Uppgradering av generator Volvo 240

Mattias_ee
3 oktober 2013 · 227 Inlägg

Hej, jag har satt dit en del extraljus på min Volvo 240 -82. Jag har just nu 8st extraljus på 55w xenon vardera. och två backlampor på 55w styck.

Sitter 55a generator nu, undrar om det finns någon 100a generator som passar rakt på.

Drönirettab
3 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Artikelnummer 63-628 hos Biltema är en 100 A universalgenerator som passar på tex 240, har själv en sån generator på min 240-86. smile

Mattias_ee
3 oktober 2013 · 227 Inlägg

Okej! Passar emskivorna också? hur lång tid tar det att byta en generator ungefär? har aldrig bytt någon innan, utan bara spänt remmen...

Senast redigerat av Mattias_ee (3 oktober 2013)

Drönirettab
3 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Remskivan (med dubbla spår) ska ha samma diameter som originalgeneratorn, så var det på min bil iaf. Då ska du inte behöva flytta över remskivan i så fall. Att byta generatorn tar inte lång tid och är inte svårt, men jag kom inte ihåg hur lång tid det tog.

Möjligen får du kanske slipa ner plasten/bakeliten som sitter på B+ och D+, i övrigt var det "bolt on" på min bil. 100 A generator är lite större i diameter än 55 A, den kommer att sitta lite närmare motorblocket. smile

Har din bil extern laddregulator eller sitter den bak på generatorn?

Mattias_ee
10 oktober 2013 · 227 Inlägg

Drönirettab skrev:
Remskivan (med dubbla spår) ska ha samma diameter som originalgeneratorn, så var det på min bil iaf. Då ska du inte behöva flytta över remskivan i så fall. Att byta generatorn tar inte lång tid och är inte svårt, men jag kom inte ihåg hur lång tid det tog.

Möjligen får du kanske slipa ner plasten/bakeliten som sitter på B+ och D+, i övrigt var det "bolt on" på min bil. 100 A generator är lite större i diameter än 55 A, den kommer att sitta lite närmare motorblocket. smile

Har din bil extern laddregulator eller sitter den bak på generatorn?

Hur ser jag om den har extern laddregulator? Behöver jag flytta över den?

Drönirettab
10 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Om den har extern regulator så går det troligen flera tunna kablar från generatorn till en typ av "burk" som brukar sitta på höger innerskärm. En ny generator från Biltema har inbyggd regulator och om bilen har extern regulator så ska den kopplas bort, istället dras den tunna D+ kabeln till generatorns uttag för D+ och den tjocka laddkabeln sätts på generatorns B+. smile

Om din generator har inbyggd regulator så kan den tex se ut så här på baksidan:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

Den fyrkantiga svarta grejen är inte det viktiga, det är den avlånga vit/svarta saken där det står "Bosch" som är intressant (det är den inbyggda regulatorn).

Senast redigerat av Drönirettab (10 oktober 2013)

Mattias_ee
11 oktober 2013 · 227 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om den har extern regulator så går det troligen flera tunna kablar från generatorn till en typ av "burk" som brukar sitta på höger innerskärm. En ny generator från Biltema har inbyggd regulator och om bilen har extern regulator så ska den kopplas bort, istället dras den tunna D+ kabeln till generatorns uttag för D+ och den tjocka laddkabeln sätts på generatorns B+. smile

Om din generator har inbyggd regulator så kan den tex se ut så här på baksidan:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

Den fyrkantiga svarta grejen är inte det viktiga, det är den avlånga vit/svarta saken där det står "Bosch" som är intressant (det är den inbyggda regulatorn).

Tack så mycket! big_smile

Mattias_ee
13 oktober 2013 · 227 Inlägg

Nu gick det inte lika bra som föräntat! Satte dit allt som det ska, med Stora strömsladden på B+ Och laddningslampan på d+ Och jordade i en vanlig skruv i generatorn, Men när jag testar den, så sprakar det till bakom generatorn, och ser sedan att oljetrycksgivarsladden och laddningslampsladden, var avskalade och kopparen var framme där, Så det kortade mot generatorn.

Och nu funkar inte den nya generatorn, Har bytt till den gamla. Och då funkar det.

Finns det nått sett jag kan laga generatorn på?

Drönirettab
13 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Kan nog ha pajjat någon diod inuti generatorn gissar jag, har dock aldrig försökt laga diodbryggan i en generator och vet inte hur knepigt det är att få tag på eller byta dioder. Att de tunna kabarna vid generatorn har trasiga kabelhöljen är tyvärr ganska vanligt på äldre bilar, det är likadant på min 240 så jag har isolerat de där kablarna. smile

Mattias_ee
13 oktober 2013 · 227 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kan nog ha pajjat någon diod inuti generatorn gissar jag, har dock aldrig försökt laga diodbryggan i en generator och vet inte hur knepigt det är att få tag på eller byta dioder. Att de tunna kabarna vid generatorn har trasiga kabelhöljen är tyvärr ganska vanligt på äldre bilar, det är likadant på min 240 så jag har isolerat de där kablarna. smile

Okej, ja hade jag märkt det så hade jag gjort det innan! Nu är det gjort ordentligt med krymplang!

Mattias_ee
13 oktober 2013 · 227 Inlägg

Vill vara helt säker på vilka sladdar som ska vara var. nu när jag ska koppla in en ny generator,

Skruven som jag pekar på, ska den vara till laddningslampan?
Ska jorden vara i en av de 4 bultarna som sticker upp i kanten av generatorn?
Och den tjocka pluskabeln ska vara på B+ den största bulten som sticker upp?


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172743/172743-680d5802ee390479acf977ee9c63c1e4.jpg

Senast redigerat av Mattias_ee (13 oktober 2013)

Drönirettab
13 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Du har rätt på alla tre frågorna. Generatorns jordkabel kan sättas på någon av de fyra chassiskruvarna, så ska det vara kopplat på originalgeneratorn enligt vad jag har sett. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang