Generatorproblem - laddar ej på tomgång (lincoln -54)

a_kempe
21 september 2013 · 8 Inlägg

Har en lincoln -54 med bytt generator, en bosch som troligtvis kommer från en 240 eller liknande. Den laddar inte på tomgången, men vid varv laddar den 13,8. Bytte laddregulator/kol men ingen skillnad.

Min spekulering är den att en Volvo t.ex har en tomgång på ~800 varv, där laddar den säkert fullt. Men eftersom en gammal y-block V8 har en lägre tomgång så laddar den inte förrän man gasar lite.

Då är frågan: om ja köper en ny, hur vet jag att den kommer att ladda på låga varv? Är starkare generatorer bättre på lägre varv rent generellt eller hur funkar det?

Mercedes 300E "W124" (1992)
Drönirettab
21 september 2013 · 21 761 Inlägg

Du kan försöka sätta en lite mindre remskiva på generatorn för att få högre varv. Jag tror också på din teori om låga tomgångsvarv på din bil, kommer man ner till 500-600 varv så brukar generatorn på "vanliga bilar" ofta få problem att hålla rätt spänning. smile

Vilken innerdiameter (i remspåret) är det på generatorns remskiva?

Har mätt remskivan (dubbla spår) på en originalgenerator till 240 och den är ca 40 mm i innerdiameter, ytterdiametern är 67 mm. Är din remskiva större så ska det gå att byta till åtminstone den dimensionen jag har nämnt.

Senast redigerat av Drönirettab (21 september 2013)

a_kempe
21 september 2013 · 8 Inlägg

Går det att byta remskiva på alla dom där "vanliga" generatorerna? Ska mäta remskivan å se va de e för storlek. Ha tänkt att de kanske gå å svarva ner diametern men de finns inte mycke material i dom å ta bort. Hur mycket måste man gå ner i diameter för å märka nån skillnad tro?

Mercedes 300E "W124" (1992)
Drönirettab
22 september 2013 · 21 761 Inlägg

Det borde gå att byta remskiva på alla "vanliga" generatorer, men jag törs inte garantera.

Om jag inte tänker helt galet så kan du kolla vid vilket motorvarvtal generatorn börjar ge rätt spänning och räkna ut hur många procents varvökning det är, sedan ta motsvarande procent i ökning av utväxlingsförhållandet. Till sist räknar du ut vilken spårinnerdiameter skivan ska ha för att få till den utväxlingen.

Fast jag känner mig litegrann osäker på om det är rätt tänkt, andra får ge mer info. Finns nog risk att jag krånglade till det i onödan. hmm

a_kempe
22 september 2013 · 8 Inlägg

Diametern på remskivan (största diametern dvs ytterkant på remskivan) var 72mm. Eftersom jag inte har någon varvräknare har jag svårt att räkna ut hur mycket mindre remskivan bör bli...

Men om jag köper en 100amp från en 740/940 t.ex, kommer den att ladda tidigare eller blir det samma historia, fast den ger mer ström vid belastning helt enkelt bara? Jag vet inte riktigt vad det är som bestämmer det där...

Mercedes 300E "W124" (1992)
Drönirettab
22 september 2013 · 21 761 Inlägg

Generatorer kan ha varierande varvtalsområden där laddningen "slår igång", jag vet inte vid vilket varvtal generatorerna till tex 740/940 brukar slå igång laddningen generellt. Inte säkert att den kommer att ladda tidigare bara för att den kan ge mer ström, tror tyvärr inte att det är så enkelt.

Eftersom din remskiva var 72 mm i yttermått så borde den vara aningen större än den jag har mätt upp, men skillnaden är nog inte tillräckligt stor att du skulle få bättre laddning på tomgång. smile

a_kempe
22 september 2013 · 8 Inlägg

Kan man på nåt sätt få reda på vilka som laddar tidigare, eller få reda på vad som skiljer "tidigare" generatorer mot "vanliga"?

Mercedes 300E "W124" (1992)
Drönirettab
22 september 2013 · 21 761 Inlägg

Det får andra ge svar på, har dålig koll på sånt. smile

a_kempe
23 september 2013 · 8 Inlägg

Okej, tack för dina svar iaf!

Hoppas nån annan kan svara på frågan om man på nåt sätt kan få reda på hur tidigt en generator laddar?

Mercedes 300E "W124" (1992)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 september 2013 · 835 Inlägg

Testa med en annan effekt på laddningslampan, högre watt på den kan göra att magnetiseringslindningen kommer igång tidigare.
Lossa D+ på generatorn och koppla in t.ex en 3-5 watt lampa mellan D+ och batteriets pluspol borde vara enklaste sättet att pröva.
Har lampan för hög effekt kommer den inte tändas alls, vilket gör att du mister funktionen att ha den som laddningslampa.
Har du rätt lampa sitter i idag?
Du kanske ska komplettera med ett motstånd parallellt med lampan t.o.m.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
a_kempe
24 september 2013 · 8 Inlägg

Ja det kan ju vara en idé, men en för stark lampa brukar väl göra att det krävs ett högre varv för att den ska BÖRJA ladda, eller har jag fel? Styr det även laddningen i sig?

Jag är helt nollad, bara snillet som spekulerar smile

Mercedes 300E "W124" (1992)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
24 september 2013 · 835 Inlägg

Det är strömmen genom magnetiseringslindningen som gör att generatorn börjar ladda. Med en för klen lampa så är inte strömmen tillräcklig för att laddningen ska starta.
Har du dessutom problem med spänningsfall i kretsen för laddlampan så att strömmen begränsas så kan även det bidra till att det är trögt att komma igång för laddet.

I en del fall så räcker det med kvarvarande remanens i magnetiseringslindningen för att den ska börja ladda men det är ju inte problemet nu så det behöver vi inte gå in på.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang