Strul med tankmätaren, Audi A4 B5 1.8T - 01

Ahonen
25 september 2013 · 347 Inlägg

Fordonet det handlar om är min Audi A4 B5 1.8T - 01

Har ett litet problem med tankmätaren i bilen. Den visar ungefär 1/4 fel hela tiden. Även när bilen är avstängd(Kolla bild).

Trodde först det va givaren i tanken som va felet då detta tydligen är vanligt, men det va innan jag uppmärksamma att den visade fel även med avstängd bil. Men den är iallafall omlödd och fungerar som den ska.

Mätarn går alltså inte ner i botten som den ska. Det jag undrar är om det är fel på själva mätaren, och om den går att justera på något sätt kanske? Eller om den är trasig.



https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121711/121711-813ab130d3f17adee94e1bf47ba63d19.jpg

it_mutt Avstängd
25 september 2013 · 10 388 Inlägg

Sitter antagligen ett Jaegerinstrument i din kärra. Kända för att strula med just tank och temp.

Billigast (dock inte 110% säker lösning, men, antagligen); byta nålmotor själv. Plocka den från ebay

Inte billigast, men det får liv i ditt instrument; skicka iväg instrumentet på lagning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ahonen
25 september 2013 · 347 Inlägg

Har problem med tempmätaren med, visar oftast 75 grader, ibland 90 och ibland 120 utan att bilen kokar eller så.
Vet inte om det är temp givaren eller även den Mätarn som strular med.

Sen en annan sak angående tankmätaren, den säger till att bensinen börjar ta slut när det är lite kvar i tanken,  piper ococh visar bränsle symbolen, går den att lita på även om mätaren visar fel?

it_mutt Avstängd
25 september 2013 · 10 388 Inlägg

zagzer skrev:
Har problem med tempmätaren med, visar oftast 75 grader, ibland 90 och ibland 120 utan att bilen kokar eller så.
Vet inte om det är temp givaren eller även den Mätarn som strular med.

Sen en annan sak angående tankmätaren, den säger till att bensinen börjar ta slut när det är lite kvar i tanken,  piper ococh visar bränsle symbolen, går den att lita på även om mätaren visar fel?

Vågar ju inte säga garanterat för din kärra. Men, min A6:a lider av samma problem (tankmätaren visar för mycket, tempmätaren visar alltid +25c ungefär) och i mitt fall går det ypperligt att lita på "dags att tanka"-lampan.

Du kan ju iofs göra som så att du kör till den tänds, sen sticker o tankar, fyller tanken och kollar hur mycket du fick i i förhållande till vad tanken rymmer.


Har plockat mina motorer från Tyskland redan, ska bara bli färdig att montera och kalibrera

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang