Har hållit på med massa små pill innan uppstarten, finns alltid lite att fixa med. Nu är motorn fylld med olja likaså växellådan. Köpte även en catchtank till ventilationerna som jag monterade idag, ska koppla på slangar och liknande imorgon. Sedan ska en oljetrycksadapter monteras , den första jag köpte innehöll ingen packning....och sedan dra fram kabel till vattentempen.
imorgon ska vi starta upp bilen , ska bli väldigt spännande ! det har dragit ut lite på tiden men vill kolla igenom allt innan så man inte stressar igenom det , jag har monterat en oljetrycksadapter för att kunna få dit oljetrycksgivaren. och kopplat in den och så , sen justerat lite gasreglaget till förgasarna mm. Men förhoppningsvis är den igång imorgon !!!
Det blev tyvärr ingen uppstart pga av olika skäl så den blir uppskjuten till nästa vecka förhoppningsvis , ser fram emot det ! Nu måste bilen ut ur garaget , så nu blir det ute meckande framöver
Ska passa på att köpa ny huvudbromscylinder och koppla in bromsarna innan uppstarten , kan man till och med testköra den !
Nu är volvon ute ur garaget, passade på att ta några bilder på motorutrymmet ute i solljuset och lite på bilen också. ska blir sjukt kul att börja med utseendet sedan
Det var lite strul på vägen kan man säga , vi började kl 16 med att starta upp den och allting verkade bra men plötsligt så börjar det läcka från oljefiltret och olja börjar rinna ut vi stänger av och kollar. Hela filtret är helt skevt och sönder.
Vi sätter dit och testar igen , men det händer samma sak och då faställer vi att det måste vara något fel på reduceringsventilen , jag hade fullt oljetryck från start , min mätare går till 7bar. Jag har jue satt dit en högflödespump och bytt reduceringsventilen till kula istället för kolv. Men den måste ha fastnat eller ngt liknande.
Jag monterade bort tråget och byter ut ventilen till den gamla reduceringsventilen som har kolv istället för kula. åkte ivägtill OKQ8 som tack och lov hade oljefilter till hands kl 21 !! Motererar dit allt och nu verkar det funka bra , har ett grund truck på 5bar på tomgång.
Imorgon ska en kompis komma och hjälpa mig att justera tändningen och lite annat men såååååå skönt att känna att den lever !!
Här är en liten snabb film från uppstarten , kommer en bättre imorgon .. ni hör när oljefiltret går ..stoppstopp ! man fick höra lite ljud iaf så skönt !
Jag hade själv en liten incident med ett oljefilter förra veckan. Jag bytte olja och filter på min 242 och när jag skruvade på det nya filtret tyckte jag att det var ovanligt trögt att skruva på, men men tänkte jag. Jag startade bilen och fem sekunder senare låg det 2-3 liter olja på garagegolvet. Jag tog av filtret och skulle sätta dit ett nytt, men då märkte jag att O-ringen från det gamla filtret satt kvar på blocket. Det var inte lätt att se då det var dåligt med ljus.
Garagemuppen skrev: Jag hade själv en liten incident med ett oljefilter förra veckan. Jag bytte olja och filter på min 242 och när jag skruvade på det nya filtret tyckte jag att det var ovanligt trögt att skruva på, men men tänkte jag. Jag startade bilen och fem sekunder senare låg det 2-3 liter olja på garagegolvet. Jag tog av filtret och skulle sätta dit ett nytt, men då märkte jag att O-ringen från det gamla filtret satt kvar på blocket. Det var inte lätt att se då det var dåligt med ljus.
Två packningar funkar inte bättre än en...
haha , jaa där ser man då har man lärt sig det också , det är drygt att torka upp all olja sedan haha
Idag varmkörde vi motorn lite och allting verkar fungera fint, så sjukt härligt att höra motorn igång efter 3års väntan nu ska jag börja montera lite bromsslangar och byta huvudbromscyldinder nästa vecka så blir det förhoppningsvis en kort testrunda inom en snar framtid