Generator problem på Volvo Duett b18

linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

Hej
Har ganska nyss inhandlat en ny 55A generator från motoroldies. problemet är att den laddar dåligt, faktiskt så laddar den som min förra alltså 35A. Det roliga i det här är att att min startmotor gav upp strax efter när jag hade köpt generatorn så jag köpte en ny o efter det så började den nya generatorn att leverera sin styrka men sen nästa dag så laddade den likadant som innan när jag bytte startmotorn. Just nu kan jag ha på mina 3 extraljus som ligger på 100w/styck samt mina originalljus och inget annat och då laddar den ca 12,2v, men när min nya laddade som bäst efter bytet efter startmotorn så kunde jag ha på mitt maffiga ljudsystem, värmen, extraljus, neon och originalljusen och då laddade den 13,8v

Tacksam för svar// Erik Lindquist

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Drönirettab
10 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Vart mäter du spänningen, på generatorn eller på batteripolerna?

simlar
10 oktober 2013 · 5 523 Inlägg

Har du mätt enbart på batteripolerna?

Vad får du ut på generatorn pluspol?

Uppgraderat till grövre kablar? För du lär behöva grövre kablar för att kunna ta ut 55A utan kabelbrand.
Vad har du mätt med att den laddar 35A? För generatorn laddar endast så mycket som den behöver ladda. För att generatorn ska ge ut 55A måste du antingen ha ett batteri som är riktigt slut eller kräma ut 759W om den laddar 13,8V.

Glapp i någon kontakt? Grova plus till generatorn brukar gå: Batteri -> Startmotor -> Generator. Däremot kanske det är två separata kablar till batteriets pluspol på Duett med tanke på att batteriet sitter centrerat bakom motorn.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

vadå är inte 13,8 bra om jag har på allting som går att ha på min duett?

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

drönirettab: har en voltmätare i min traktor

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
simlar
10 oktober 2013 · 5 523 Inlägg

linkan960 skrev:
vadå är inte 13,8 bra om jag har på allting som går att ha på min duett?

Jo 13,8V är bra, men vad jag förstod det som så laddade den 12,2V för dig, eller misstolkade jag din text för den var då inte lättläst då det inte var någon styckeindelning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Drönirettab
10 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

linkan960 skrev:
har en voltmätare i min traktor

Då är den troligast kopplad till batteriet eller till någon säkring, mät med multimeter på generatorn vilken spänning det är där. Visar det på bra spänning så har du dålig kontakt i någon försörjningskabel, tex pluskabel mellan generator och startmotor/batteri (som simlar föreslår). smile

Senast redigerat av Drönirettab (10 oktober 2013)

linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

vill också säga att strömkabeln från generatorn går inte direkt till batteriet alltså till startmotorn sen därifrån går det en strömkabel till batteriet.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Drönirettab
10 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Den kabeldragningen är ganska vanlig. Ta loss kabeln mellan generator och startmotor, putsa plåtrent på kabelskorna och ytan där kabelskorna ska sitta fastskruvade. Är kablarna tunna eller slitna så byt gärna ut mot grövre. smile

Lyset batterilampan när du vrider på tändningen?

linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

Okej ska göra det. japp den lyser när jag vrider igång nyckeln sen släcks den när motorn går igång.

men tror du inte det blir någon skillnad om jag drar en grövre kabeln från generatorn direkt till batteriet?

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Drönirettab
10 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Det viktiga i nuläget är att generatorns laddkabel har bra kontakt, sätter du dit en ny kabel som ger dålig kontakt så hjälper det inte någonting. Chansen finns förstås att den nya kabeln "fixar" det problem du har just nu, men du bör ändå kika på kablarna mellan generator-startmotor-batteri så att det garanterat är bra kontakt och fräscha kablar.

Med tanke på att batterilampan lyser och sedan slocknar när motorn startar så är det rimligt att anse att generatorn egentligen fungerar och att problemet istället ligger i dålig kontakt någonstans mellan generator-batteri, så kan man säga. smile

linkan960
10 oktober 2013 · 91 Inlägg

Okej ska titta på det det imorn.

Tack för alla svar en så länge! big_smile

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
linkan960
17 oktober 2013 · 91 Inlägg

hej igen
nu har jag bytt alla kabelskor vid generatorn-startmotorn-batteriet samt sprejat 5-56 på alla kontakter men det är samma problem fortfarande.

kan det vara att det är fel på batteriet men batteriet köptes i vintras så jag tycker inte att det ska va felet men det är ju det enda det kan va.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
simlar
17 oktober 2013 · 5 523 Inlägg

Vad är det för batteri du har?
Har det stått med dålig laddning ute i kyla, dragit ur batteriet eller bara stått oladdat länge? För står ett batteri utan laddning, speciellt i kyla ett längre tag så finns det stor risk att det fryser sönder och det blir kortslutning inuti batteriet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
linkan960
17 oktober 2013 · 91 Inlägg

Inte vad jag vet, har alltid låtit den stå på tomgång en stund innan den jag stänger av den för att ladda batteriet.

men jag får väll testa o byta batteriet med något batteri som vi har hemma som är fräscht såklart.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
linkan960
17 oktober 2013 · 91 Inlägg

Har ett Biltema batteri som ligger på 75ah

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Drönirettab
17 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Men har du mätt med multimeter nere på generatorn än (som jag skrev i inlägg #7)?

Gör i så fall det, vi vet ju fortfarande inte helt säkert vilken spänning det är där. smile

linkan960
17 oktober 2013 · 91 Inlägg

Okej nu körde jag lite på kvällen och helt plötsligt så började skiten att ladda bra lika som när jag bytte startmotorn som jag skrev på det första inlägget.

Det är något som inte står rätt till men då kan det inte vara generatorn som är dålig.

Volvo 760 Tdic "D24tic" (1989)
Drönirettab
17 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Mätning med multimeter är det som gäller, annars blir det bara gissningar. smile

johnnx12
4 november 2013 · 68 Inlägg

De kan inte vara helt enkelt så att det är glappt någonstans bara ?

"Raggare är inget man blir,det är något man föds till"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang