Helljus funkar inte som det ska...

gosbubblan
21 oktober 2013 · 2 Inlägg

Har fått problem med helljuset på min VW Lupo -99. Problemet började någon månad efter att extraljus monterades. I början lyste helljusindikatorn då och då fast helljuset var avstängt. Senaste tiden har indikatorn lyst mer eller mindre hela tiden. Sista veckan tänds helljuset ibland när bilen startas och vredet står i läge 0, först räckte det med att slå på halvljus så släcktes helljuset, det går inte att stänga av helljuset med spaken. Nu går det inte att stänga av helljuset utan att vredet vrids till halvljus och tillbaka till 0 igen, i vissa fall måste man dra i spaken först också. Alla lampor verkar lysa som de ska och säkringarna är hela. Någon som har någon tanke om vad detta kan bero på?

hmm

valle22 Smidd i rostigt stål
21 oktober 2013 · 933 Inlägg

Om jag inte har fel för mig brukar blinker/ljus-spaken på dessa slitas ut efterhand. Denna bör du kontrollera först innan, ljusströmställaren brukar bli dåliga inuti efter åren.

Är extraljusena rätt kopplade med relä och inte sk "tjuvkopplade" på ordinarie ledningar?

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
it_mutt Avstängd
21 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

valle22 skrev:
Om jag inte har fel för mig brukar blinker/ljus-spaken på dessa slitas ut efterhand. Denna bör du kontrollera först innan, ljusströmställaren brukar bli dåliga inuti efter åren.

Är extraljusena rätt kopplade med relä och inte sk "tjuvkopplade" på ordinarie ledningar?

//Valle

Stämmer bra, inget ovanligt fel alls inom VAG. I många fall för att det helt enkelt inte används några relä till belysningen, utan det helt och hållet går "genom/via spaken". Om fallet är så även på en Lupo från 99 ska jag inte svära på, men det skulle inte förvåna mig ens lite

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
gosbubblan
22 oktober 2013 · 2 Inlägg

Var lite orolig för att det skulle vara något med spaken. Upptäckte idag när jag körde in bilen i garaget att vänster ordinarie strålkastare lyste svagare hela tiden. Rev ut batteriet och skulle kolla om det var nåt fel på lampan och upptäckte då att kontakten till H4 lampan hade "brunnit" runt jordkabeln. Sambon bytte ut kontakten och nu funkar det som det ska. Jordfel således...tack för svaren i alla fall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang