CEM enhet i V70N T5 00

mikael_86
20 oktober 2013 · 860 Inlägg

Jag undrar bara lite om vad gör och vad har egentligen CEM enheten för funktion mer en att det är centraldatorn i bilen??? för de finns saker som är dött i min bil och ja undrar om det är tack vare att CEM enheten så kallat är trasig.

saker som är dött är
Acc panelen, fläkten, mätarhuset\hastighetsmätaren, fram och baklysen, 12V uttagen\cigg uttag, fönster elhissar bak, centrallåset, alarmet, elen till förarstolen, dimljuset,

det som funkar är motorn går bra, taklyset, fönsterhissar fram, bromsljus och passagerar stolen..

det ja undrar om har CEM enheten med allt det att göra lr kan de vara så att DIM\mätarhuset har med det o göra o dött ihop med det?

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

felkoderna säger vad?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
21 oktober 2013 · 26 136 Inlägg

Hur många trådar har du gjort om din CEM-enhet nu?

Minns jag rätt så sa felkoderna att det var fel på den?
Lämna in den, eller köp en ny/begagnad!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

(Growe) Dom enda felkoderna ja fick av volvo när dom felsökte bilen va
CEM-6A01
ECM-6B00
REM-E003
SAS-0049
SRS00D5
SRS-E003
o dom sa att CEM boxem är brännd lr något. men ringde obd tuning och dom tyckte de va konstigt att motorn startade isf med brännd CEM box...

(Mack) sak samma om ja gör 1 tråd om det lr 1 miljon trådar om det om man får massa olika svar... + att fel koder säger mig inte ett jävla skit när ja inte ens vet va dom betyder så....
hade ja vetat va felkoderna betyder så hade ja aldrig frågat nån....
det ja hade velat va att nån kollade genom bilen o sa åt mig exakt va som behöver bytas o så...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2013 · 10 277 Inlägg

mikael_86 skrev:
Jag undrar bara lite om vad gör och vad har egentligen CEM enheten för funktion mer en att det är centraldatorn i bilen??? för de finns saker som är dött i min bil och ja undrar om det är tack vare att CEM enheten så kallat är trasig.

saker som är dött är
Acc panelen, fläkten, mätarhuset\hastighetsmätaren, fram och baklysen, 12V uttagen\cigg uttag, fönster elhissar bak, centrallåset, alarmet, elen till förarstolen, dimljuset,

det som funkar är motorn går bra, taklyset, fönsterhissar fram, bromsljus och passagerar stolen..

det ja undrar om har CEM enheten med allt det att göra lr kan de vara så att DIM\mätarhuset har med det o göra o dött ihop med det?

CEM har med allt det att göra, ja. DIM kan du i princip köra utan (felkoder sätts dock), så den lär inte orsaka allt detta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

aha okej tack för svar (Brådhis) det va allt ja ville veta någon som kunde säga typ ja att det är CEM boxen som har hand om allt och har gått sönder.
jag litar egenntligen inte ett skit på att volvo gör det man ber dom om eftersom de finns många verkstäder som bara bluffar o sånt... därför ville ja veta mer här via....

okej... ja jag vet att man iaf får felkoder på AIRBAG om man kör utan DIM.... för det hade ja förut när ja råkade glömma o koppla in den när ja bytte lampor i den en gång förut och satte på tänningen då kom det upp felkoder på det...

då är det bara o ringa typ OBDtuning o be dom fixa en ny cem box o skicka min så får dom se om dom kan skicka över all info från min till den nya då....

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2013 · 10 277 Inlägg

mikael_86 skrev:
aha okej tack för svar (Brådhis) det va allt ja ville veta någon som kunde säga typ ja att det är CEM boxen som har hand om allt och har gått sönder.
jag litar egenntligen inte ett skit på att volvo gör det man ber dom om eftersom de finns många verkstäder som bara bluffar o sånt... därför ville ja veta mer här via....

okej... ja jag vet att man iaf får felkoder på AIRBAG om man kör utan DIM.... för det hade ja förut när ja råkade glömma o koppla in den när ja bytte lampor i den en gång förut och satte på tänningen då kom det upp felkoder på det...

då är det bara o ringa typ OBDtuning o be dom fixa en ny cem box o skicka min så får dom se om dom kan skicka över all info från min till den nya då....

Jag kan ju förstås inte svära på att det är din CEM, det kan vara andra fel också. Det står ingenting om vad som föregick felen? Slocknade allt bara under färd eller gjorde du nå´t speciellt innan?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

jag kopplade ur och sen kopplade in mätar huset sen drog jag en vakuum slang bakom cem boxen och fram till insuget bara....

har aldrig haft något problem med den innan så länge jag har ägt den.... och jag hittar ingen lös kabel på cem boxen häller.... killen på volvo sa bara att cemen är brännd bara...

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

har du fått allt rätt inga kablar som kan blivit skiftade eller så?

bilar med canbus fuckar till sig rätt mycket om det blir något fel på canbus signalen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2013 · 10 277 Inlägg

mikael_86 skrev:
jag kopplade ur och sen kopplade in mätar huset sen drog jag en vakuum slang bakom cem boxen och fram till insuget bara....

har aldrig haft något problem med den innan så länge jag har ägt den.... och jag hittar ingen lös kabel på cem boxen häller.... killen på volvo sa bara att cemen är brännd bara...

Jag har flera gånger kopplat i och ur DIM (direkt utan att låta CAN-nätet somna) och ingenting har hänt. Så antingen har du haft extrem otur eller så, vilket helt klart i min ögon är mer troligt, är det glapp i nå´t kontaktstycke där nere bakom panelen. Alt. att du råkat få nå´t att glida ur lite grann. Om jag var du skulle jag helt klart krypa in under panelen och rycka, dra och trycka på alla kontaktstycken du kan hitta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

mikael_86 skrev:
jag kopplade ur och sen kopplade in mätar huset sen drog jag en vakuum slang bakom cem boxen och fram till insuget bara....

har aldrig haft något problem med den innan så länge jag har ägt den.... och jag hittar ingen lös kabel på cem boxen häller.... killen på volvo sa bara att cemen är brännd bara...

Jag har flera gånger kopplat i och ur DIM (direkt utan att låta CAN-nätet somna) och ingenting har hänt. Så antingen har du haft extrem otur eller så, vilket helt klart i min ögon är mer troligt, är det glapp i nå´t kontaktstycke där nere bakom panelen. Alt. att du råkat få nå´t att glida ur lite grann. Om jag var du skulle jag helt klart krypa in under panelen och rycka, dra och trycka på alla kontaktstycken du kan hitta.

//Brådhis

funderar om det inte kan räcka med en missad kontakt i mätarhuset för att det ska strula.. canbus nätet är så pass känsligt att det krånglar ur direkt om en krets fattas men borde finnas felkoder som relaterar till felet..dessa felkoder verkar inte göra det efter lite googlingar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2013 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

mikael_86 skrev:
jag kopplade ur och sen kopplade in mätar huset sen drog jag en vakuum slang bakom cem boxen och fram till insuget bara....

har aldrig haft något problem med den innan så länge jag har ägt den.... och jag hittar ingen lös kabel på cem boxen häller.... killen på volvo sa bara att cemen är brännd bara...

Jag har flera gånger kopplat i och ur DIM (direkt utan att låta CAN-nätet somna) och ingenting har hänt. Så antingen har du haft extrem otur eller så, vilket helt klart i min ögon är mer troligt, är det glapp i nå´t kontaktstycke där nere bakom panelen. Alt. att du råkat få nå´t att glida ur lite grann. Om jag var du skulle jag helt klart krypa in under panelen och rycka, dra och trycka på alla kontaktstycken du kan hitta.

//Brådhis

funderar om det inte kan räcka med en missad kontakt i mätarhuset för att det ska strula.. canbus nätet är så pass känsligt att det krånglar ur direkt om en krets fattas men borde finnas felkoder som relaterar till felet..dessa felkoder verkar inte göra det efter lite googlingar.

Med tanke på hur mycket som lagt av tror jag mer på nå´n kontakt nere bakom panelen, men inget är väl omöjligt när det gäller CAN-nätet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Jag har flera gånger kopplat i och ur DIM (direkt utan att låta CAN-nätet somna) och ingenting har hänt. Så antingen har du haft extrem otur eller så, vilket helt klart i min ögon är mer troligt, är det glapp i nå´t kontaktstycke där nere bakom panelen. Alt. att du råkat få nå´t att glida ur lite grann. Om jag var du skulle jag helt klart krypa in under panelen och rycka, dra och trycka på alla kontaktstycken du kan hitta.

//Brådhis

funderar om det inte kan räcka med en missad kontakt i mätarhuset för att det ska strula.. canbus nätet är så pass känsligt att det krånglar ur direkt om en krets fattas men borde finnas felkoder som relaterar till felet..dessa felkoder verkar inte göra det efter lite googlingar.

Med tanke på hur mycket som lagt av tror jag mer på nå´n kontakt nere bakom panelen, men inget är väl omöjligt när det gäller CAN-nätet.

//Brådhis

näe det är tyvärr lite av problemet med canbus.. vet när folk tagit fel kontakt när dom kopplar drag och förardörrens el dött som ett exempel fast draget fungerat utan anmäkring. sånna där sjuka saker kan verkligen hända.

men mest troliga är att felet är relaterat till att  det har mekats

om cem är bränd borde det ge andra felkoder..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

okej... ja för det finns bara en o samma kontakt till själva Mätarhuset och den har jag kopplat in o kopplat ur ett antal gånger... men får väll ta ur det igen o känna efter o så....

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2013 · 10 277 Inlägg

mikael_86 skrev:
okej... ja för det finns bara en o samma kontakt till själva Mätarhuset och den har jag kopplat in o kopplat ur ett antal gånger... men får väll ta ur det igen o känna efter o så....

Jag tror som sagt du får leta bland kablarna nere bakom panelen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

Fy fan vilket jobb isf... finns ju liksom 1000 olika kablar där.. ska man dr i doma o sen trycka in alla kablarna ordentligt lr vad?

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

Det skumma är att all ström ur cigg uttagen/12uttagen och min förar stol är död... läste att sånt har med cem boxem att göra. Men jag ska göra som ni har sagt ska gå ut o rycka försiktigt i kablarna o trycka in dom igen... bilen är ju redan programerad med boxarna så jag kan ju igenntligen ta lös alla kontakter en efter en och sätta tillbaka igen med då batteriet bortkopplat... för allt dog efter ja kopplade bort mätarhiset/dim och hade batteriet inkopplat och samtidigt drog den där vakuum slangen....men har aldrig innan vatt med om att elen dör sådär iaf i mina gamla bilar. O har haft v70r 98 och saab 9-5 aero 00 o sabb 900 talladega och dragit om el o kopplat utan något problem alls...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

sådär nu har ja vatt bakom panelen och dragit i alla sladdarna och tryckt in dom igen och även kopplat ur och i DIM enheten och inget händer allt är lika dant.... har till o med dragit ut reläna och satt i dom igen... med batteriet urkopplat..... har laddtrycks mätaren inkopplad och bilen laddar 0.6-0.7 så den är väll i säkerhetsläge för jag har sätt att vissa V70N T5 laddar 0.9.... men ska ringa killen som fixar med cem box o be honom skicka en till mig som han har programmerat med mina saker i sen... o hoppas att de löser problemet för jag vet ifan va som har hänt egentligen... och ja känner ingen som kan gå in med dator o felsöka bilen o kolla lite mer va som är trasigt o sånt...
men har iaf gjort de ni gav mig råd om att göra nu.... så kan bara säga tack så mkt för era råd...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Blondizzz
21 oktober 2013 · 354 Inlägg

Måste han inte ha in din CEM först så han kan klona den ? annars blir det lite svårt för dig.
varje bil har sin egen kodning det vill säga den är programmerad efter alla dina moduler du har i bilen. den är så kallad gift med din bil.

Bara en tanke från min sida big_smile

Volvo S40 "t4" (2000)
Volvo V70 D5 "Brukis 1" (2004)
mikael_86
21 oktober 2013 · 860 Inlägg

heheheh jo då det är klart (Blondizzz) att han måste ha in min CEM box så han kan tömma ut all info ur den o sånt o lägga in så den passar i min bil sen.... det vet jag om redan... eftersom allt i bilen måste giftas in i programmet i bilen så...

men ska ringa honom i morgon...
han kan antingen skicka en helt ny cem enhet som ja sen får gå med till volvo o dom gifter in den i bilen o sätter dit alla relän o sånt. lr så skickar jag min cem box och han kodar hon den och sånt... o är något trasigt i min box så lägger han in något program som volvo sen kan gå in o lägga till extra saker i efteråt...

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang