Check engine Saab 9000

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

Check engine lampan lyser. Var på verkstad där händige herrn kollade styrboxen där han inte såg något. Jag frågade om motorn skulle vara igång men han sa att det räckte med att tändningen var påslagen. Då är frågan om man verkligen får med allt?.

Han sa sedan att det var fel på Lambda sonden hur tusan kan han veta det om det inte kom upp några felkoder?.

Bytte sonden åkte tillbaka och sa att "check engine" lyser fortfarande ....Nja då var det säkert glapp nånstans. Så nu skiter jag i amatörmekaniker och lägger ut frågan här där jag vet att det finns mycket kunnigt folk.

Bilen är en SAAB 9000 2,3i -90

Bilen går inte ryckigt eller på nått annat vis dåligt.

Senast redigerat av iron_angel (20 oktober 2013)

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
AndreasPlars
20 oktober 2013 · 1 062 Inlägg

Har du testat att slå på tändningen och räkna hur många gånger Check engine blinkar? Undrar om inte detta står i instruktionsboken...
Har för mig att 6 blinkningar signalerar fel på Lambda.
Men det betyder inte automatiskt att sonden mäter fel, det kan lika gärna vara nåt som gör att bilen går för fett eller för magert. Luftläckage, fel bränsletryck, trasig LMM, trasig tempgivare osv osv.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Har du testat att slå på tändningen och räkna hur många gånger Check engine blinkar? Undrar om inte detta står i instruktionsboken...
Har för mig att 6 blinkningar signalerar fel på Lambda.
Men det betyder inte automatiskt att sonden mäter fel, det kan lika gärna vara nåt som gör att bilen går för fett eller för magert. Luftläckage, fel bränsletryck, trasig LMM, trasig tempgivare osv osv.

M.V.H.

Check engine blinkar inte alls den lyser konstant.

Senast redigerat av iron_angel (20 oktober 2013)

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

du ska jorda ett stift i testuttaget på dessa bilar vänta ska jag hitta en lämplig länk för detta wink

Subaru Impreza "JRM" (2006)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314
'
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.


Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.



Koderna:    http://townsendimports.com/Web/engine_f … 4codes.htm

Senast redigerat av NisseNasse (20 oktober 2013)

Subaru Impreza "JRM" (2006)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

NisseNasse skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314
'
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.


Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.



Koderna:    http://townsendimports.com/Web/engine_f … 4codes.htm

Diagnos uttaget till styrsystemet sitter väll under passagerarsätet?.

Senast redigerat av iron_angel (20 oktober 2013)

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

iron_angel skrev:

NisseNasse skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314
'
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.


Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.



Koderna:    http://townsendimports.com/Web/engine_f … 4codes.htm

Diagnos uttaget till styrsystemet sitter väll under passagerarsätet?.

under huven vänster sida ovanpå hjulhuset typ tongue

Subaru Impreza "JRM" (2006)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195507/195507-743c8b541eb88e0cdac0e65acb36bae6_large.jpg

Senast redigerat av NisseNasse (20 oktober 2013)

Subaru Impreza "JRM" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2013 · 14 039 Inlägg

iron_angel skrev:
Check engine lampan lyser. Var på verkstad där händige herrn kollade styrboxen där han inte såg något. Jag frågade om motorn skulle vara igång men han sa att det räckte med att tändningen var påslagen. Då är frågan om man verkligen får med allt?.

Han sa sedan att det var fel på Lambda sonden hur tusan kan han veta det om det inte kom upp några felkoder?.

Bytte sonden åkte tillbaka och sa att "check engine" lyser fortfarande ....Nja då var det säkert glapp nånstans. Så nu skiter jag i amatörmekaniker och lägger ut frågan här där jag vet att det finns mycket kunnigt folk.

Bilen är en SAAB 9000 2,3i -90

Bilen går inte ryckigt eller på nått annat vis dåligt.

Han kanske bara var reservdelsbytare som dom flesta är idag som arbetar på bilverkstäder. Visar datorn inga felkoder så står reservdelsbytarna villrådiga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:
Check engine lampan lyser. Var på verkstad där händige herrn kollade styrboxen där han inte såg något. Jag frågade om motorn skulle vara igång men han sa att det räckte med att tändningen var påslagen. Då är frågan om man verkligen får med allt?.

Han sa sedan att det var fel på Lambda sonden hur tusan kan han veta det om det inte kom upp några felkoder?.

Bytte sonden åkte tillbaka och sa att "check engine" lyser fortfarande ....Nja då var det säkert glapp nånstans. Så nu skiter jag i amatörmekaniker och lägger ut frågan här där jag vet att det finns mycket kunnigt folk.

Bilen är en SAAB 9000 2,3i -90

Bilen går inte ryckigt eller på nått annat vis dåligt.

Han kanske bara var reservdelsbytare som dom flesta är idag som arbetar på bilverkstäder. Visar datorn inga felkoder så står reservdelsbytarna villrådiga.

/Benny

Tyvärr är det ofta så, dessa bilar är enkla o felsöka bara följa instruktionerna jag länkade så går det bra big_smile

Subaru Impreza "JRM" (2006)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

NisseNasse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Nä uttaget sitter under passagerar stolen.Det var där dom pluggade in felkodsläsaren.

Senast redigerat av iron_angel (20 oktober 2013)

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

NisseNasse skrev:

iron_angel skrev:

NisseNasse skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314
'
LH 2.4
Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.


Procedur för att avläsa felkoder:
Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
switchen på OFF, och koderna visas igen.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.



Koderna:    http://townsendimports.com/Web/engine_f … 4codes.htm

Diagnos uttaget till styrsystemet sitter väll under passagerarsätet?.

under huven vänster sida ovanpå hjulhuset typ tongue

Under passagerarstolen sitter det

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:
Check engine lampan lyser. Var på verkstad där händige herrn kollade styrboxen där han inte såg något. Jag frågade om motorn skulle vara igång men han sa att det räckte med att tändningen var påslagen. Då är frågan om man verkligen får med allt?.

Han sa sedan att det var fel på Lambda sonden hur tusan kan han veta det om det inte kom upp några felkoder?.

Bytte sonden åkte tillbaka och sa att "check engine" lyser fortfarande ....Nja då var det säkert glapp nånstans. Så nu skiter jag i amatörmekaniker och lägger ut frågan här där jag vet att det finns mycket kunnigt folk.

Bilen är en SAAB 9000 2,3i -90

Bilen går inte ryckigt eller på nått annat vis dåligt.

Han kanske bara var reservdelsbytare som dom flesta är idag som arbetar på bilverkstäder. Visar datorn inga felkoder så står reservdelsbytarna villrådiga.

/Benny

Ja vem tusan gör inte det?

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2013 · 14 039 Inlägg

iron_angel skrev:

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:
Check engine lampan lyser. Var på verkstad där händige herrn kollade styrboxen där han inte såg något. Jag frågade om motorn skulle vara igång men han sa att det räckte med att tändningen var påslagen. Då är frågan om man verkligen får med allt?.

Han sa sedan att det var fel på Lambda sonden hur tusan kan han veta det om det inte kom upp några felkoder?.

Bytte sonden åkte tillbaka och sa att "check engine" lyser fortfarande ....Nja då var det säkert glapp nånstans. Så nu skiter jag i amatörmekaniker och lägger ut frågan här där jag vet att det finns mycket kunnigt folk.

Bilen är en SAAB 9000 2,3i -90

Bilen går inte ryckigt eller på nått annat vis dåligt.

Han kanske bara var reservdelsbytare som dom flesta är idag som arbetar på bilverkstäder. Visar datorn inga felkoder så står reservdelsbytarna villrådiga.

/Benny

Ja vem tusan gör inte det?

Det jag vill säga är att dom som jobbar på bilverkstäder är mer datatekniker än mekaniker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:

Vettemannen skrev:

Han kanske bara var reservdelsbytare som dom flesta är idag som arbetar på bilverkstäder. Visar datorn inga felkoder så står reservdelsbytarna villrådiga.

/Benny

Ja vem tusan gör inte det?

Det jag vill säga är att dom som jobbar på bilverkstäder är mer datatekniker än mekaniker.

/Benny

smile Ja det får man nog allt vara nu på moderna bilar. Men även på denna gamla bil  finns DI och Bosch insprutning fast mycket mekanik också. Men han som äger verkstaden där jag var han har varit med sedan Hedenhös uppfann bilen så han borde veta.

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2013 · 14 039 Inlägg

iron_angel skrev:

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:

Ja vem tusan gör inte det?

Det jag vill säga är att dom som jobbar på bilverkstäder är mer datatekniker än mekaniker.

/Benny

smile Ja det får man nog allt vara nu på moderna bilar. Men även på denna gamla bil  finns DI och Bosch insprutning fast mycket mekanik också. Men han som äger verkstaden där jag var han har varit med sedan Hedenhös uppfann bilen så han borde veta.

Ja man tycker ju det. Dom erfarna gamla mekanikerna brukar ha lite feeling för fel på bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

Vettemannen skrev:

iron_angel skrev:

Vettemannen skrev:

Det jag vill säga är att dom som jobbar på bilverkstäder är mer datatekniker än mekaniker.

/Benny

smile Ja det får man nog allt vara nu på moderna bilar. Men även på denna gamla bil  finns DI och Bosch insprutning fast mycket mekanik också. Men han som äger verkstaden där jag var han har varit med sedan Hedenhös uppfann bilen så han borde veta.

Ja man tycker ju det. Dom erfarna gamla mekanikerna brukar ha lite feeling för fel på bilar.

/Benny

smile Sant

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
20 oktober 2013 · 211 Inlägg

iron_angel skrev:

NisseNasse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Nä uttaget sitter under passagerar stolen.Det var där dom pluggade in felkodsläsaren.

Här sittter det

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91965/91965-619965cd500eade65c69a1629df26923.jpg

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
NisseNasse
20 oktober 2013 · 36 Inlägg

iron_angel skrev:

iron_angel skrev:

NisseNasse skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Nä uttaget sitter under passagerar stolen.Det var där dom pluggade in felkodsläsaren.

Här sittter det

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91965/91965-619965cd500eade65c69a1629df26923.jpg

har själv läst felkoderna via de uttaget under huven funkar kanon (bilen var 2,3i -90 )

Subaru Impreza "JRM" (2006)
Jonas_Mellberg Dr. Mörker
21 oktober 2013 · 211 Inlägg

NisseNasse skrev:

iron_angel skrev:

iron_angel skrev:

Nä uttaget sitter under passagerar stolen.Det var där dom pluggade in felkodsläsaren.

Här sittter det

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91965/91965-619965cd500eade65c69a1629df26923.jpg

har själv läst felkoderna via de uttaget under huven funkar kanon (bilen var 2,3i -90 )

Då är frågan om det spelar nån roll om bilen har DI eller inte. Varför gjorde nissarna inte det på min bil för då?? hm det här verkar mysko. För jag frågade faktiskt om det under huvven in var diagnosuttaget.. Nädå svarade dom.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang