Lika stabil spänning i bilen som hemma med 12V AC/DC-adapter?

Ajtomat
30 september 2013 · 56 Inlägg

Går det att få en mer stabil spänning i bilens cigg.uttag, som hemma med 12V AC/DC-adapter?
Är det möjligt?

Anledningen att jag frågar är en bilkamera som inte funkar fullt ut i bil, men hemma funkar allt när den ansluts till AC/DC-adapter. (kameran är provad i flera bilar med normal spänning, så felet ligger i kameran).
Tanken är att om kameran inte kan åtgärdas kanske man istället kan få spänningen i cigg.uttaget mer stabil? (Hm, börjar kännas som man är ute o cyklar nu :)

Senast redigerat av Ajtomat (30 september 2013)

yttrium
1 oktober 2013 · 69 Inlägg

Bilens cigguttag ger väl oftast lite högre spänning än 12V.
Om det bara är det som är problemet så kan du alltid testa en liten fullösning genom att koppla ett par-tre dioder i serie med 12V matningen till kameran.
Det kommer ta ner spänningen ett par volt. Kanske räcker det med den åtgärden.

Funkar inte det så finns det flera olika lösningar med spänningsregulatorer av olika sort.

Hur mycket ström behöver kameran ha?
Är det nån skillnad i funktion på kameran när motorn är avstängd/igång?

myran Foto/Bilnörd
1 oktober 2013 · 1 541 Inlägg

Vad för kamera? Vet flera som haft problem med kamror med hårdisk i bilar då dom stänger av på grund av förmycket vibrationer.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Ajtomat
1 oktober 2013 · 56 Inlägg

myran skrev:
Vad för kamera? Vet flera som haft problem med kamror med hårdisk i bilar då dom stänger av på grund av förmycket vibrationer.

Kamera ETK-B2400, från EtherTek. Det är wifi-delen som inte funkar i bilen, varken med motorn igång eller avstängd.

Expoze
1 oktober 2013 · 2 024 Inlägg

Det är inte så att det är dålig kontakt i cigguttaget? Känns som att något som är gjort för bruk i bilen ska tåla bilens spänning. Däremot har jag ett antal gånger stött på apparater som vill glappa i kontakten i bilen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
aroncbds
1 oktober 2013 · 8 Inlägg

Annars är det inte särskilt svårt att bygga en liten spänningsregulatorkrets med exempelvis en UA7812. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 812-p90064

Mercedes 240D 3.0 "Trenollan" (1975)
Mercedes 250CE "3.0-edition" (1972)
Mercedes E300 DT "dieselloket" (1999)
Ajtomat
1 oktober 2013 · 56 Inlägg

yttrium skrev:
Bilens cigguttag ger väl oftast lite högre spänning än 12V.
Om det bara är det som är problemet så kan du alltid testa en liten fullösning genom att koppla ett par-tre dioder i serie med 12V matningen till kameran.
Det kommer ta ner spänningen ett par volt. Kanske räcker det med den åtgärden.

Funkar inte det så finns det flera olika lösningar med spänningsregulatorer av olika sort.

Hur mycket ström behöver kameran ha?
Är det nån skillnad i funktion på kameran när motorn är avstängd/igång?

Kameran är testad med flera bilar, där ciggutaget ligger kring 12V vid motor avstängd, och kring 13V vid motor igång. Ingen skillnad om motorn är igång eller inte.
Det är wifi-delen som inte funkar, dioden tänds några gånger då kameran börjar filma, sedan förblir dioden släckt. Eftersom det funkar hemma med adapter utgår jag ifrån att wifi-delen är känslig för spänningsvarationer.

Kameraspec: 200 mA, 12-24 V.

Senast redigerat av Ajtomat (1 oktober 2013)

Ajtomat
1 oktober 2013 · 56 Inlägg

gemini78 skrev:
Det finns spänningsstabilisator/regulator du kan koppla in i bilen just för apparater som är känsliga.
Kommer bara inte ihåg var det var jag såg sådana, har själv köpt sommarstuga och håller på och fixar med solpaneler, regulator, ledbelysning , 12volts system osv.

Ja, frågan är vem som har sådana (färdig produkt som man inte bygger själv).

Expoze skrev:
Det är inte så att det är dålig kontakt i cigguttaget? Känns som att något som är gjort för bruk i bilen ska tåla bilens spänning. Däremot har jag ett antal gånger stött på apparater som vill glappa i kontakten i bilen.

Tror inte det, det är testat på flera bilar, och de övriga funktionerna i kameran fungerar.

aroncbds skrev:
Annars är det inte särskilt svårt att bygga en liten spänningsregulatorkrets med exempelvis en UA7812. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … 812-p90064

Tyvärr ovanför min nivå.

Ajtomat
1 oktober 2013 · 56 Inlägg

Kameraproblemet löst, wifi kan bara ansluta under de 4-5 första sekunderna efter att kameran startar, sedan slutar den söka efter nät. Man får alltså se till att mobiltelefonens hotspot är igång i det ögonblicket.
Står inget om detta i manualen så jag antar att kameran är defekt eller felkonstruerad.

Hemma med AC/DC-adaptern fungerade det därför att där finns flera andra nätverk igång, vårt eget och grannarnas, och då fortsätter kameran söka hela tiden ända tills man sätter på mobilens nätverk.

Så det behövs ingen spänningsstabilisering längre, hahaha kände på mig att jag var ute och cyklade:

Ajtomat skrev:
...............
Tanken är att om kameran inte kan åtgärdas kanske man istället kan få spänningen i cigg.uttaget mer stabil? (Hm, börjar kännas som man är ute o cyklar nu :)

Senast redigerat av Ajtomat (1 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang