Hur får man tag i komponent delar till Autocom?!

Jonaslatt
6 september 2013 · 324 Inlägg

Min autocom (felkodsläsare) har tyvärr gått sönder.
Jag kollade kretskortet och såg att det har brunnit i någon komponent.

Tyvärr vet jag inte vad komponent heter eller vad det e för något så jag kan leta efter en ny del.

Tips var man kan hitta dessa eller få reda på vad den delen heter?

BILD:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68 … ;size=full

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
yttrium
6 september 2013 · 69 Inlägg

Då den ser ut att ha en beteckning som börjar på "L" så är det fråga om nån form av induktans.
Värdet på den kan nog bli knepigt att luska ut om den är grillad.

Du får nog också räkna med att det kan vara nån annan komponent som är själva grundproblemet, och som sedan sekundärt orsakat att just denna lilla komponent brunnit.
Byter du då enbart ut den brända komponenten så kommer den nya att gå samma väg.

Hur gick det till när den pajjade?

Jonaslatt
6 september 2013 · 324 Inlägg

yttrium skrev:
Då den ser ut att ha en beteckning som börjar på "L" så är det fråga om nån form av induktans.

Värdena kan nog bli knepigt att luska ut om den är grillad.

Du får nog också räkna med att det kan vara nån annan komponent som är själva grundproblemet, och som sedan sekundärt orsakat att just denna lilla komponent brunnit.
Byter du då enbart ut den brända komponenten så kommer den nya att gå samma väg.

Hur gick det till när den pajjade?

Jag köpte den för ca 1 månad sedan ny ifrån Kina.
Men jag fick aldrig någon kontakt med enheten. Efter säkert 100 försök så gav jag upp och skruvade isär den.
Och såg direkt var felet verkar ligga.

Och i Kina verkar de inte ha någon garanti  :-)

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
yttrium
6 september 2013 · 69 Inlägg

Nä, kineserna är inte direkt världsledande på garantier.

Om du har tur, och den där induktansen bara är till för att filtrera bort störningar, och att den är den enda komponenten som är trasig så kan du testa att helt enkelt löda bort den och ersätta den med en liten bit kopplingstråd istället. Eller en liten pärla med lödtenn som förbinder dess två anslutningar.
Kan iallafall vara värt ett försök ifall du beslutar att slänga felkodsläsaren.

volyota
6 september 2013 · 241 Inlägg

har du provat att maila dom säljaren eller tillverkaren

Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

volyota skrev:
har du provat att maila dom säljaren eller tillverkaren

Jag har mejlat både de jag köpte den av plus några till som säljer dessa men inga har reservdelar .
Och höra av sig till svenska autocom  kanske blir jobbigt då det är en kopia.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

yttrium skrev:
Nä, kineserna är inte direkt världsledande på garantier.

Om du har tur, och den där induktansen bara är till för att filtrera bort störningar, och att den är den enda komponenten som är trasig så kan du testa att helt enkelt löda bort den och ersätta den med en liten bit kopplingstråd istället. Eller en liten pärla med lödtenn som förbinder dess två anslutningar.
Kan iallafall vara värt ett försök ifall du beslutar att slänga felkodsläsaren.

Har får detta tips av en annan också. Så det lutar åt att prova detta.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

Kanske funkar denna bild? annars får jag ta en bättre i morgon med systemkameran.
http://www.ladda-upp.se/bilder/gjtbhguyfhcoay/

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2013 · 13 734 Inlägg

skulle du bli hjälp av en hel komponent? jag har en da150e liggande brevid mig kan säkert ta isär den och ta kort.

ofta det är problem med dessa framframför allt om du har en nyare modellen  jag valde den gamla istället denna fungerade utan anmärkning och kostade mig under 600kr inkl dhl frakt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

Growe skrev:
skulle du bli hjälp av en hel komponent? jag har en da150e liggande brevid mig kan säkert ta isär den och ta kort.

ofta det är problem med dessa framframför allt om du har en nyare modellen  jag valde den gamla istället denna fungerade utan anmärkning och kostade mig under 600kr inkl dhl frakt

Hej och tack för att du erbjuder dig att hjälpa till.
Jag har denna modellen. http://www.google.se/imgres?um=1&hl … 2,s:0,i:85

samma som dig?

Jag vet inte om det hjälper mig med ett kort. behöver veta vad det är fel "sak" och är osäker om man kan se det med ögonen .
yttrium här kan säkert tala om för mig om det hjälper mig något.Han verkar veta vad han pratar om och kan säkert tala om. Om du kan hjälpa mig.. vi får vänta på svar ifrån honom smile
tack så länge.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2013 · 13 734 Inlägg

det ser iaf likadan ut så det borde vara samma komponenter men man vet aldrig med kineserna

bara hojta till så kan jag ta kort

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2013 · 13 734 Inlägg

tog faktist isär den och kollade och det är samma.. motståndet som gått sönder är iaf ett ptc motstånd. men hur man vet vad det är för något verkar knepigt.

tycker att lödningen till usb kontakten ser väl stor ut mot min förövrigt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

Growe skrev:
tog faktist isär den och kollade och det är samma.. motståndet som gått sönder är iaf ett ptc motstånd. men hur man vet vad det är för något verkar knepigt.

tycker att lödningen till usb kontakten ser väl stor ut mot min förövrigt

Tack smile
Får hoppas att yttrium svarar här idag och kan komma med fler tips. Han verkar ha lite koll. Att det va ett Ptc motstånd va ju mer än vad jag visste innan smile

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
yttrium
7 september 2013 · 69 Inlägg

Kretsen som sitter bredvid USB-kontakten, heter den FT232 nånting? Det ser ut som det skulle kunna vara en sån nämligen.
I så fall är det en USB till seriell omvandlare, och den ska ha en lite ferritkärna mellan sej och USB-uttaget för att filtrera bort störningar.
Det kan eventuellt vara så att dom lagt till ett PTC-motstånd också, som lite extra skydd.

Ferritkärnan är inte absolut nödvändig för att det hela ska fungera, och du borde kunna testa bygla över den och se om felkodsläsaren hoppar igång.
Men sannolikt så har du nåt mer på kretskortet som också är paj och är själva grundorsaken till problemet och då kommer det inte funka med en överbygling.

Billig kineselektronik kan i många fall vara extremt slarvigt tillverkat, så kolla så det inte ligger nån liten pärla med lödtenn eller böjt komponentben och kortsluter nåt. Eller nånting annat liknande.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2013 · 13 734 Inlägg

har kollat på min och jag ser ingen som helst form av märkning på den. utan det ser ut som ett ptc motstånd.

det jag reagerade på är lödningen brevid usb kontakten som ser väldigt stor ut mot min funderar om den ligger i mot något pga sin storlek.

såg i min att det var rejält slarviga lödningar i den

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jonaslatt
7 september 2013 · 324 Inlägg

yttrium skrev:
Kretsen som sitter bredvid USB-kontakten, heter?  den FT232 nånting? Det ser ut som det skulle kunna vara en sån nämligen.
I så fall är det en USB till seriell omvandlare, och den ska ha en lite ferritkärna mellan sej och USB-uttaget för att filtrera bort störningar.
Det kan eventuellt vara så att dom lagt till ett PTC-motstånd också, som lite extra skydd.

Ferritkärnan är inte absolut nödvändig för att det hela ska fungera, och du borde kunna testa bygla över den och se om felkodsläsaren hoppar igång.
Men sannolikt så har du nåt mer på kretskortet som också är paj och är själva grundorsaken till problemet och då kommer det inte funka med en överbygling.

Billig kineselektronik kan i många fall vara extremt slarvigt tillverkat, så kolla så det inte ligger nån liten pärla med lödtenn eller böjt komponentben och kortsluter nåt. Eller nånting annat liknande.

Du vill inte få ett paket hem i brevlådan och kolla igenom den?
Och få en peng  :-)

Senast redigerat av psycho (7 september 2013)

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
yttrium
8 september 2013 · 69 Inlägg

Om du vill kosta på den porto tur och retur så visst kan jag ta en snabbkoll på den.
Men jag kan inte lova att det går att få gång på den.

Den går väl att ansluta till dator via USB-kabel, eller via Bluetooth?
Har du testat båda?
Eller är den helt stendöd?

Growe: kan du lägga upp en bild på kortet i din felkodsläsare. Skulle vara intressant att se.

Jonaslatt
8 september 2013 · 324 Inlägg

Vad jag har läst på nätet så brukar inte bluetooth funka på kopiorna.  Vilket inte min verkar göra.
När jag kopplar i usb i datorn.  Så blinkar en diod till på läsaren.  Sen kommer det upp på datorn att enheten inte känns igen och går inte använda.

Sen lånade jag en äkta.  När jag koppla i den i usb så läs dioden hela tiden och då sökte datorn och det kom upp enheten är installerad och klar att användas.

Vi hoppas han slänger upp bilden du sökte vill du ha en helhets bild på min också? 
Igår skulle jag kolla på 'saken'  som hade brunnit då lossnade den ifrån kretskortet.  Stod inget på den iallafall.

Självklart står jag för frakten.  Det är det minsta jag kan göra

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2013 · 13 734 Inlägg

försöker fixa det ska försöka hitta en kamera som kan ta bilder min Se xperia ray är rätt trött = /

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang