BMW 1600 touring återupplivad efter 24 år i en trädgård....

Ajdå. Den var liiite mer rostig än jag såg när jag köpte den.
  • 92 Följare
  • 97 696 Visningar
  • Projektet avslutat 14 augusti 2015
Inventor
12 september 2013 · 395 Inlägg

Ja som titeln säger: En förhoppningsvis läsvärd story om en bil som nog egentligen hade väntat sig den eviga vilan i en trädgård i Svängsta.

Ni som hoppas se en pedantisk renovering där inga kostnader sparas för att det ska bli perfekt-läs en annan tråd.
Jag har inga intentioner att göra den här bilen till ett livsverk. Den är så fruktansvärt rostig att det är nästintill omöjligt att få den mint igen. Men det öppnar för nya möjligheter....

Jag har haft några 02:or tidigare och alltid fått dem på fötter på ett eller annat sätt. Men aldrig siktat på strikt original. Mina utgångsobjekt har varit så dåliga att jag ser det som att det är bättre att rädda en bil från skroten och ha lite roligt med den än att döma ut den för att den är för svår att få original.

Så sammanfattningsvis: målet är att få en bil som man inte ser så ofta längre i trafik igen, att den är i ett presentabelt skick, och dona lite med motorn så den blir lite argare....

Sen kan målet ändras med tiden....man kan få igenom de här med turbo i besiktningen....!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Saab_ludde
12 september 2013 · 255 Inlägg

Detta kommer att bli väldigt intressant måste jag säga.. denna tråden kommer jag följa
lycka till med ditt projekt

tommyhjortasen
12 september 2013 · 1 049 Inlägg

Slälv ägare av en touring, klart man följer!

Inventor
12 september 2013 · 395 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a7b9c93a7e15f8d48063e229b2b7f531.jpg

Bakvagnsinfästning före....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-39cf2f503a48899dc3c9d1751b119661.jpg

....och efter. Måste lära mig ta bättre bilder. Eller svetsa bättre så jag inte behöver göra dem suddiga....


Och parallellt med svetsningen köper jag på mig lite delar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-43765b8e8660f3eca04b8b6135593b51.jpg

Servicesats förgasare. Weber DGAV med dubbla accpumpar. Bör räcka till lite försiktig effektökning med 284gr-kammen.
Köpt på mig lite grovt uppskattade munstycken och emulsionsrör.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
13 september 2013 · 395 Inlägg

Lite prylar har man samlat på sig.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-3e99c785671dabc81524188d9111326f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-96299d8e1a9ecbe8773a28b46bdfc79c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-290974d2bb60d34da04a3b51fba2bdc0.jpg

Någon som har en sån här stol att sälja? Jag har andra stolar men original passar bäst om man inte ska åka bana.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b51588a59f0481a9a3c3c1a6c2fda392.jpg

Senast redigerat av Inventor (13 september 2013)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
tommyhjortasen
15 september 2013 · 1 049 Inlägg

Riktigt avundsjuk på din reservdelssamling.

Inventor
16 september 2013 · 395 Inlägg

Tja.....är det något du behöver så kan vi kanske göra affär? Behöver finansiera pågående bygget ju....
Om du har prylar kan vi byta lite.

Jag saknar tex bakre krängningshämmaren.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Inventor
16 september 2013 · 395 Inlägg

Jaha, i helgen hann man inte så mycket som man ville men något blev det iaf.

Tröskeln delvis bortskuren. Jag vet att man helst ska byta hela tröskeln men den som renoverade för 20 år sen har förstört alla plåtar genom att skära sönder dem och jag köper inte nya då resten av tröskellådan är rätt ok. Man måste lägga nivån nånstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-172990d8978ce00111eb1787fcdb34a6.jpg

Även innertröskeln tas delvis bort då här finns en gammal krockskada där man inte bytt de inre delarna. Plåten är däremot riktad på ett godtagbart sätt så det får vara. Dock har man antagligen använt enkomponent sprutspackel och lackat på. Ajabaja...ställer du bilen lite fuktigt sen i några (24) år så blir det bubblor i lacken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-37e6a3979725680c35b00218ca87bb1a.jpg

Gamla inre förstärkningen till infästningen kan behållas
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f2b2a92ae2018f83871b99893d472226.jpg

Slipat och svetsprimat och ny insida tröskel påbörjad. Kapar sen när jag ser var skärmkanten hamnar
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-179ca2c7f962429214e2cdbed3c5487f.jpg

Ny inre tröskel påbörjad. Den syns inte sen så det är hållbarhet som prioriteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-781887c508d3443e768a1e9082b206aa.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
tommyhjortasen
16 september 2013 · 1 049 Inlägg

Kommer att bli bra!

Behöver kanske endast nya dämpare till bakluckan om jag inte hittar alternativ från nyare bil. Passar andra gasdämpare?

Inventor
17 september 2013 · 395 Inlägg

Rimligen borde det finnas något som passar. Har du kollat Walloth und Nesch?

http://www.wallothnesch.com/gasdruckfed … 26-04.html

Lite dyra kanske, men mät den du har och kolla anslutningarna. Sen ber du snällt på närmasta Biltema eller annan biltillbehörsbutik att få snoka lite i deras lager med gasdämpare. Hittar du någon så rapportera det här så ska jag vidarebefordra det till BMW-klubben för referens.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Inventor
18 september 2013 · 395 Inlägg

Det har sitt pris att renovera gamla bilar. Var precis innen och tog bort en grad ur ögat. Mitt i pupillen satt den. Inte så jävla kul.....

Använd skyddsglasögon govänner. Och kolla att de sluter tätt kring näsroten, för det var där den graden smet in.....

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
tommyhjortasen
18 september 2013 · 1 049 Inlägg

Där hade du tur i oturen. En av mina bröder stod och fäste reglar på en betongvägg, en grad gick ur stålspiken in i hans öga, han har 20% syn på det ögat. Skyddsglasögon är viktigt.

Ska kolla på Biltema angående gasdämpare. Tillbaka till dit projekt; vill ha fler bilder smile

Inventor
19 september 2013 · 395 Inlägg

Har inte blivit mycket gjort pga det förbannade ögat.

Men kanske skulle man göra som de här har gjort....

http://www.racerevo.com/2010/03/24/gall … 30-hybrid/

eller

http://www.terrysaytherauto.com/Racing/ … Intro.html

Den första hade varit kul att prova. Eller den andra. Eller båda.

Edit 140107: ingen av länkarna ovan funkar tyvärr längre.
Den första var en 02 med e30 chassie och den andra en 02 med e36 chassie....

Senast redigerat av Inventor (7 januari 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
tommyhjortasen
19 september 2013 · 1 049 Inlägg

Båda ovanstående projekt innebär förmodligen ett antal års arbete + en hel del pengar.

Klart man ändå är avundsjuk på slutresultatet.

Cortina1
20 september 2013 · 1 026 Inlägg

Måste ju följa det här!  Kör på bara.
Pren lagd

Vurtne DEVIL
20 september 2013 · 1 171 Inlägg

Coolt bygge, sällan man ser 1600 touring smile

bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Inventor
20 september 2013 · 395 Inlägg

Nej, i Sverige värderas den inte så högt som i Tyskland. Tror tom att touringen värderas lägre i Sverige än sedanen medan det i Tyskland är tvärtom. Då pratar vi bilar i originalskick eller slitet originalskick. Det har stigit lite men jag tror inte att folk i allmänhet förstår hur enkla de här bilarna är att meka med och hur bra reservdelstillgången är. Och billigt!

Lite har priserna på gamla originaldelar stigit sen jag köpte den första -94, men man renoverar en 02 till bra skick för en bråkdel av vad tex en Amazon kostar att renovera. Och det går att få riktigt bra fart på dem. Väger lite.

Sen finns ju fenomenet Ebay med allt vad det innebär. I Tyskland hittar man mycket men det är ändå inget mot USA där man nytillverkar stötfångare etc. Racedelar tillverkar man överallt, även i Sverige (tex 02-depån). Hittade ev AC-sats igår på Ebay till 02. Nytillverkad!

Men med tanke på att denna bilen haft ett hemskt utgångsskick behöver jag inte hålla mig till original helt och hållet. Jag räddar ändå en bil som varit utdömd. Vill jag ha VR6 stolar så har jag det. Det känns bra.
Så hittar ni en 02 i bra skick, rädda den och se värdet öka. Hittar ni en i halvbra skick, gör något kul med den!

Det kommer en tid när amerikanska bilar, som har haft en riktigt snabb prisutveckling, kommer att gå ner i pris helt enkelt för att alla de som idag är i 60-årsåldern som sen ungdomen längtat efter en Mustang, och idag har råd att köpa en, blir för gamla eller avlider. I min generation finns visst folk som gillar amerikanare men jag minns 140, VW 1600, första Honda Civic från när jag var liten. Jag har aldrig haft en personlig längtan efter en amerikanare.
Vi ska se vad en 140 kostar om 20 år......Då kommer 02:an, opel Ascona A (min förstabil!) och andra bilar som idag är billiga att vara värda mer än man kan tänka sig idag. De står och rostar bort idag. Hur många Civic -79 finns kvar?

Den här bilen är speciell på ett sätt till: jag var och fick en ny njure för några år sen och köpte bilen strax innan operationen. Det var min plan för framtiden. Klarar jag en njurtransplantation och att renovera den här bilen klarar jag fan vad som helst.....yihaaaa!

Köp en 02 innan det är för sent! Du kommer alltid att älska 02:or efter det. jag lovar. Härliga bilar.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Cortina1
20 september 2013 · 1 026 Inlägg

Skönt inlägg. Tror inte vi förstår alla gånger
Värdet i att rädda / bevara gamla Oplar Ford BMW osv

Går knappt att jämföra med jänkare för
Hur mycket jänke bil får du för låt säga 50'

Nä, inte nåt vidare.Men europeiskt tex för samma
Slant ser betydligt bättre ut

L.D. Peter Överpedantisk?
20 september 2013 · 411 Inlägg

Tack för ett trevligt samtal idag, alltid roligt att prata med likasinnade BMW entusiaster smile
Kommer med glädje följa tråden, nu räddar vi 02or smile

BMW 1602 "Inka Expressen" (1973)
Inventor
20 september 2013 · 395 Inlägg

Tackar och ja, de är värda att rädda!
Fick du mms:et? Hade du beställt listen till huven? Hade en i källaren....och ett emblem men i dåligt skick.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang