Generatorfråga

Jockk3
7 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

kan man ha orginalkabel på b+ samtidigt som man lägger på en grövre?
dom ska båda gå till samma batteri

jag vill gärna ha kvar orginalkabel då jag ska kunna få allt orginal igen när bilen ska säljas

vrf jag undrar är för att jag inte riktigt vet hur dom dragit kablarna då det är en 10mm² som sitter på generatorns b+ och vid batteriets + pol så äre 20mm² 
har dom delat kabeln till nåt annat eller hur kommer det sig att dom gjort den mindre på generatorsidan?

bilen i fråga är en volvo 850 -94

Ricke W
7 oktober 2013 · 374 Inlägg

Kabeln går förmodligen ner till startmotorn och därifrån till batteriet. Jag skulle rekommendera att du byter hela vägen, det är ingen jättestor operation och hyffsat lätt att återställa. Om du gör det snyggt så finns det ingen som helst anledning att byta tillbaka till original.

Glöm inte att se över jorden också.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Jockk3
7 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

Ricke W skrev:
Kabeln går förmodligen ner till startmotorn och därifrån till batteriet. Jag skulle rekommendera att du byter hela vägen, det är ingen jättestor operation och hyffsat lätt att återställa. Om du gör det snyggt så finns det ingen som helst anledning att byta tillbaka till original.

Glöm inte att se över jorden också.

jag trodde nästan det tongue vill ju helst inte ta bort insuget.

Går det inte ta bort 10mm² från generatorn och koppla generator (b+) --> batteri (+)
sen lägga på gamla 20 mm² bara på batteriet?

så det blir generator (b+) -- 50mm² --> Batteri (+) --20mm²--> startmotor?

för jag antar att all ström från generatorn går igenom startmotorn?

Senast redigerat av Jockk3 (7 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang