Skumt problem med torkarna.

wazee
19 oktober 2013 · 28 Inlägg

Tjena, Nissan Primera 4D SE 1996.

Det är så att för några veckor sen när jag skulle hem (och det regnade) så funkade inte vindrutetorkarna, jag kollade säkringarna o så men var inge fel på dom. Sen efter kanske 20 minuter så funkade dom igen och dom funkade hela vägen hem till stan igen.
Sen funkade dom 'lite då o då'.
Jag beställde nytt relä och skulle åka och hämta det på posten, när jag var påväg så gick torkarna igång sen helt plötsligt så stannade dom mitt på rutan.
Sen bytte jag relä, men torkarna funkade inte iallafall.
Nu funkar dom inte nångång.
Så kortfattat,
Först funkade dom som vanligt, sen började dom funka ibland och allt mindre o mindre och nu tillslut så funkar dom inte alls.
Jag har testat att byta säkring, har testat att byta relä, testat jorda men funkar fortfarande inte. Jag tänkte att det måste ju vara motorn som pajjat då men som jag har hört så kan inte en torkarmotor gå sönder "lite grann" utan om den går sönder så funkar inte torkarna alls, dom ska inte bara funka ibland. Därför mitt problem verkar vara skumt.

Någon som haft likadant problem? Kanske nåt glapp i spaken, plus kabeln? Någon som har nån idé?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

uhlin
19 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

Kolla så du har ström fram till motorn, har du ström dit så borde det va motorn som sagt upp sig.

Finns ingen ström där är det att gå vidare med reglage och sånt.

Men skulle kunna tippa på torkarmotorn......

wazee
19 oktober 2013 · 28 Inlägg

Hmm...
Ja jag får väl testa det..
Jag köpte en torkarmotor från bildelsbasen, det var rätt motor men när jag fick hem den så var det fel kontakt -.- inte hade dom bild på själva kontakten heller =/

pim_pim
19 oktober 2013 ·

Kanske kan byta kontakten annars ? smile

wazee
19 oktober 2013 · 28 Inlägg

Jo men på gamla torkarmotorn jag har sitter i nu så är det tre kablar och den nya är det två.. och jag kan ingenting om bilar typ big_smile

uhlin
19 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

wazee skrev:
Jo men på gamla torkarmotorn jag har sitter i nu så är det tre kablar och den nya är det två.. och jag kan ingenting om bilar typ big_smile

Du har säkert intervallfunktion på den som sitter i nu, den saknas nog på den du köpte

wazee
19 oktober 2013 · 28 Inlägg

Jaha, så om jag skulle koppla om dom kablarna så gör det inget? Bara att jag inte kommer kunna använda intervall?

uhlin
19 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

wazee skrev:
Jaha, så om jag skulle koppla om dom kablarna så gör det inget? Bara att jag inte kommer kunna använda intervall?

Ungefär så ja..... bara du vet vilken som är vilken kabel, och vart den ska sitta,  men det är att pröva sig fram

wazee
20 oktober 2013 · 28 Inlägg

konstaterat till 99% att det är nog inte torkarmotorn som är paj, när jag drar upp torkarna manuellt o sen drar ner spaken så åker dom ner.. sä'tter ja på intervall så åker dom ner snabbare..

crescentcompact
20 oktober 2013 · 280 Inlägg

Har jag fel om jag säger att torkarmotorn har "ett inbyggt elektro/mekaniskt program"?

Isf kanske det har hänt något med det, och det är därför de inte går ett helt varv. Men går tillbaks efter att du dragit upp dom med våld.

/Fredrik

wazee
20 oktober 2013 · 28 Inlägg

Har ingen aning.. Hur får man reda på det/fixar det så torkarna funkar igen?

crescentcompact
20 oktober 2013 · 280 Inlägg

Det enklaste sättet att testa motorn på är att koppla 12 volt direkt på motorns kontakter, plus och minus. Går motorn fulla varv så har du något fel på reglage, kabel eller relä. Stannar motorn halvvägs så är det fel på den invändigt.

/Fredrik

Senast redigerat av crescentcompact (20 oktober 2013)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 oktober 2013 · 2 307 Inlägg

Torkrmotor pajj. Å jag har aldrig sett torkare med 2 anslutningar..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
wazee
21 oktober 2013 · 28 Inlägg

Någon som vet vart/hur man hittar torkarintervall relät på nissan primera 96?

uhlin
21 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

Sitter i motorrummet, vänster sida(samma sida som ratten) vid torpedväggen-hjulhuset, just i hörnet där, ska va svart eller möjligen grått relä. Brukar i regel va svart.

Sitter dock bara ett där!

wazee
22 oktober 2013 · 28 Inlägg

Torkarmotor relät sitter framför passagerar sätet, i motorrummet,

du menar inte det?

wazee
23 oktober 2013 · 28 Inlägg

Testade med voltmätare o det mätte inte upp nånting, alltså så får inte motorn ström. Men när vi ringde till Nissan Support så sa dom jordfel, och jordning har vi redan testat :S

crescentcompact
23 oktober 2013 · 280 Inlägg

Var mätte ni?

/Fredrik

wazee
24 oktober 2013 · 28 Inlägg

i kontakten som man kopplar i till motorn

crescentcompact
24 oktober 2013 · 280 Inlägg

Då får ni mäta/kolla vidare. Är spaken ok? Kablarna mellan spak och relä, kablarna mellan relä och motor.

/Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang