Audi coupe 2,3 89. generatorn verkar inte ladda.

equinoxe
7 september 2013 · 158 Inlägg

hej alla. igår på väg hem så hickade bilen till en gång och jag kollade på instrumentpanelen och såg att tempmätaren nästan var nere i botten, då såg jag också att ladd mätaren bara stod på 10 volt och efter några km till så dog bilen helt. jag har bytt generator för inte så länge sen mot en begagnad och jag har inte kollat kolen i den. tidigare när jag har startat bilen så har generatorn laddat 12,97 volt på tomgång och över 14 när jag varvar upp den. kan det vara generatorn som har gett sig?? som tur var så var jag bara 3 mil hemifrån och klockan var 2 på natten och nästan i ödemarkerna.

SibbSon Mr. AUDI !
7 september 2013 · 642 Inlägg

AJJ tink it was the Kööööl! lol

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Drönirettab
8 september 2013 · 21 761 Inlägg

equinoxe skrev:
hej alla. igår på väg hem så hickade bilen till en gång och jag kollade på instrumentpanelen och såg att tempmätaren nästan var nere i botten, då såg jag också att ladd mätaren bara stod på 10 volt och efter några km till så dog bilen helt. jag har bytt generator för inte så länge sen mot en begagnad och jag har inte kollat kolen i den. tidigare när jag har startat bilen så har generatorn laddat 12,97 volt på tomgång och över 14 när jag varvar upp den. kan det vara generatorn som har gett sig?? som tur var så var jag bara 3 mil hemifrån och klockan var 2 på natten och nästan i ödemarkerna.

Är nog bäst att kika hur kolen ser ut, passa även på att kolla alla kablar vid generatorn så att de är fräscha och har bra kontakt. Om inte laddningslampan lyste fastän generatorn inte laddade så tyder det bla på dåliga kol eller att kolen har dålig kontakt. 

Ladda upp batteriet fullt innan eller medan du felsöker, när spänningen blir så låg att motorn stannar så har batteriet blivit mycket urladdat och bör laddas upp så snart som möjligt för att undvika sulfatering inuti cellerna. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang