Optilux multitester

jaka54
20 oktober 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har en gammal Optilux multitester (varvräknare, stroboskåptändning, voltmeter och dvwell) men kommer inte ihåg
vart ska den tunna gröna kabeln kopplas in?? Kopplar jag in den på + på tändspolen slår mätaren i botten.
Kopplar jag in den på - slår mätaren i botten.
Någon som vet?

Drönirettab
20 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Nu vet jag inte vilka kablar just den där mätaren har, men det brukar ju vara två kablar (minus och plus) för 12 V matning (visar även spänning på mätaren), sedan en "ihålig plastklämma" som sätts på en av tändkablarna och till sist en typ av metallklämma som ska sitta på tändspolens minusanslutning. smile

jaka54
20 oktober 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Precis så är det!
Men...problemet är när jag kopplar in den "tunna/smala" kabeln med grönklämma på -på tändspolen så går mätarnålen i botten! Likadant när jag kopplar in den på + på tändspolen.

Drönirettab
20 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Kan det inte vara så att kamvinkeln (brytaravståndet) är så pass "fel" att det orsakar det hela?

jaka54
20 oktober 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vi mäter på brorsans 745:a (87:a) efter att vi bytt hallgivare och topplockspackning.
Inga brytare på den bilen. Elektroniskt tändning...kanske därför mätaren beter sig som den gör?

Drönirettab
20 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Jag tror inte att mätaren ska uppföra sig konstigt när bilen har elektronisk tändning, men helt säker är jag ju inte. Måste nog kolla hur det blir på min 240, har en sån där typ av mätare liggandes i garaget. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang