BMW 1600 touring återupplivad efter 24 år i en trädgård....

Ajdå. Den var liiite mer rostig än jag såg när jag köpte den.
  • 92 Följare
  • 97 922 Visningar
  • Projektet avslutat 14 augusti 2015
Wolf_89 Wolf_89
30 april 2015 · 446 Inlägg

På min vita 1602a så har dom använt typ sån här. http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far … al-316440/

Inte så jätte elastiska, men funkar.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
4 maj 2015 · 395 Inlägg

Fixade hållare till lysenas täckkåpor. Elastiska skosnören! Och sparade de små clipsen i änden bara för att de är original.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-8f22e59cf585cbc5112049ca87a8c238.jpg

Mycket jobb med 1600:an i helgen. Man börjar se ljuset i slutet av tunneln. Men det är också nu som varje sak som hänger upp sig får stor betydelse, och kan stoppa hela projektets färdigställande i tid för BOS.

Monterat det sista i motorrummet och startat upp! Upplevde den som mer svårstartad, men den var lite bråkig även när motorn var i den andra bilen.
Lite konstigt, det sitter en renoverad Weber 34 ICH på, och det är en ren ersättningsförgasare till denna motorn. Plockade isär den igen och kollade munstyckena och blåste rent. Ändrade flottörnivån lite, ingen skillnad. Kollade så det sitter rätt munstycken och emulsionsrör i, och det gör det.
Konstigt. Man fick justera ut blandningsskruven 4 varv och det är fel. Det ska vara max 2,5 varv.
Kollade de nya stiften, alldeles sotiga efter bara en stund. För fet blandning.
Kollade komp. 12 på alla, klockrent.
Men jag satte ju även en ny blandningsskruv på förgasaren......tog ut och kollade, såg fin ut. Jämförde med den gamla. Vad i .......? En helt annan vinkel på spetsen! Fel skruv. Sen hann jag inte prova mycket men bilen gick fint och jag är ganska säker på att det var felet.

Även monterat grill.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-89b255edf29690154db5021de6fa36a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-62e2f8df4ea2780116b022bebfc2ae3d.jpg

Fixat med kofångare och baklysen. Fick göra en nödlösning tillsvidare med baklysena som var väldigt dåliga i kromet.
Blir lackade i silver tills jag hittar andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-4c2f293e81461e13311fb8543e82c8d1.jpg

Fixat extraljushållaren. Kul tillbehör!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-ef7fe27710c365b397b4f126fc656e58.jpg

Blir kromade hella 186 och gula positionsljus med kromad baksida på den.

Kofångarna ska fixas till med lite invändig blästring och lackering, förhoppningsvis ikväll. Sen montering på bilen.
Bytt mittkonsol till en bättre. Dragit lite kablar i kupén. Rostskyddat i hålrum och skarvar.

Mycket gjort, men mycket kvar........

Senast redigerat av Inventor (4 maj 2015)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Wolf_89 Wolf_89
4 maj 2015 · 446 Inlägg

Finns ju krom på burk. Blir kanske inte lika bra som när man lämnar iväg delarna för kromning.

Men bilen blir riktigt snygg. Köpt extraljus fästet el byggt sj?

Vet inte om jag har frågat. Men gör det igen annars smile Du har inga svarta dörrsidor i bra skick som du inte har någon användning av och vill sälja? Letar delar till den vita jag har. Och saknar dörrsidor fram. Har svarta bak. Men inget fram sad

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
4 maj 2015 · 395 Inlägg

Nej inga svarta dörrsidor.
Kan vara svårt att hitta. Mina är också dåliga så de får renoveras så bra det går.

Krom på burk håller inte utomhus. Kroma om går nog inte. Hoppas hitta ett par finare lysen.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
Wolf_89 Wolf_89
4 maj 2015 · 446 Inlägg

Okej. Dörrsidor är inte dom lättaste att titta. Iaf inte svarta. Men har hittat nya. Dock så kostar dom nästan lika mkt som jag gav för bilen hmm

Det kommer ut lite delar då och då. Så du hittar nog några bättre baklyktor.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
6 maj 2015 · 395 Inlägg

Dörrsidorna är inte så särskilt fina minst sagt. Men jag har inga andra svarta som jag kan använda. Dessutom har man gjort hål i dem och monterat finfina högtalare nån gång på 80-talet.....
Alltså ska de renoveras!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-4bed065f5f22eb7f7aa029d1fb85c55b.jpg

Jag har sen min allra första 02 skrotades sparat på dörrsidorna från den. De har dock förvarats lite vårdslöst så de är hemskt smutsiga, och smutsen går inte bort. Däremot kanske stommarna är användbara. De är av pressad papp och stommarna på de svarta sidorna är kass i hörnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-05a420a4c36f15b8f62672b779ae8c9b.jpg

Bara att skala bort klädseln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-c797372184ec94d4de139f2d26b95def.jpg

Lite bättre baksida här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-5d3318317d11863f69bcf38ab108b8d5.jpg

Har de här laserutskurna täckplåtarna som ska gömma hålen efter högtalarna och hålla de nya högtalarna som ska dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-a385d93a1b48af72d82a9e31e270f738.jpg

Här har klädseln bytts och limmats och ligger i press. Bilder kommer på resultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-c6ad205feee44004676c841ee8c52907.jpg

Sen ska även kromlisterna fixas med kromvinylfolie.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Inventor
11 maj 2015 · 395 Inlägg

Det går väldigt trögt nu. Trodde ju jag hittat felet men.....
Motorn har varit svårstartad när den satt i andra bilen, och det har blivit sämre nu.
Går som en tröska på tomgång, sotar stiften och är nästan omöjlig att starta när den stått en stund.
Har bytt förgasare, fördelare, lock, rotor, bensinpump, komptestat (14 på alla), vet inte vad som är fel.
Ska byta till min renoverade 32/36:a och se om det blir bättre. Annars blir det till att riva av toppen och kolla vad som är fel.
Så bos blir med annan bil troligen. Har lagt så mycket tid på motorn att inget annat blivit gjort.
En del kvar på inredningen.
Känns trist nu.

Senast redigerat av Inventor (21 maj 2015)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
Mickem02
11 maj 2015 · 152 Inlägg

Låter ju som den surar ner sig och att förgasaren flödar. Är nålventilen bytt till flottören? Antar att alla tänddelar är bytta? Vad har du för tändkablar? Är bara kablar med kopparkärna och 1kohm resistans som funkar med dessa motorer. Vissa är mer känsliga än andra...
Trist att det djävlas!

Hoppas det löser sig

//Micke

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Cortina1
11 maj 2015 · 1 026 Inlägg

Kämpa på ! Det löser sej. Micke m02 har bra tips där

Inventor
11 maj 2015 · 395 Inlägg

Det har faktiskt löst sig fast egentligen inte!
Den förgasare som satt på, en weber 34 ich, som är en direkt ersättning till original, är på något sätt felaktig.
Men varken jag eller en bilmek med mångårig erfarenhet kan säga vad som är fel med den...
Allt är bytt och kollat. Har bytt tillbaka till gamla nålventilen också men ingen förbättring. Flottören är justerad och ventilen tät. Men om jag startar en stund och sen tar bort förgasaren så är det en pöl bensin i insuget.
Det sista som vi hittade var att det nya accmembranet var sladdrigt och mjukt och lite naggat i ett skruvhål.
Kanske kan det ha varit boven? Har inget nytt membran så det blev en originalförgasare från en tvålitersmotor. Fel bestyckad men går fint. Fick köra en bra stund på tomgång och varva ibland för att bränna ur cylindrarna från sot.
Nya stift sitter på och kopparkablar ska dit imorgon. Låg ett par omgångar i källaren!
Sen kan man dona med inredningen lite.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 523 (1997)
Mickem02
12 maj 2015 · 152 Inlägg

Låter bra att det ordnar upp sig! Du får köra med 2-liters förgasaren så länge då.

BMW 2002 "Alpina Tribute" (1973)
Inventor
18 maj 2015 · 395 Inlägg

Långhelg med 02-tema!
Nu är det nära. Men det sista småplocket tar mycket tid. Lister, inredning etc.
Hela inredningen är på plats, huven, alla lister utom framskärmarnas nedre lister som ska dit ikväll.
Vänster främre stötdämpare konstaterades vara kass så den byttes. Det blir till att sno fjäderbenen från den grå. Där sitter även ventilerade bromsar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f60d646a509630dccad770a65f42078f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-128f555cee5e914bb75fb22216b68c87.jpg

Högtalare ska dit, men de tar i fönstermekanismen så distanser måste tillverkas. MDF som kläs med krom runt kanten kanske? Och sen den svarta plåten ytterst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-cb313a50eb549e2d9dab2bf8c83f7914.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-22ba6514679cbddc14be0aa2a3ec3725.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Wolf_89 Wolf_89
18 maj 2015 · 446 Inlägg

Ser ut som att det har gått bättre för dej än för mej med skruvandet under långhelgen. Drog sj av bromsledning och luftnippel. Och då har jag inte börjat fram än hmm

Du råkar inte ha extra lister som sitter längst ner på dörr och skärm att sälja? Har inte bestämt mej om jag ska lägga igen dom hålen el om jag ska ha lister. Men saknar 2 på senaste 02an.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Wolf_89 Wolf_89
18 maj 2015 · 446 Inlägg

Du som värkar ha mkt delar liggandes. Har du el känner någon som har El delen till tändningslåset liggandes och vill sälja?. Är trasigt på min gula 02a. Kan fixa bild om det underlättar smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
18 maj 2015 · 395 Inlägg

Har inga bra lister. De som sitter på ska bytas när jag hittar bättre.
Tändningslås kan finnas. Ska kolla.

Satt fast stötfångare fram, monterat emblem, monterat förvaringsfack bagageutrymme, monterat sista listerna.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
Wolf_89 Wolf_89
18 maj 2015 · 446 Inlägg

Är även i behov av bromsköld höger bak? Har lyckats dragit sönder ena justeringsskruven för bromsbackarna. Och verkar inte som att det går att byta bara skruven. Utan måste bytta hela skölden el va den nu het.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
21 maj 2015 · 395 Inlägg

Jaha, nu är det bara finlir kvar...

Monterat emblem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-8eef30a1e51efe27a0e9a2d252dba500.jpg

Högtalare monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d98acc3966ad54c19e8138e54231e26e.jpg

Kontakten till draget monterad. Kul att originalet i aluminium var användbart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-6cf60ce754447dbef9578c68c7750832.jpg

Förvaringsfack original (eller tillbehör?) som sitter fast vid sidan är bra att ha. Lägg märke till den fina 70-talsorangea papperskorgen, komplett med fästen på baksidan! Får se om den hamnar i bilen. Den satt i mittkonsolen på passagerarsidan, men jag vill inte göra hål i den som sitter i nu. Den gamla var kass.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-f5b5d0cf1e4ca22c0c6ca51920e32e5b.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 523 (1997)
Wolf_89 Wolf_89
21 maj 2015 · 446 Inlägg

Kommer du att skaffa nya regplåtar?
Nylackad och allt. Sen montera gamla spruckna plåtar. Ser lite fel ut tycker iaf jag.
Hade iaf jag gjort om jag va du.

Ser iaf ut som att du snart är klar med bilen.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Inventor
21 maj 2015 · 395 Inlägg

Nope
Gamla plåtarna kommer sitta på, och även de perfekt slitna emblemen på huv och baklucka. Tidens tand gör ibland att saker blir finare.
Man ser ju inte längre på karossen vad bilen varit med om under sin livstid.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 525 "E60" (2004)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
2bias
21 maj 2015 · 24 Inlägg

Snyggt!
Håller med, behåll regplåtarna. Ser riktigt häftigt ut smile

Senast redigerat av 2bias (21 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang