Batterikabel. Förlängning eller dra nytt?

Warsore
8 oktober 2013 · 367 Inlägg

Hej!
Var inne på bes igår och snubben på SBP var inte så nöjd över hur mitt batteri var fäst.
Tänkte åtgärda detta idag, och då även byta till ett nyare och kraftfullare batteri.
Problemet är att mina kablar inte är långa nog till det nya batteriet, med några cm marginal.

Finns det något sätt att förlänga dessa kablar utan att det medför problem? Läst lite olika diskussioner om detta, där vissa säger att det går och andra säger att man ska definitivt dra helt nya istället.

Om nya ska dras, Vart sitter dem och vart kommer man åt dom lättast? Alltså + och - i motorrummet.

Bilen är en Saab 9-3 2.0t -2002.

Mvh
Danny

More Bass To The People!
mb_pucken
8 oktober 2013 · 5 083 Inlägg

Är det båda som måste förlängas? Annars brukar det vara väldigt enkelt att byta jordkabel smile kan du även passa på att gå upp i grovlek på kabel så du får lite bättre marginal smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Warsore
8 oktober 2013 · 367 Inlägg

mb_pucken skrev:
Är det båda som måste förlängas? Annars brukar det vara väldigt enkelt att byta jordkabel smile kan du även passa på att gå upp i grovlek på kabel så du får lite bättre marginal smile

Ja det är båda. Och tänkte definitivt att gå upp i storlek på jord. Känns lite klen den som är där nu. Men är det byta allt som gäller? "Big 3" som det sägs.

More Bass To The People!
tobbx
8 oktober 2013 · 45 Inlägg

Warsore skrev:
Om nya ska dras, Vart sitter dem och vart kommer man åt dom lättast? Alltså + och - i motorrummet.

Vart de sitter och vart de går är ju enklast för dig om du tar det lugnt och tar en kabel i taget och bara följer dom en och en, då ser du ju precis hur de är dragna och vart de går. Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig.. smile

Kan däremot inte svara på frågan om du kan skarva befintliga kablar. Men.. nya kablar är väl inte jättedyra

Senast redigerat av tobbx (8 oktober 2013)

Warsore
9 oktober 2013 · 367 Inlägg

tobbx skrev:

Warsore skrev:
Om nya ska dras, Vart sitter dem och vart kommer man åt dom lättast? Alltså + och - i motorrummet.

Vart de sitter och vart de går är ju enklast för dig om du tar det lugnt och tar en kabel i taget och bara följer dom en och en, då ser du ju precis hur de är dragna och vart de går. Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig.. smile

Kan däremot inte svara på frågan om du kan skarva befintliga kablar. Men.. nya kablar är väl inte jättedyra

Nä nya kablar är väl inte så dyrt. Behöver ju inte en hel uppsjö av kablar precis. Ska försöka ta en titt under huven sen idag.

More Bass To The People!
Drönirettab
9 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

När det gäller såna där kablar där det går hög ström så rekommenderar jag inte att skarva, betydligt säkrare (ur spänningsförlustsynpunkt) att dra nytt och ska man ändå uppgradera kabelarean så blir det inget extrajobb. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang