Ja, mellan batteri och batterikabel. Då mäter multimetern vilken ström som går genom den och man kan se ifall det är onormalt hög viloström på bilen.
Multimetern ställs i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde till att börja med är 10/20 A beroende på mätare. Vid mätningen ska bilen vara låst och inga lampor ska vara tända, har bilen larm och annan säkerhetselektronik så bör du dessutom vänta typ 20-30 minuter med att läsa av mätvärdet för att elektroniken ska hinna "gå i sleepmode".
Visar mätningen på betydligt mer än 20 mA, tex 100 mA eller ännu högre, så plockar du bort en säkring i taget och ser ifall strömmen minskar märkbart. Hittar du en säkring där det verkar dra mycket ström så kollar du vilka saker som går till den säkringen, sedan undersöker du vardera sak individuellt.
Men det där med generatorn är viktigt, kan ju hända att den bara precis laddar tillräckligt för att försörja bilens förbrukare och att det nästan inte blir något över till batteriet.