg

Finns alltid något annat o göra, o hål att fylla, eller hur? ^^
Blir lätt så med den här typen av projekt...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
26 oktober 2016 · 283 Inlägg

Tillbaka efter justeringar av lyftanordning. Det behövdes ett antal ''mindre justeringar för att kunna lyfta på karossen :
- spänna ihop fjädringen = -5cm.
- släppa ut luften i däcken = -5cm.
- längre lyftarm/ökad slaglängd = +10cm.
- kortare kedja = +10cm.
så totalt 20 cm bättre utrymme. då gick det även med denna motorlyft. Balansen gick utmärkt att väga in. sen var det bara att sänka ner...... trodde vi.....
det krävdes ett 15 tal upp o ner, för att hitta alla ställe det tog emot på- men till slut gick det.
Då kan man konstatera att det går att montera en C3 ram på en C2 kaross. men det krävs mycket ändringar.....
Så här blev det då :
- Stuket / ''stansen'' blev rätt bra, om jag själv tycker.....
när den står på rullvagn (5cm upp) och med 70 profil, så är den ändå 7-8 cm lägre än vad min org. C3 coupe är.....
rätt OK......
Det var hela provmonteringen...
Tack, Henrik för assistansen o tålamodet......
nu bär det av till målaren......


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-5238e42f626fe4b35c3871a6c024bd30.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3116035436bf0d14af5eaf65ceb53018.jpg
.

.

.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-2c55b42f80bcb7868b0dd974dff8b3a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c9efbcc55bee77fa07bee01a12972189.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3877022407f65035de72ffb8bcdac7b4.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
27 oktober 2016 · 4 628 Inlägg

Oj. Oj. Oj... Jävlar vilken ball kärra det där kommer bli! O när man vet arbetet som är nedlagt på detta bygge blir man glad att se det närma sig målet! Insåg för någon dag sen att jag följt detta typ sen du började projekttråden, o det var 2013! Galet ^^
Nedförsbacke (ish) nu, kör på bara! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Po_mP
27 oktober 2016 · 325 Inlägg

Riktigt nice bil, följer, fina bilar som för övrigt står i garaget å blänker smile

(biltokig)
chris_gson
3 november 2016 · 283 Inlägg

när vi provmonterade så var det även dags att kolla hur den nya BB-huven passade. o det gjorde den. Men det är mindre än 10mm mellan luftrenare o huv.  O som jämförelse har jag lagt in en bild med enbart org. luftfilter. Det återstår en del jobb med att täta av den mot huven, o det kommer att behöva en del omjusteringar. I övrigt blev det väldigt trångt i motorrummet. o ändå är inte allt monterat. trångt mellan headers o innerskärmar. ehhh.... får se när allt är på plats....
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-167272f758298b37d74c9db7aa73b43d.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-43cf664f8ccc19bdebe4a809efa57b92.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c689a6dda6f44cf66cb916907ef2c982.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
9 november 2016 · 4 628 Inlägg

Inte gott om utrymme där inte, nej ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
14 november 2016 · 283 Inlägg

Så, då var bilen levererad till lackeraren.
Peter Alvarsson, en gammal vän. tar hand om den från här....
Det blir bra..
provmonteringar, ny plastning av golvet.
Det tog en massa tid o div. förseningar som uppstod. inget som flyter på, allt som vanligt....


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c65791bba0b1f8893025da5dcf31d5a0.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Po_mP
17 november 2016 · 325 Inlägg

Väntar ivrigt på lackresultat smile

(biltokig)
chris_gson
19 november 2016 · 283 Inlägg

Vi får vänta lite på att lackeraren visar lite som är värt att publicera. Jag kommer att lägga ut lite bilder på händelser i lack boxen....
Men under tiden så fortsätter arbetet med att färdigställa andra komponenter. Instrumentbrädan kan ni se tidigare, i tråden hur dåligt skick den var i. Inbrott och förstörd radiouttag gjorde att hela instrumentpanelen fick nytillverkas. För att få den i rätt nyans o yta så krävdes det mycket finish jobb. Men även här börjar det gå mot målet.
Efter mycket justerande är det dags  för montering. saknar fortfarande någon knapp och en vajer för friskluftsventilation. men det kommer snart på plats. jag har valt att inte ha radio med. så hålet göms bakom en AL-plåt.
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-5b662118c13abb39d4c306c9eacfea3f.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-a8483f5adde88d196f520e8cde884b85.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-40c87530e165868b2bdee62adb532f47.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3a556326a47e6bab719a98311bf85c69.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
21 november 2016 · 4 628 Inlägg

Äckligt snyggt rent ut sagt. Kommer bli ruskigt fint när allt sitter på plats i karossen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
23 november 2016 · 283 Inlägg

jomen, nu börjar det skönjas hur det ska bli....
Uppdatering från lackeringen. finputsningen påbörjad, dörrar justerade. det rullar på. ser lovande. Fick en bra vy/vinkel från deras mezzanin....


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-6ea67d7f9d2df5cdbccbc3c847bae443.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
chris_gson
27 november 2016 · 283 Inlägg

mer komponent renovering. Dörrgångjärn. Dessa blev lite tidigare än vad som var tänkt. När vi nu har börjat att öppna o stänga dörrarna, ett antal gånger........ så har bussningarna snabbt glappat upp. De var väldigt spröda när jag borrade o knackade ut dem, så det kanske är en kombination av rost/smuts o slitage, som kommit fram när de börjat användas efter 51 år......
Hur som, jag hade nya sprintar o bussningar hemma så det var bara att göra. Tyvärr så hade även en ''fjäder'' till dörrstoppet gått av, såg det först när de var isär.. jaja, bara at beställa nya.
Men, de här väger nära 3kg st. o det finns 4st.... ehhhh.... hur tänkte de här när de konstruerade ? de är visserligen i komplicerad geometri, men ha gjutna grova artiklar av den här kalibern i en sportbil... urk... hade jag haft tid o ork hade jag tagit fram några nya i AL, men det får vänta. nu iväg till lackeringen...
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b839167eead6bd5a8b4bd7bcbea7667f.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-bb0a444470c4cfa76e420680be86546d.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-3a8c26513d42aee2fb6ad8c0f889df33.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2016 · 4 628 Inlägg

3kg styck!? Satan, det måste vara en av de mest hållbara komponenterna på en Corvette då... :-S
Alu ftw, men som du skrev, finns lite annat att ta först kanske ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
chris_gson
1 december 2016 · 283 Inlägg

mja... de där dörrgångjärnen får man fundera på. 12kg kan man inte lämna utan åtgärd.... men, nu är de tillbaka på bilen. dörrarna sitte rätt, o lackaren kan lägga sista handen på karossen.
Under tiden fortsätter jag jobba med att ta fram fler nya artikalr, kaross o inredning. Här är det några rostskadade grillfäste som är utsatta för regn o rusk. Så de blev ny tillverkade i Rostfritt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-f15d58c8b034b2134c018739048d3378.jpg
.
Men sen... De här vart det mest äckliga jag sett på den här bilen... o det är säkerhetsartiklar....
Säkerhetsbältesinfästningen. Sitter under bilen. Vet inte vad de hade för ytbehandling på de här. men de är totalt uppfrätta. rena kaffeburks materialet... usch......
Så nya rostfria fick det bli. klart bättre...... o hållfastheten i materialet bör vara 3-4ggr högre.
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-368dd7999886dacd6314b84a9d9b9fb6.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-0014da1253ba7199df99dd7cc3099053.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
Cuefa Ain't no place like home...
5 december 2016 · 4 628 Inlägg

OJ?!

Tittade på bilden innan jag läste texten, trodde det var möglig ljudisolering typ... Otrevligt värre :S
Rostfritt blir nog en finfin ersättare smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chris_gson
10 december 2016 · 283 Inlägg

fortsätter med att renovera div. komponenter. Nu blev det så mycket att jag fick bygga ett nytt pallställ.....
redan välfyllt med div. delar.
Men det är lika många kvar att göra iordning.... puh... mur många delar består en bil av egentligen ?
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b5fcf03dc5ca85a98ba5c43c0888b68b.jpg
.
En annan ruggig artikel var den här. Stolsinfästning som även den sitter under bilen. Helt bortom renovering. Det blev en ny i rostfritt stål. 2mm var dock inte möjligt att bocka utan riktiga pressverktyg. Jag fick svetsa ihop 2 bockade delar. Därav svetsen.... Den måste sen förankras i ramen. annars hålls den enbart på plats i 50 år gammal glasfiber......
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-8599a7d79927a7fa2ef5a3f2c55075ca.jpg

Chevrolet corvette "Coupe" (1968)
LoffeKarlsson
13 december 2016 · 3 Inlägg

chris_gson skrev:
parallelt med jobbet på det nya chassiet, så pågår det aktiviteter med org.chassit och karossen. den har blivit ivägskickad till en kille som skall göra riktjobb och karosslagning. nu har karossen blivit separerad från org. ramen. samt blästrad. då framkommer det tydligt vad som är dåligt och  bra.
BRA :då bilen gått i trafik ett fåtal år så är ramen i bra skick, då dessa annars är i dåligt skick. finns rosthål på ett fåtal ställen så det var bra... därmed slut  på det.
DÅLIGT :
Vid krocken så tog det hårt vid hö karossfäste, och främre delen av ramen har kroknat, både hö och vä. sida. Så efter en del diskuterande kom vi fram till att höger längsgående rampipa skall bytas. resterande kan riktas och dras tillbaka.OK, ut igen  och leta efter en ram som kan användas. ja hur många såna finns i sveriget ?
Med mycke flax å hittade jag en i kompiskretsen. tack svempa !
så nu har jag ytterligare en ram del... till blästringen och sen svetsning. sen skall de tta fart !


http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-606ebf5b8cb4c9f95ec9c09470ebadd4.jpg
nygammal framdel...

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-eb7d1a1c7b95b223005a72cd274f78b0.jpg
gamla krockskadade ramen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-472bfaaff8e0f9221909f13be6fe4e06.jpg
krockskada vid hör karossfäste.

Hej. En liten fråga du har inte kvar den gamla ramdelen som du kasserade .
Mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang