Teorifråga: Vilken av dessa anger en farlig vägkorsning? (bild)

naak2803
17 oktober 2013 · 346 Inlägg

Hej,

Jag undrade vilket av dessa anger en "farlig vägkorsning"?
Endast ett alternativ är korrekt.

http://www.gratisteori.se/Images/QuizImages/09f582b6006245d3987e8ecc1be73e57.jpg

Jag tycker personligen att både B och C anger en farlig korsning, eftersom båda varnar för korsande trafik.

Men enligt programmet verket det vara alternativ C som är korrekt... någon som kan resonera kring detta tänket?

simlar
17 oktober 2013 · 5 516 Inlägg

Om jag nu inte minns teorin galet så är:
A = allmän fara, brukar oftast vara en tilläggsskylt där det står vad det är för fara
B = varning för skymd korsning.
C = Vägen du kör på är huvudled och angränsande vägar är ej huvudled.
D = Vägen smalnar av.

Varför C anses vara farlig korsning antar jag är för att korsande vägar har väjningsplikt medan de på huvudleden har förkörsrätt. Finns säkert risk att vissa trafikanter missat väjningspliktsskylten och då tror att det är en vanlig korsning med högerregeln, då finns det stor risk för olycka om någon skulle svänga ut på huvudleden utan att iaktta väjningsplikt.

Så här står det på Wikipedia om skylten som i ditt exempel är märkt C:

Dessa skyltar varnar för en vägkorsning längs huvudled, där fordon på anslutande väg har väjningsplikt (och i vissa fall stopplikt). Det innebär att man normalt kan passera korsningen i normal fart, men man får vara uppmärksam och beredd att bromsa. Det tjocka lodräta strecket avser huvudleden och de övriga strecken visar hur korsningen är utformad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varningsm%C3%A4rken

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
EvoTre Evo raggare
17 oktober 2013 · 386 Inlägg

C betyder att dina med trafikanter på anslutande väg har väjning eller stopplikt. B betyder också att det är en farlig korsning längre fram, men då gäller höger regeln.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
natlie
17 oktober 2013 · 112 Inlägg

Alternativ C varnar för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt, denna skylt kan sättas upp i korsning där det är dålig sikt, men kan också sättas upp på huvudled men endast om korsningen är "farlig" eller komplicerad, alternativ B varnar för vägkorsning med högerregel, kan vara skymd sikt. Så jag skulle ha gått på C då dem frågar efter "farlig vägkorsning".

Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo 960 "Roger" (1995)
naak2803
17 oktober 2013 · 346 Inlägg

EvoTre skrev:
C betyder att dina med trafikanter på anslutande väg har väjning eller stopplikt. B betyder också att det är en farlig korsning längre fram, men då gäller höger regeln.

Jo jag vet vad dessa betyder.

problemet är att både B och C innebär "varning/farlig"...
så varför är C rätt?

natlie
17 oktober 2013 · 112 Inlägg

naak2803 skrev:

EvoTre skrev:
C betyder att dina med trafikanter på anslutande väg har väjning eller stopplikt. B betyder också att det är en farlig korsning längre fram, men då gäller höger regeln.

Jo jag vet vad dessa betyder.

problemet är att både B och C innebär "varning/farlig"...
så varför är C rätt?

B är varning för vägkorsning med ev. skymd sikt. C används i korsningar med dålig sikt, om korsningen är komplicerad, svåröverskådlig eller på annat sätt farlig. Så B anses inte "farlig" utan varnar för en vägkorsning.

Volvo 960 "Roger" (1995)
Volkswagen Polo "Pocket Rocket" (2016)
Volvo V70 "Röda Faran" (1998)
it_mutt Avstängd
17 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

natlie skrev:

naak2803 skrev:

EvoTre skrev:
C betyder att dina med trafikanter på anslutande väg har väjning eller stopplikt. B betyder också att det är en farlig korsning längre fram, men då gäller höger regeln.

Jo jag vet vad dessa betyder.

problemet är att både B och C innebär "varning/farlig"...
så varför är C rätt?

B är varning för vägkorsning med ev. skymd sikt. C används i korsningar med dålig sikt, om korsningen är komplicerad, svåröverskådlig eller på annat sätt farlig. Så B anses inte "farlig" utan varnar för en vägkorsning.

ALLA varningsmärken talar om att det föreligger någon form av fara, det ligger lite smått i hela märkets grund.

Senast redigerat av it_mutt (17 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IX ____________________________________
17 oktober 2013 · 1 340 Inlägg

C Säger du?
Jag fick lära mig att det var B som var "farlig korsning, högerregeln gäller", men kanske lärt mig fel eller så har något ändrats smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
B-Body GM B-Body Nörd
17 oktober 2013 · 370 Inlägg

Svaret är B, för att det är högerregel som gäller i den korsningen, allt så farligare än en korsning där anslutande vägar har väjnings alt. stopplikt. Men det kanske har ändrats då det är snart 2 år sen jag la till sista bokstaven på körkortet

Senast redigerat av B-Body (17 oktober 2013)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
thelaughingmadman
17 oktober 2013 · 711 Inlägg

Jag tror B också.
Och jag tror man använder B i en korsning där högerregeln skall gälla, även om det inte känns självklart.

Finns en korsning här ute på Lidingö. En grusväg ansluter till en asfaltsväg.
Den som färdas på asfaltsvägen tänker nog 99 gånger av 100 att man har företräde. Men icke sa nicke - där gäller högerregeln.

Så jag skulle svarat B på den frågan.

C, för mig, är för att upplysa föraren om att vägar ansluter men att man har förkörsrätt. Man ska alltså inte bromsa ner i tron att man behöver släppa ut någon, vilket i slutändan sänker trafiktempot.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang